AndyPanda Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hvordan trener man for å bli fortest mulig stor? Jeg ser at en del jevnaldrende som trener får veldig markerte muskler, men de blir ikke noe større. Hva er det de gjør "feil"? Finne et ordentlig program og følge progressjon, spise mye og riktig og få nok hvile, og spise enda litt mer. Kreatin kan være et hjelpemiddel her. At de får markerte muskler tyder bare på at de har redusert fettprosenten og musklene har blir litt større. Tipper det de gjør feil er å trene 'feil' (i mine øyne, og mange andres) og kjøre på med mange reps bare isolasjonsøvelser for egoet sin del, lite progresjon og spiser alt for lite og feil. Endret 8. september 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Erav Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hvorfor promoterer mange militær filmer at en straff i militæret, er å vaske dassen med tannbørste? Er jo helt på jordet. Endret 8. september 2010 av Erav Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på. Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling. Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet. Endret 8. september 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hva er best? Ha bilde/figur/tabell først, og forklaring/tekst under, eller ha forklaring/tekst først, og bilde/figur/tabell under. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hvis noen viser deg det...syns jeg er best Men for og svare konkret på spørsmålet ditt så er det hipp som happ, jeg måtte ha sett over flere ganger( alt etter hva det gjaldt og hvor innviklet ) Lenke til kommentar
;_; Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Endret 9. september 2010 av ;_; Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på. Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling. Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet. http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/facsimile/bookplay/Bran_F1/Ham/ (utgave av Hamlet fra 1623) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Lys er ikke elektroner, men fotoner. Eneste forskjellen på infrarødt lys, uv-lys og synlig lys er bølgelengden. At elektroner bytter skall har jeg aldri hørt om... Det står en del om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photon Hvorfor promoterer mange militær filmer at en straff i militæret, er å vaske dassen med tannbørste? Er jo helt på jordet. Hva er så på jordet med det? skal ikke se borti ifra at det skjer over dammen, de har ett helt annet millitær enn det vi har her. Endret 9. september 2010 av aklla Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 [...] Hvorfor promoterer mange militær filmer at en straff i militæret, er å vaske dassen med tannbørste? Er jo helt på jordet. Hva er så på jordet med det? skal ikke se borti ifra at det skjer over dammen, de har ett helt annet millitær enn det vi har her. Det skjer da her og det, bare att det skjelden er straff men heller "øvelse som skal styrke lagånd og karakter" eller noe annet tilsvarende festlig. At det var han nissen som glemte teltstengene og han som la igjen AG3'en på dass som fikk ett slikt ærefullt oppdrag er bare "tilfeldig". Poenget er uansett at selv om du får meningsløse og idiotiske ordre så skal du utføre (om det ikke også er ulovlige ordre da, da skal du selvsagt ikke utføre de). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på. Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling. Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet. http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/facsimile/bookplay/Bran_F1/Ham/ (utgave av Hamlet fra 1623) Hehe.... DET var ikke lett lesning. tidlig moderne engelsk? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Det finnes egentlig ingen levende språk som ikke endres etterhvert som tiden går. Nyord oppstår, importord omskrives etterhvert utfra språkets egne rettskrivingsregler, og skriftspråket endres for å passe bedre med språkområdets talemål. Dette er en kontinuerlig prosess i alle levende språk. Det er kun utdødde språk som er uforanderlige, f.eks latin. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Lys er ikke elektroner, men fotoner. Eneste forskjellen på infrarødt lys, uv-lys og synlig lys er bølgelengden. At elektroner bytter skall har jeg aldri hørt om... Det står en del om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photon Han prater nok om eksitering. http://en.wikipedia.org/wiki/Excited_state Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Skall representerer ulike energinivåer. Når et elektron hopper fra et lavere skall til et høyere skall absorberer den energi (for eksempel i form av et foton, eller lys). Når et elektron faller fra et høyere skall til et lavere frigir den energi, typisk i form av et foton (eller lys). I lysdioder (som brukes til fjernkontroll, blant mange andre ting) skjer det en rekke deeksiteringer (fall i energi) av elektroner som frigir energi i form av fotoner (eller lys, som det også heter). Hvor mye energi elektronene frigir (og dermed hvilken bølgelengde lyset får), bestemmes av båndgapet som er en materialspesifikk egenskap for halvlederen som brukes i lysdioden. For røde og infrarøde dioder brukes galliumarsenid, for andre farger brukes andre halvlederstoffer med andre båndgap. 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hva er best? Ha bilde/figur/tabell først, og forklaring/tekst under, eller ha forklaring/tekst først, og bilde/figur/tabell under. Selv er jeg mest vant med og liker best det første. I mine øyne gir det bedre oversikt, men dette kan da være forskjellig fra person til person. I aviser, etc er det vanlig og ha bildetekst under bildet. Om det var i den retningen du tenkte. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på. Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling. Det er da slett ikke vanskelig å lese Shakespeare, han skrev jo på (tidlig) moderne engelsk. Dessuten skrev han jo på 15-1600 tallet, 300 år før grunnloven ble "revidert". Norsk språk har hatt en like eller mer dramatisk endring fra 1800-tallet enn hva engelsk har hatt fra 1500-tallet. http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/facsimile/bookplay/Bran_F1/Ham/ (utgave av Hamlet fra 1623) Hehe.... DET var ikke lett lesning. tidlig moderne engelsk? Syns du virkelig det var vanskelig å lese? ~80% av orda er identisk stavet, og det tar 2-3 setninger med tekst før man forstår at tegnet som ligner på en f=s. Resten avviker med en e eller v, etc. Og pronomen virker arkaisk, men er lett gjennkjennelig pga. populærkultur. Jeg leser hvertfall det like lett som jeg leser f.eks. dansk eller grunnloven av 1814. Det kan kanskje ha noe med at jeg har lest en del orginaltekster av Newton ("Method of Fluxions" og "Opticks"), men de er tilnærmet identisk med moderne engelsk, og er skrevet knapt 100 år etter Shakespeare. Hvis det var noe du lurte på om tidlig moderne engelsk så kan du jo lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Modern_English 1 Lenke til kommentar
;_; Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Må bare beklage hvis spørsmålet mitt var dårlig formulert (hvis noen mistolket det). Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Lys er ikke elektroner, men fotoner. Eneste forskjellen på infrarødt lys, uv-lys og synlig lys er bølgelengden. At elektroner bytter skall har jeg aldri hørt om... Det står en del om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photon [fjernet quote] Elektronet må vel bytte til et høyere skall og så tilbake igjen til orginalskallet for å "lage" et foton? Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Lys er ikke elektroner, men fotoner. Eneste forskjellen på infrarødt lys, uv-lys og synlig lys er bølgelengden. At elektroner bytter skall har jeg aldri hørt om... Det står en del om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photon Han prater nok om eksitering. http://en.wikipedia.org/wiki/Excited_state Korrekt. Kan noen prøve å forklare meg hvordan infrarød stråling oppstår i en fjernkontroll? Edit: Er det det samme som med UV-stråling og synlig lys? At et elektron bare må bytte skall, og så tilbake igjen? Hvis det er slik, hvor mange skall må elektronet hoppe? Skall representerer ulike energinivåer. Når et elektron hopper fra et lavere skall til et høyere skall absorberer den energi (for eksempel i form av et foton, eller lys). Når et elektron faller fra et høyere skall til et lavere frigir den energi, typisk i form av et foton (eller lys). I lysdioder (som brukes til fjernkontroll, blant mange andre ting) skjer det en rekke deeksiteringer (fall i energi) av elektroner som frigir energi i form av fotoner (eller lys, som det også heter). Hvor mye energi elektronene frigir (og dermed hvilken bølgelengde lyset får), bestemmes av båndgapet som er en materialspesifikk egenskap for halvlederen som brukes i lysdioden. For røde og infrarøde dioder brukes galliumarsenid, for andre farger brukes andre halvlederstoffer med andre båndgap. Takker Flott svar. Har et tilleggsspørsmål: "The atoms in a standard silicon diode, for example, are arranged in such a way that the electron drops a relatively short distance. As a result, the photon's frequency is so low that it is invisible to the human eye -- it is in the infrared portion of the light spectrum. This isn't necessarily a bad thing, of course: Infrared LEDs are ideal for remote controls, among other things." Kilde Så både Silisium (Si) og Galliumarsenid (GaAs) kan brukes som halvledere i dioder som skal sende ut infrarød stråling? Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hei! Lurer på om noen vet om noe som heter for Fosfor steiner? Og hvor kan de evt. kjøpes? Skal brukes i akvariet mitt sånn at de gløder om natta.) Takk. Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Billig høytaler Noen som har greid dette og kan forklare meg hva som egentlig skjer her? Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Mythbusters gjorde det uten særlig effekt.. Vet ikke om det er riktig video, ettersom jeg er på jobb og ikke får sjekka det nå! Endret 9. september 2010 av Haageen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Billig høytaler Noen som har greid dette og kan forklare meg hva som egentlig skjer her? Det som skjer er at en person kortslutter høytalerkabelen sin, og så blåser på en aluminiumsdekket pappplate samtidig som han/hun spiller musikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå