Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så få (ingen?) biler i dag som produseres med vippelykter?

De er i praksis ikke tillatt lengre på nye biler. Dagens lyskilder gir et såpass skarpt lys at det er et krav at lyktene skal være fast montert i forhold til bilens bærende struktur, for å unngå blending. Bevegelige lykter er ikke fast (nok) montert, så i praksis er det altså umulig å få godkjent vippelykter på dagens biler.

 

En annen faktor har også fjernet behovet for vippelykter/lukelykter, og det er at dagens lykter ikke har linsesystemer i glasset for å fordele lyskjeglene, men derimot svært komplekse reflektorer som gjør samme jobben. Dermed kan glasset foran lyktene ligge nesten vannrett og til og med være laget av plast uten at dette innvirker negativt på lysfordelingen.

 

Før 60-tallet var det ingen krav til minimumshøyde for lykter, så på biler som hadde en lav snute kunne man montere lyktene så lavt nede som man ville. Men fra slutten av 60-tallet kom det krav til at nederkanten av den lysende flaten måtte være minst 45 cm over bakken. For å kunne få en lav snute med datids lysteknologi ble vippelykter en nødvendig omvei. På den tiden var det ingen krav til kjørelys på dagtid, så vippelyktene ble kun åpnet ved mørkekjøring.

 

Dagens lyskilder gjør altså at designerne kan lage en så lav front de vil uten å være begrenset av kravet til minimumshøyden for lyktene, for lyktene kan nå i prinsippet monteres selv midt oppe på et flatt panser uten at lysutbyttet påvirkes negativt. Og kravet om fast montering umuliggjør altså bevegelige lykter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, et utrolig tåpelig spørsmål sikkert som jeg kom på i går og som jeg lurer litt på. Det er slik, here we go: Hvor mye kraft er det mulig å få NEDover? Altså uten å bruke hjelpemidler, bare ved hjelp av kroppen. Er det uendelig, eller er det: kroppensmasse*2 eller noe sånt? F.eks. kan jeg teoretisk sett trampe hull igjennom en 20cm tykk stålbjelke?

 

[edit] ok, spørsmålet var så tapelig at alle dreit i det, ok, helt greit :p

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

http://e24.no/bil/article3796991.ece

 

I en større reportasje kommer han med et oppsiktsvekkende utspill - nmelig å plassere ut mikrofoner langs veiene for å ta de mange tusen billister som kjører med biler som er «chiptrimmet», altså som har fått flere hestekrefter enn de opprinnelig hadde.

 

[...]

 

Han ser for seg at det langs veiene plasseres ut mikrofoner som kan identifisere biler med suspekt lydnivå, slik at de kan kalles inn til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter.

 

 

Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet...

Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på?

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar
Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet...

Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på?

Det viser jo bare at mannen lever helt og holdent opp til overskriften i en av de siste kommentarene: Idiot!

Jeg merket iallefall ikke noen forskjell i motorlyden på min chip*tunede* (*IKKE* trimmede) Audi A3 som jeg hadde.

Hva jeg opplevde var en sprekere bil med et annet og bedre momentregister og 10% lavere forbruk. I tillegg til at det gikk som en drøm å trekke campingvogna i Norges bakkede land.

 

Ifølge tolldirektøren er dette et stor problem, og koster samfunnet millioner av kroner i tapte avgifter.

Som hentet rett ut av TONO sitt "valgspråk" mhp musikkpiratnedlastingen.

 

Nuvel, bare én ting å si: Fjottskolt. Glad jeg skal flytte herfra dette gokkolandet snart.

Lenke til kommentar

http://e24.no/bil/article3796991.ece

 

I en større reportasje kommer han med et oppsiktsvekkende utspill - nmelig å plassere ut mikrofoner langs veiene for å ta de mange tusen billister som kjører med biler som er «chiptrimmet», altså som har fått flere hestekrefter enn de opprinnelig hadde.

 

[...]

 

Han ser for seg at det langs veiene plasseres ut mikrofoner som kan identifisere biler med suspekt lydnivå, slik at de kan kalles inn til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter.

 

 

Er det forskjell på lyden om man chipper/omprogrammerer ECU/setter inn KCR boks på bilen? Jeg tenker på forskjell på samme bil ved lik hastighet og likt turtall, uchippet eller chippet...

Eller mener han nå kun biler som det er byttet motor på?

 

Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

[....]Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd.

 

AtW

Tror det er journaslisten (evt tolleren) som har blandet litt her.

[...] til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter.

En motor med "hjemmemekket" endring av motorvolum, sikkert "trimsylindere", eller god gammeldags oppborring eller noe sånnt de tenker på, vil helt sikkert gi en annen lyd enn originalt. Og mye mulig så anderledes at den kan identifiseres automagisk.

Lenke til kommentar

[....]Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være vesentlig forskjell på en chippet motor, og samme motor med sterkere konfigurasjon fra fabrikken. Det høres ut som en veldig vanskelig jobb å kunne skille noe slikt på lyd.

 

AtW

Tror det er journaslisten (evt tolleren) som har blandet litt her.

[...] til kontroll hvor det endelig kan avgjøres om det er gjort endringer i motorvolum, og dermed unndratt avgifter.

En motor med "hjemmemekket" endring av motorvolum, sikkert "trimsylindere", eller god gammeldags oppborring eller noe sånnt de tenker på, vil helt sikkert gi en annen lyd enn originalt. Og mye mulig så anderledes at den kan identifiseres automagisk.

 

Greit nok, men boring, hvem gjør nå det? Jeg føler det er begrenset til spesielle hobby-folk med gamle biler, og 16-åringer med moped. "ingen" borrer vel en moderne bil?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ehm, et utrolig tåpelig spørsmål sikkert som jeg kom på i går og som jeg lurer litt på. Det er slik, here we go: Hvor mye kraft er det mulig å få NEDover? Altså uten å bruke hjelpemidler, bare ved hjelp av kroppen. Er det uendelig, eller er det: kroppensmasse*2 eller noe sånt? F.eks. kan jeg teoretisk sett trampe hull igjennom en 20cm tykk stålbjelke?

Hvor mye er det mulig å løfte? Ta det tallet pluss kroppsvekta og gang med tyngdens akselerasjon (ca 9,8 m/s2) så får du maksimal statisk kraft nedover i måleenheten newton (N).

 

Dersom man tar med dynamisk kraft og ikke regner med at personen skal overleve så kan man muligens "trape hull" i en 20 cm tykk stålbjelke om man bare faller raskt nok mot bakken. F.eks hvis man styrter med et jagerfly og skyter seg ut litt for sent. Eller hvis en romfarer møter romskrot med en vanvittig hastighet på flere km/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...