Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan trener man for å bli fortest mulig stor? Jeg ser at en del jevnaldrende som trener får veldig markerte muskler, men de blir ikke noe større. Hva er det de gjør "feil"?

Finne et ordentlig program og følge progressjon, spise mye og riktig og få nok hvile, og spise enda litt mer. Kreatin kan være et hjelpemiddel her. At de får markerte muskler tyder bare på at de har redusert fettprosenten og musklene har blir litt større.

Tipper det de gjør feil er å trene 'feil' (i mine øyne, og mange andres) og kjøre på med mange reps bare isolasjonsøvelser for egoet sin del, lite progresjon og spiser alt for lite og feil. ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på.

Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling.

Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll?

Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar
Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på.

Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling.

Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet.

http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/facsimile/bookplay/Bran_F1/Ham/ (utgave av Hamlet fra 1623)

Lenke til kommentar

Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll?

Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe?

Lys er ikke elektroner, men fotoner.

Eneste forskjellen på infrarødt lys, uv-lys og synlig lys er bølgelengden.

At elektroner bytter skall har jeg aldri hørt om...

Det står en del om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photon

Hvorfor promoterer mange militær filmer at en straff i militæret, er å vaske dassen med tannbørste? Er jo helt på jordet.

Hva er så på jordet med det? skal ikke se borti ifra at det skjer over dammen, de har ett helt annet millitær enn det vi har her.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

[...]

Hvorfor promoterer mange militær filmer at en straff i militæret, er å vaske dassen med tannbørste? Er jo helt på jordet.

Hva er så på jordet med det? skal ikke se borti ifra at det skjer over dammen, de har ett helt annet millitær enn det vi har her.

Det skjer da her og det, bare att det skjelden er straff men heller "øvelse som skal styrke lagånd og karakter" eller noe annet tilsvarende festlig. At det var han nissen som glemte teltstengene og han som la igjen AG3'en på dass som fikk ett slikt ærefullt oppdrag er bare "tilfeldig". Poenget er uansett at selv om du får meningsløse og idiotiske ordre så skal du utføre (om det ikke også er ulovlige ordre da, da skal du selvsagt ikke utføre de).

Lenke til kommentar

http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/facsimile/bookplay/Bran_F1/Ham/ (utgave av Hamlet fra 1623)

Hehe.... DET var ikke lett lesning. tidlig moderne engelsk?

Lenke til kommentar

Det finnes egentlig ingen levende språk som ikke endres etterhvert som tiden går. Nyord oppstår, importord omskrives etterhvert utfra språkets egne rettskrivingsregler, og skriftspråket endres for å passe bedre med språkområdets talemål. Dette er en kontinuerlig prosess i alle levende språk. Det er kun utdødde språk som er uforanderlige, f.eks latin.

Lenke til kommentar

Han prater nok om eksitering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Excited_state

Lenke til kommentar

Skall representerer ulike energinivåer. Når et elektron hopper fra et lavere skall til et høyere skall absorberer den energi (for eksempel i form av et foton, eller lys). Når et elektron faller fra et høyere skall til et lavere frigir den energi, typisk i form av et foton (eller lys).

I lysdioder (som brukes til fjernkontroll, blant mange andre ting) skjer det en rekke deeksiteringer (fall i energi) av elektroner som frigir energi i form av fotoner (eller lys, som det også heter). Hvor mye energi elektronene frigir (og dermed hvilken bølgelengde lyset får), bestemmes av båndgapet som er en materialspesifikk egenskap for halvlederen som brukes i lysdioden. For røde og infrarøde dioder brukes galliumarsenid, for andre farger brukes andre halvlederstoffer med andre båndgap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er best?

Ha bilde/figur/tabell først, og forklaring/tekst under,

eller

ha forklaring/tekst først, og bilde/figur/tabell under.

Selv er jeg mest vant med og liker best det første. I mine øyne gir det bedre oversikt, men dette kan da være forskjellig fra person til person.

I aviser, etc er det vanlig og ha bildetekst under bildet. Om det var i den retningen du tenkte.

Lenke til kommentar

Hehe.... DET var ikke lett lesning. tidlig moderne engelsk?

Syns du virkelig det var vanskelig å lese? ~80% av orda er identisk stavet, og det tar 2-3 setninger med tekst før man forstår at tegnet som ligner på en f=s. Resten avviker med en e eller v, etc. Og pronomen virker arkaisk, men er lett gjennkjennelig pga. populærkultur. Jeg leser hvertfall det like lett som jeg leser f.eks. dansk eller grunnloven av 1814. Det kan kanskje ha noe med at jeg har lest en del orginaltekster av Newton ("Method of Fluxions" og "Opticks"), men de er tilnærmet identisk med moderne engelsk, og er skrevet knapt 100 år etter Shakespeare.

Hvis det var noe du lurte på om tidlig moderne engelsk så kan du jo lese her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Modern_English

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare beklage hvis spørsmålet mitt var dårlig formulert (hvis noen mistolket det).

[fjernet quote]

Elektronet må vel bytte til et høyere skall og så tilbake igjen til orginalskallet for å "lage" et foton?

Han prater nok om eksitering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Excited_state

Korrekt.

Skall representerer ulike energinivåer. Når et elektron hopper fra et lavere skall til et høyere skall absorberer den energi (for eksempel i form av et foton, eller lys). Når et elektron faller fra et høyere skall til et lavere frigir den energi, typisk i form av et foton (eller lys).

I lysdioder (som brukes til fjernkontroll, blant mange andre ting) skjer det en rekke deeksiteringer (fall i energi) av elektroner som frigir energi i form av fotoner (eller lys, som det også heter). Hvor mye energi elektronene frigir (og dermed hvilken bølgelengde lyset får), bestemmes av båndgapet som er en materialspesifikk egenskap for halvlederen som brukes i lysdioden. For røde og infrarøde dioder brukes galliumarsenid, for andre farger brukes andre halvlederstoffer med andre båndgap.

Takker :) Flott svar. Har et tilleggsspørsmål:

"The atoms in a standard silicon diode, for example, are arranged in such a way that the electron drops a relatively short distance. As a result, the photon's frequency is so low that it is invisible to the human eye -- it is in the infrared portion of the light spectrum. This isn't necessarily a bad thing, of course: Infrared LEDs are ideal for remote controls, among other things."

Kilde

Så både Silisium (Si) og Galliumarsenid (GaAs) kan brukes som halvledere i dioder som skal sende ut infrarød stråling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...