SeaLion Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hvorfor er det så få (ingen?) biler i dag som produseres med vippelykter? De er i praksis ikke tillatt lengre på nye biler. Dagens lyskilder gir et såpass skarpt lys at det er et krav at lyktene skal være fast montert i forhold til bilens bærende struktur, for å unngå blending. Bevegelige lykter er ikke fast (nok) montert, så i praksis er det altså umulig å få godkjent vippelykter på dagens biler. En annen faktor har også fjernet behovet for vippelykter/lukelykter, og det er at dagens lykter ikke har linsesystemer i glasset for å fordele lyskjeglene, men derimot svært komplekse reflektorer som gjør samme jobben. Dermed kan glasset foran lyktene ligge nesten vannrett og til og med være laget av plast uten at dette innvirker negativt på lysfordelingen. Før 60-tallet var det ingen krav til minimumshøyde for lykter, så på biler som hadde en lav snute kunne man montere lyktene så lavt nede som man ville. Men fra slutten av 60-tallet kom det krav til at nederkanten av den lysende flaten måtte være minst 45 cm over bakken. For å kunne få en lav snute med datids lysteknologi ble vippelykter en nødvendig omvei. På den tiden var det ingen krav til kjørelys på dagtid, så vippelyktene ble kun åpnet ved mørkekjøring. Dagens lyskilder gjør altså at designerne kan lage en så lav front de vil uten å være begrenset av kravet til minimumshøyden for lyktene, for lyktene kan nå i prinsippet monteres selv midt oppe på et flatt panser uten at lysutbyttet påvirkes negativt. Og kravet om fast montering umuliggjør altså bevegelige lykter. 4 Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Ehm, et utrolig tåpelig spørsmål sikkert som jeg kom på i går og som jeg lurer litt på. Det er slik, here we go: Hvor mye kraft er det mulig å få NEDover? Altså uten å bruke hjelpemidler, bare ved hjelp av kroppen. Er det uendelig, eller er det: kroppensmasse*2 eller noe sånt? F.eks. kan jeg teoretisk sett trampe hull igjennom en 20cm tykk stålbjelke? [edit] ok, spørsmålet var så tapelig at alle dreit i det, ok, helt greit Endret 4. september 2010 av dronjom Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) http://e24.no/bil/article3796991.ece I en større reportasje kommer han med et oppsiktsvekkende utspill - nmelig å plassere ut mikrofoner langs veiene for å ta de mange tusen billister som kjører med biler som er «chiptrimmet», altså som har fått flere hestekrefter enn de opprinnelig hadde. [...] Han ser for seg at det langs veiene plasseres ut mikrofoner som kan identifisere biler med suspekt lydnivå, slik at de kan kalles inn til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter. Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet... Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på? Endret 4. september 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg kan ikke fatte og forstå at chipping alene kan endre lydnivået på en bil så drastisk at man kan oppdage det med en mikrofon langs veien. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Nei ikke jeg heller, med mindre dem har noen nye CSI teknikker da... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet...Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på? Det viser jo bare at mannen lever helt og holdent opp til overskriften i en av de siste kommentarene: Idiot! Jeg merket iallefall ikke noen forskjell i motorlyden på min chip*tunede* (*IKKE* trimmede) Audi A3 som jeg hadde. Hva jeg opplevde var en sprekere bil med et annet og bedre momentregister og 10% lavere forbruk. I tillegg til at det gikk som en drøm å trekke campingvogna i Norges bakkede land. Ifølge tolldirektøren er dette et stor problem, og koster samfunnet millioner av kroner i tapte avgifter. Som hentet rett ut av TONO sitt "valgspråk" mhp musikkpiratnedlastingen. Nuvel, bare én ting å si: Fjottskolt. Glad jeg skal flytte herfra dette gokkolandet snart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 http://e24.no/bil/article3796991.ece I en større reportasje kommer han med et oppsiktsvekkende utspill - nmelig å plassere ut mikrofoner langs veiene for å ta de mange tusen billister som kjører med biler som er «chiptrimmet», altså som har fått flere hestekrefter enn de opprinnelig hadde. [...] Han ser for seg at det langs veiene plasseres ut mikrofoner som kan identifisere biler med suspekt lydnivå, slik at de kan kalles inn til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter. Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet... Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på? Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd. AtW Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 [....]Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd. AtW Tror det er journaslisten (evt tolleren) som har blandet litt her. [...] til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter. En motor med "hjemmemekket" endring av motorvolum, sikkert "trimsylindere", eller god gammeldags oppborring eller noe sånnt de tenker på, vil helt sikkert gi en annen lyd enn originalt. Og mye mulig så anderledes at den kan identifiseres automagisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 [....]Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd. AtW Tror det er journaslisten (evt tolleren) som har blandet litt her. [...] til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter. En motor med "hjemmemekket" endring av motorvolum, sikkert "trimsylindere", eller god gammeldags oppborring eller noe sånnt de tenker på, vil helt sikkert gi en annen lyd enn originalt. Og mye mulig så anderledes at den kan identifiseres automagisk. Greit nok, men boring, hvem gjør nå det? Jeg føler det er begrenset til spesielle hobby-folk med gamle biler, og 16-åringer med moped. "ingen" borrer vel en moderne bil? AtW Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Rensemiddelet "Ajax Professional" skal ifølge etiketten løse opp bl. annet kalk og fett. Og bakpå står det at den er etsende. Er den sur eller basisk? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Rensemiddelet "Ajax Professional" skal ifølge etiketten løse opp bl. annet kalk og fett. Og bakpå står det at den er etsende. Er den sur eller basisk? Ifølge produktdatabladet har den en pH på 10,8 - 11,4. Altså sterkt basisk. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hvordan kan en sterk base løse kalk? Må ikke syre til for å løse det opp? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 UVB-stråler stoppes helt av glass, og det er de vi blir brune av. Med mindre du har vinduer som består av rent SiO2. Kilde. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg trodde såkalte ''prop guns'' var plomberte pistoler slik at man ikke kunne skyte med de. Hadde den vært ekte hadde det jo hett ''gun''. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Diskusjon om dødsfallet til Bruce Lee har blitt splittet ut til en egen tråd. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Ehm, et utrolig tåpelig spørsmål sikkert som jeg kom på i går og som jeg lurer litt på. Det er slik, here we go: Hvor mye kraft er det mulig å få NEDover? Altså uten å bruke hjelpemidler, bare ved hjelp av kroppen. Er det uendelig, eller er det: kroppensmasse*2 eller noe sånt? F.eks. kan jeg teoretisk sett trampe hull igjennom en 20cm tykk stålbjelke? Hvor mye er det mulig å løfte? Ta det tallet pluss kroppsvekta og gang med tyngdens akselerasjon (ca 9,8 m/s2) så får du maksimal statisk kraft nedover i måleenheten newton (N). Dersom man tar med dynamisk kraft og ikke regner med at personen skal overleve så kan man muligens "trape hull" i en 20 cm tykk stålbjelke om man bare faller raskt nok mot bakken. F.eks hvis man styrter med et jagerfly og skyter seg ut litt for sent. Eller hvis en romfarer møter romskrot med en vanvittig hastighet på flere km/s. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Noen som vet om Bisalloy 500 og Bisplate 500 er det samme? ((Og et spørsmål til. Er det tråd/forum for sveising her på Diskusjon.no?)) Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 hvorfor finner jeg/vi dataspill underholdende, der er jo en fryktlig ulogisk ting å holde på med, og jeg finner det veldig merkelig at jeg ikke heller syntes å ernære meg mer kunnskap er gøyere, (menneskelig feilkontruksjon?) Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 hva er egentlig tingen med kvinnfolk og tomflasker? det har jeg aldri skjønt Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 blir et batteri lettere når det er slutt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå