Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er trikset for å blåse en sånn lang ballong som brukes til ballongfigurer?

 

Hadde en sånn humormagiker ute på jobb i går, og ingen her ute klarer å blåse de ballongene. Han derimot blåser de samme ballongene (de fysisk samme) som om det skulle være en vanlig ballong.....

Lenke til kommentar

Er det mulig for et objekt og holde lydens hastighet konstant? viss ja vil det da "Smalle" hele tiden eller hva vil skjer?

Det finnes i dag flere forskjellige typer fly som overgår lydens hastighet både en og flere ganger. De holder samme hastighet, men det smeller bare når de kommer forbi der du er. :)

Lenke til kommentar
Er det mulig for et objekt og holde lydens hastighet konstant? viss ja vil det da "Smalle" hele tiden eller hva vil skjer?

Det er vanskelig å regulere hastigheten supernøyaktig og lydens hastighet varierer også litt med temperatur og trykk. Men det er mulig å holde lydens hastighet nogen lunde konstant (+/- noen m/s) med fly og raketter.

 

Når et fly nærmer seg lydens hastighet så øker det hørte støyen fra flyet på grunn av kraftigere trykkoppbygning foran flyet. Når lydens hastighet holdes så blir det stor trykkoppbygning og mye støy. Det samme blir det med høyere hastigheter. Lyden hørt på bakkenivå ved 99% av lydens hastighet er raskt stigende fra ingenting til kraftig og deretter kraftig avtagende. Lyden hørt på bakkenivå ved 100% av lydens hastighet er omtrent som ved 99%, men lydstyrken øker øyeblikkelig fra 0 til maks og avtar deretter. Den øyeblikkelige støyøkningen høres som et smell. Det samme skjer ved høyere hastigheter, men smellet blir "skarpere", men mindre energisk ved høyere hastigheter.

 

Det er ikke gunstig å fly i akkurat lydens hastighet på grunn av drivstofforbruk. Lydens hastighet er den mest energikrevende hastigheten fordi luftmotstanden synker når man øker hastigheten videre. Mest energikrevende hastighet betyr også mest støyende hastighet.

 

Qualitive_variation_of_cd_with_mach_number.png

Drag-koeffisient (Cd) Kilde: Wikipedia

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange vinduer i en buss?

Jeg synes ikke det er noe dumt spørsmål. Sammenlign f.eks med trikker, tog, fly, tanks og båter og bygninger.

 

At vi liker å se ut er et selvsagt svar, men det handler også om et designvalg som går i mot andre hensyn. For tanks må man ta hensyn til armering og personellets sikkerhet. For fly må man ta hensyn til vekt. For båter må man ta hensyn til bølgeslag. På busser slipper man å ta så mye sånne hensyn og da blir det både mange og store vinduer. Men det kan også bli for mye innsyn. F.eks vil man ikke at folk på gata skal kunne kikke opp under skjørtene til damene på bussen. Derfor går ikke vinduene ned til gulvet. Glass gjør trolig bussene litt mer topptung enn nødvendig, men det er et er ikke noe tungtveiende hensyn.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer systemet med postcount i dette forumet? Er det sånn at etter et visst antall poster slutter det å telle eller noe?

Det slutter aldri og telle, men alt som postes i kategorien "Off topic" blir ikke telt med.

Du kan se det inne på profilen, men det kommer ikke på venstre siden her i postene.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...