Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den nye skuddårsregelen ble skuddår hvert fjerde år, unntatt alle hele hundreår som ikke er delelig med 400. År 1900 var altså ikke et skuddår, mens 2000 (som jo er delelig med 400) var et skuddår.

 

Hvorfor dette, egentlig? På hvilken måte "stabiliserer" dette året?

 

 

 

 

Fordi jorda ikke bruker 365,25 dager rundt sola, men 365.2564 (i følge mitt google-søk, men A-Jay sitt tall kan være like riktig (jeg postet for sent))

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relatert spørsmål: Hvis skuddår aldri ble innført, hvilken dato hadde det vært i dag/når i året hadde vi befunnet oss?

Etter å ha lest Wikipedia har jeg nå funnet ut at målet med den gregorianske kalenderen (som vi bruker nå) er å holde vårjevndøgn fast fra år til år. Et vårjevndøgnår er 365,242374 dager lang.

 

Og den fulle regelen for skuddår er: Det er skuddår på årstall som er delelig med 4, men det er ikke skuddår hvert hele hundreår, men det er likevel skuddår på årstall som er delelig med 400.

 

Det gir et gjennomsnittsår som er 365,2425 dager lang, ganske nært på lengden til et vårjevndøgnår.

 

Så til spørsmålet ditt. Den gregorianske kalenderen, med skuddår, ble innført i mars 1582. Siden slutten av februar da var passert regner vi med at den begynte i 1583 for denne utregningen, siden det ikke kunne vært skuddår i 1582 uansett. 2010 - 1583 = 427 år. Siden vi ikke har skuddår "taper" vi 0,2425 dager per år. Det gir oss 427 * 0,2425, altså cirka 104 dager. Så hadde vi ikke innført skuddår, ville det vært onsdag 8. desember 2010 i dag. (Det er i skrivende stund torsdag 26. august 2010.)

 

EDIT: Rettet en liten regnefeil.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvor i all verden får man kjøpt flyttekasser? Pappesker som egner seg til transport av eiendeler... Posten har ikke slike store kasser, Clasern har heller ikke...

Alle sier man skal gå på dagligvaren og mase om low-quality banan-esker med hull i bunnen. Det må da finnes bedrifter som selger the real deal? Har prøvd å google men finner bare én bedrift, postemballasje.no, som selger dem i bunter på minimum 10-15 stk. Noen som har tips? Takk, eventuelt.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden får man kjøpt flyttekasser? Pappesker som egner seg til transport av eiendeler... Posten har ikke slike store kasser, Clasern har heller ikke...

Alle sier man skal gå på dagligvaren og mase om low-quality banan-esker med hull i bunnen. Det må da finnes bedrifter som selger the real deal? Har prøvd å google men finner bare én bedrift, postemballasje.no, som selger dem i bunter på minimum 10-15 stk. Noen som har tips? Takk, eventuelt.

 

Slike ting selger vel flytteselskaper? Det ser ut som om folk flest kjøper/skaffer seg det fra store daglivare forhandlere.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Hvor i all verden får man kjøpt flyttekasser? Pappesker som egner seg til transport av eiendeler... Posten har ikke slike store kasser, Clasern har heller ikke...

Alle sier man skal gå på dagligvaren og mase om low-quality banan-esker med hull i bunnen. Det må da finnes bedrifter som selger the real deal? Har prøvd å google men finner bare én bedrift, postemballasje.no, som selger dem i bunter på minimum 10-15 stk. Noen som har tips? Takk, eventuelt.

 

Slike ting selger vel flytteselskaper? Det ser ut som om folk flest kjøper/skaffer seg det fra store daglivare forhandlere.

 

Hvilke flytteselskaper? Ja, jeg vet at folk flest kjøper/skaffer seg det fra dagligvaren, men jeg er ikke "folk flest" og jeg vil ha quality-kasser som kan bevare stashet mitt på en mer enn dugbar måte. :)

Lenke til kommentar

Jeg studerte en slik 12V til 230V omformer på Clas Ohlson.

Du vet, slike som du kan bruke i campingvogn eller i båt i stedet for å kjøpe masse 12V-utstyr.

På esken stod det at apparatet produserer firkantpulser.

Jeg kjenner til fordelene med firkantpulser, mtp. varmgang, siden apparatet aldri trenger å oppføre seg som en motstand i kretsen, kun en på/av-bryter.

 

Men hva har dette å si for apparatene som den skal drive? Mobilladere, PCer, osv...

De er vel laget for sinus?

Lenke til kommentar

Jeg studerte en slik 12V til 230V omformer på Clas Ohlson.

Du vet, slike som du kan bruke i campingvogn eller i båt i stedet for å kjøpe masse 12V-utstyr.

På esken stod det at apparatet produserer firkantpulser.

Jeg kjenner til fordelene med firkantpulser, mtp. varmgang, siden apparatet aldri trenger å oppføre seg som en motstand i kretsen, kun en på/av-bryter.

 

Men hva har dette å si for apparatene som den skal drive? Mobilladere, PCer, osv...

De er vel laget for sinus?

 

Jeg TROR man må tenke på effektiv verdier her. Har nok ikke noe å si for utsyr med vanling ohmsk motstand, heller annet utstyr - ellers ville det vel stått noen advarsel om det.

Lenke til kommentar

Jeg snakker verken om ohmsk motstand eller effektivverdi.

Ta en lysdimmer, for eksempel. Tyristorer dimmer lyset ved å styre på/av i forhold til sinuskurven.

Hvis det ikke er noen sinuskurve, bare firkantpuls, da vil vel dimmeren oppføre seg feil?

Hva med mobilladere, fungerer de etter samme prinsipp?

Stod det at apparetet leverte firkant spenning eller strøm.

edit: kommer jo selvfølgelig ann på belastning ;)

edit 2: etter litt googling tyder alt på at det har veldig mye å si. Utstyr kan ødelegges, så sant det ikke er ren ohmsk belastning.

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
Hvor i all verden får man kjøpt flyttekasser? Pappesker som egner seg til transport av eiendeler... Posten har ikke slike store kasser, Clasern har heller ikke...

Alle sier man skal gå på dagligvaren og mase om low-quality banan-esker med hull i bunnen. Det må da finnes bedrifter som selger the real deal? Har prøvd å google men finner bare én bedrift, postemballasje.no, som selger dem i bunter på minimum 10-15 stk. Noen som har tips? Takk, eventuelt.

Gå til nærmeste flyttebyrå, de selger flyttekasser (the real deal), akkurat så mange du trenger. Du behøver ikke å bruke samme flyttebyrå for å flytte etterpå. Eller de vet i hvert fall hvor du får tak i kasser.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...