KKake Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Finnes det kaffeposer av samme type som teposer? Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er det mulig for et objekt og holde lydens hastighet konstant? viss ja vil det da "Smalle" hele tiden eller hva vil skjer? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hva er trikset for å blåse en sånn lang ballong som brukes til ballongfigurer? Hadde en sånn humormagiker ute på jobb i går, og ingen her ute klarer å blåse de ballongene. Han derimot blåser de samme ballongene (de fysisk samme) som om det skulle være en vanlig ballong..... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Trikset er vel å strekke ut ballongen mens du blåser. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det er jo ikke vanlige balonger, de er jo formet slik når de ble lager. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Trikset er å kun bruke luften du har i munnhulen til å begynne med, og så bruke lungene. Det ligger mye mer kraft i munnhulen. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg har prøvd på dette et par ganger, og det største problemet for min del er faktisk å klare å holde balongen fast! Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er det mulig for et objekt og holde lydens hastighet konstant? viss ja vil det da "Smalle" hele tiden eller hva vil skjer? Det finnes i dag flere forskjellige typer fly som overgår lydens hastighet både en og flere ganger. De holder samme hastighet, men det smeller bare når de kommer forbi der du er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Er det mulig for et objekt og holde lydens hastighet konstant? viss ja vil det da "Smalle" hele tiden eller hva vil skjer? Det er vanskelig å regulere hastigheten supernøyaktig og lydens hastighet varierer også litt med temperatur og trykk. Men det er mulig å holde lydens hastighet nogen lunde konstant (+/- noen m/s) med fly og raketter. Når et fly nærmer seg lydens hastighet så øker det hørte støyen fra flyet på grunn av kraftigere trykkoppbygning foran flyet. Når lydens hastighet holdes så blir det stor trykkoppbygning og mye støy. Det samme blir det med høyere hastigheter. Lyden hørt på bakkenivå ved 99% av lydens hastighet er raskt stigende fra ingenting til kraftig og deretter kraftig avtagende. Lyden hørt på bakkenivå ved 100% av lydens hastighet er omtrent som ved 99%, men lydstyrken øker øyeblikkelig fra 0 til maks og avtar deretter. Den øyeblikkelige støyøkningen høres som et smell. Det samme skjer ved høyere hastigheter, men smellet blir "skarpere", men mindre energisk ved høyere hastigheter. Det er ikke gunstig å fly i akkurat lydens hastighet på grunn av drivstofforbruk. Lydens hastighet er den mest energikrevende hastigheten fordi luftmotstanden synker når man øker hastigheten videre. Mest energikrevende hastighet betyr også mest støyende hastighet. Drag-koeffisient (Cd) Kilde: Wikipedia Endret 2. september 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Sacho_chan Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hvorfor er det så mange vinduer i en buss? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Og her skriver vi bare for å øke postcount ser jeg? Fordi hver passasjer skal ha muligheten til å kikke ut såklart. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) snedig ting jeg lurer på: hvorfor er det så mangen dumme spørsmål i denne tråden?? Endret 2. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Fordi tråden ikke ligger under off-topic delen, og dermed øker postcount til alle som finner på ting som "hvorfor er det så mange vinduer i en buss" fem ganger om dagen. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) takk. retorisk spørsmål, men likevel.. noooen øker postcount her? *kremt, bytex, kremt* neida Endret 2. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hvorfor er det så mange vinduer i en buss? Jeg synes ikke det er noe dumt spørsmål. Sammenlign f.eks med trikker, tog, fly, tanks og båter og bygninger. At vi liker å se ut er et selvsagt svar, men det handler også om et designvalg som går i mot andre hensyn. For tanks må man ta hensyn til armering og personellets sikkerhet. For fly må man ta hensyn til vekt. For båter må man ta hensyn til bølgeslag. På busser slipper man å ta så mye sånne hensyn og da blir det både mange og store vinduer. Men det kan også bli for mye innsyn. F.eks vil man ikke at folk på gata skal kunne kikke opp under skjørtene til damene på bussen. Derfor går ikke vinduene ned til gulvet. Glass gjør trolig bussene litt mer topptung enn nødvendig, men det er et er ikke noe tungtveiende hensyn. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hvordan fungerer systemet med postcount i dette forumet? Er det sånn at etter et visst antall poster slutter det å telle eller noe? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Hvordan fungerer systemet med postcount i dette forumet? Er det sånn at etter et visst antall poster slutter det å telle eller noe? Det slutter aldri og telle, men alt som postes i kategorien "Off topic" blir ikke telt med. Du kan se det inne på profilen, men det kommer ikke på venstre siden her i postene. Endret 2. september 2010 av aklla Lenke til kommentar
;_; Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Nei. Eller.. Tror ikke det. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er det riktig at man kan få uren hud av å prate mye i mobilen? Har noen en kilde? Ei jente i klassen skal angivelig ha lest "10 dødssynder mot huden" i et kvinneblad som heter mag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå