Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på.

Forresten. Hva med nye lover? Prøver man å få alle lovene til å holde samme språk, eller skrives lovene på det språket som ansees korrekt idet loven skrives?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kunne jo bare oversette dem til engelsk. Jeg har inntrykk av at engelsk endres mindre over tid, samt da ville alle kunne forstått dem. Engelsk er for meg lettere å forstå enn den gammeldansken som lovene er skrevet på.

Forresten. Hva med nye lover? Prøver man å få alle lovene til å holde samme språk, eller skrives lovene på det språket som ansees korrekt idet loven skrives?

det siste du skrev. Lover fra nyere tid er på "vanlig" norsk. Slik er boka en salig blanding av skrivemåter fra ulike tider. Helt på trynet spørr du meg.

Lenke til kommentar

I dag ble jeg utsatt for et korttriks. Hele oppgaven til trylleren" var å finne et tilfeldig kort fra en kortstokk. Jeg skal prøve å forklare hva han gjorde, da spørsmålet mitt ganske så åpentbart er; hvordan klarte han det?/Hvordan utføres korttrikset

1. Stokket bunken og ba tilskueren se på kortet. Trylleren tok fingerene sine på kortet for å "føle det". Så tok han kortet inn i bunken og ba tilskueren stokke eller gjøre han han ville med bunken. Til slutt la han kortetene ut på bordet, og pekte på det riktige kortet.

Lenke til kommentar

De gamle lovene blir ikke omskrevet fordi de skal være så korrekt sitert som mulig. Dersom de skal skrives om, må de også tolkes om, og dette ville bli en for omfattende prosess + at det vil ødelegge selve lovene.

tolkes om? man må jo uansett tolke lovene når man skal bruke dem?

Oppdatering hvert 20ende år (språkmessig) eller slikt tror jeg at hadde hatt en hensikt for å unngå forvirringen det medfører når lovene er skrevet på et så gammelt språk i mange tilfeller

Enig! En oppdatering av språket i lovene hadde gjort seg, har fått inntrykk av at lovene tolkes av den som "bruker" dem uansett, så om de blir tolket for dem, og i tilegg skrevet på korrekt norsk gjør vel ikke noe?

Lenke til kommentar

I dag ble jeg utsatt for et korttriks. Hele oppgaven til trylleren" var å finne et tilfeldig kort fra en kortstokk. Jeg skal prøve å forklare hva han gjorde, da spørsmålet mitt ganske så åpentbart er; hvordan klarte han det?/Hvordan utføres korttrikset

1. Stokket bunken og ba tilskueren se på kortet. Trylleren tok fingerene sine på kortet for å "føle det". Så tok han kortet inn i bunken og ba tilskueren stokke eller gjøre han han ville med bunken. Til slutt la han kortetene ut på bordet, og pekte på det riktige kortet.

Han gjorde det nok ved å merke kortet på en eller annen måte. F.eks. kanskje han lagde et fingeravtrykk da han tok på det som han kunne kjenne igjen. Kanskje han snudde på kortet da det ble lagt inn i kortstokken slik at han kunne plukke det ut. Etc, etc... Finnes mange måter å gjøre noe slikt.

Btw. Hvis det var et lurespørsmål du kom med og han bare skulle finne et tilfeldig kort, så ville hvilket som helst kort være "riktig".

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Han gjorde det nok ved å merke kortet på en eller annen måte. F.eks. kanskje han lagde et fingeravtrykk da han tok på det som han kunne kjenne igjen. Kanskje han snudde på kortet da det ble lagt inn i kortstokken slik at han kunne plukke det ut. Etc, etc... Finnes mange måter å gjøre noe slikt.

Btw. Hvis det var et lurespørsmål du kom med og han bare skulle finne et tilfeldig kort, så ville hvilket som helst kort være "riktig".

Eventuelt så kan han ha sett på kortet som blir liggende ved siden av det du så på, og regner med at du ikke gidder å stokke så de blir skilt... :)

Lenke til kommentar

Eventuelt så kan han ha sett på kortet som blir liggende ved siden av det du så på, og regner med at du ikke gidder å stokke så de blir skilt... :)

eventuelt er det rett at han merket det på en eller annen måte..

finnes linser du kan ta på øynene som vanlige linser, så du kan se spesielle stoffer -som han hadde på fingrene da han tok på det...

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke språket i norges lover oppdatert til moderne norsk? Det er helt håpløst å lese lover på dansk, dansknorsk osv.

Grunnloven er skrevet på noe som minner svært mye om datidens dansk. Dette var norsk rettskrivning i 1814. Flere av de opprinnelige grunnlovsparagrafene er siden endret, også i de senere årene, men språket i de endrede grunnlovene blir hver gang skrevet ned slik rettskrivingen var i 1814. Det er egentlig denne grunnloven av 1814, grunnlaget for dagens Norge, som vi feirer på 17. mai hvert år, grunnlovsdagen/nasjonaldagen. Den opprinnelige grunnloven ble nemlig signert og godkjent 17. mai 1814:

http://www.nb.no/baser/1814/gru.html

Lenke til kommentar

Prøv å lese f.eks Shakespeare på originalspråket, så vil du straks se at også engelsk er et språk i stadig utvikling.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke språket i norges lover oppdatert til moderne norsk? Det er helt håpløst å lese lover på dansk, dansknorsk osv.

Grunnloven er skrevet på noe som minner svært mye om datidens dansk. Dette var norsk rettskrivning i 1814. Flere av de opprinnelige grunnlovsparagrafene er siden endret, også i de senere årene, men språket i de endrede grunnlovene blir hver gang skrevet ned slik rettskrivingen var i 1814. Det er egentlig denne grunnloven av 1814, grunnlaget for dagens Norge, som vi feirer på 17. mai hvert år, grunnlovsdagen/nasjonaldagen. Den opprinnelige grunnloven ble nemlig signert og godkjent 17. mai 1814:

http://www.nb.no/baser/1814/gru.html

Jeg vet hvorfor vi feirer 17. mai? hva er poenget ditt??

Jeg snakker ikke om grunnloven av 1814. Jeg snakker om samtlige av norges lover. Den svære boken som får flere lover hvert år.

Grunnloven ble faktisk oppdatert i 1903 (språklig), slik at den skulle bli lik datidens rettskriving. Endringer av grunnloven etter dette har blitt skrevet i 1903 språk.

Siden vi her har et eksempel på språklig oppfriskning i lovene, kan jeg ikke se hvorfor vi ikke kan gjøre det samme i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...