Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye vann må man drikke før man dør, og hvorfor dør man av for mye vann ? Hvorfor har ikke kroppen en bedre måte å ta seg av uønsket mat drikke ol.

Hjernen kan svulme opp, flere som har dødd av såkalt "vanndiett" som noen tar i bruk for å slanke seg.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden får man kjøpt flyttekasser? Pappesker som egner seg til transport av eiendeler... Posten har ikke slike store kasser, Clasern har heller ikke...

Alle sier man skal gå på dagligvaren og mase om low-quality banan-esker med hull i bunnen. Det må da finnes bedrifter som selger the real deal? Har prøvd å google men finner bare én bedrift, postemballasje.no, som selger dem i bunter på minimum 10-15 stk. Noen som har tips? Takk, eventuelt.

 

Montér ;)

Lenke til kommentar

Har noen lagd The impossible cube i virkeligheten? Jeg finner bare tegninger av denne optiske illusjonen.

 

edit: Ser nederst til høyre på denne siden at det ikke burde være alt for vanskelig http://en.wikipedia.org/wiki/Necker_Cube

Det er en grunn til at du kun finner tegninger av denne optiske illusjonen, fordi den krever at du ser den i 2D. Men skal vi forholde oss til den virkelige verden, som forøvrig er et ganske greit utgangspunkt, så vil det være umulig å lage den i 3 dimensjoner.

Lenke til kommentar

Er dette en virkelig formel?

16 gal @ 8 mpg

16 x 8 = 12...

 

Øverste rekke sier "16 gallons ved 8 miles per gallon". @ = "at" på engelsk. Nederste rekke er rett og slett en utregning av hvor mange miles man kommer med 16 gallons når man vet at man forbruker 8 miles per gallons. Med andre ord en utregning av hvor langt man kommer med en viss mengde drivstoff.

 

Gallon og mile er forresten engelske/amerikanske enheter, våre enheter ville vært liter og kilometer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Fra Prison Break (ukjent episode), sesong 2:

 

post-133149-1282902384,7317_thumb.png

 

 

Er dette en virkelig formel?

 

Er jo ikke akkurat en formel, ser ut som en bergning av forbruk av drivstoff:

 

 

16gal @ 8 mpg er amerikanske enheter (gallons og miles per gallon)

 

edit: Det var da svært som du kom meg i forkjøpet A-Jay... :blush:

 

 

 

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Ferdigskivet first-price gulost. Hvordan har det seg at det blir en rett og fin avrevet linje når jeg drar river den i to, og ikke hvis jeg river den i to etter å ha rotert den 90 grader?

 

Er det noen "linjete" struktur i en slik osteskive? Sløv kniv som er årsaken kanskje?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ferdigskivet first-price gulost. Hvordan har det seg at det blir en rett og fin avrevet linje når jeg drar river den i to, og ikke hvis jeg river den i to etter å ha rotert den 90 grader?

 

Er det noen "linjete" struktur i en slik osteskive?

 

Jeg bare tipper. Men kan det være fordi skjæremaskinen skaper en struktur når skivene kuttes til?

 

 

 

Lenke til kommentar

Ferdigskivet first-price gulost. Hvordan har det seg at det blir en rett og fin avrevet linje når jeg drar river den i to, og ikke hvis jeg river den i to etter å ha rotert den 90 grader?

 

Er det noen "linjete" struktur i en slik osteskive?

 

Jeg bare tipper. Men kan det være fordi skjæremaskinen skaper en struktur når skivene kuttes til?

 

Det er dette som er forskjellen på Tine og billigostene. Tine sin kan man rive i alle retninger. Verdt hver en krone!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe konkret du lurer på i prosssessen som wikipedia evt google ikke forklarer?

 

AtW

 

Har sett på "How It's Made"-videoene på Youtube, men de forklarer bare vanlige LP-plater. Hva med bildevinyl? Bildeeksempel av en Iron Maiden-vinyl jeg bestilte nylig.

 

Veldig interessante videoer om lagingen av LP-plater. Burde ta en kikk på det. Tar kun noen minutter.

 

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=xUGRRUecBik

 

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=IReDh9ec_rk&feature=related

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Har lese og høyrt forskjellige meiningar, men kan nokon svare på om motlyd vil dempe støy?

 

I siste tilfelle på jobben der det blir utprøvd hørselsvern med motlyd. I følge firmaets helsepersonell vil motlyd oppheve støyen og øyret bli utsatt for mindre støy.

 

Eg har og lese at motlyd vil oppfattes som om det er mindre støy, men at øyret framleis blir utsatt for samme mengde støy.

Lenke til kommentar

Selve lydtrykket blir vel ikke dempet? Trodde det var derfor man blir like sliten i hodet av å høre på slike hodetelefoner med motstøy over lang tid.

 

Løselig slik eg oppfatter denne funksjonen er ikke at det blir mindre lyd, men mer, bare at de kansellerer hverandre ut slik at noe av lyden ikke blir hørbar....

Lenke til kommentar
Kunne månen vår hatt en egen måne som gikk i bane rundt den?
Ja. Vi har utnyttet den muligheten både i forbindelse med Apollo-ferdene til månen, der kommandoseksjonen jo gikk i bane rundt månen flere runder før den plukket opp månelanderen og returnerte til Jorda. Dessuten har vi sendt flere sonder som sirkler rundt månen som små kunstige måne-måner.

 

Hvor lang tid ville månens måne bruke på en runde, hvis vi antar at det var mulig?

Det ville selvsagt vært avhengig av måne-månens størrelse og avstand til modermånen. I teorien kunne det f.eks vært to måner som innbyrdes var like store og som sirklet rundt et felles tyngdepunkt.

 

Naturlig oppfølgerspørsmål: Finnes det en eller flere slike måne-måner?
Ikke som jeg kommer på i farten.

 

Men rundt Saturn går månen Dione, og denne månen har to ledsagere som befinner seg i Diones såkalte Lagrange-punkter, en spesiell type likevektpunkter. Helene er i Diones ledende Lagrangepunkt og minimånen Polydeuces går i det etterfølgende Lagrangepunktet.

 

Solobservatoriesatelitten SOHO er plassert i Jordas indre Lagrangepunkt, et likevektspunkt mellom Jorda og sola. Noen astronomer spekulerer på om det kan finnes rester av det objektet som i Jordas barndom krasjet med Jorda og rev løs månen i Jordas ledende Lagrangepunkt, men det er såpass langt unna at for å få et svar må man i tilfelle sende en sonde dit for å undersøke området. Og det kan jo godt ende med en bomtur, derfor er det foreløpig ingen planer om å sende ut en slik sonde.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...