Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Et par spørsmål: På værkart så roterer vind alltid i en retning rundt lavtrykk og motsatt retning rundt høytrykk. Har dere noen god huskeregel for hvilken retning som hører til høy- og lavtrykk?

Redigert: Lavtrykk = mot klokka, høytrykk = med klokka. Men jeg trenger fortsatt en huskeregel for hva som er hva.

Har flyplasser overvåkningskamera som filmer alle fly som kommer inn for landing og letter? Jeg tenker på at det flyet som ramlet ned på rullebanen i Danmark for noen dager siden og at kameraet "tilfeldigvis" filmet landingen på langs av rullebanen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et par spørsmål: På værkart så roterer vind alltid i en retning rundt lavtrykk og motsatt retning rundt høytrykk. Har dere noen god huskeregel for hvilken retning som hører til høy- og lavtrykk?

Hvis du tenker deg bevegelsen som på et ratt:

H - høyre

L - left (bonus for språkforvirring.)

Redigert: Lavtrykk = mot klokka, høytrykk = med klokka. Men jeg trenger fortsatt en huskeregel for hva som er hva.

Obs obs: dette er for nordlige halvkule, der er omvendt på den sydlige.

Skal du være avansert (og det er vi vel her) kan du alltids utlede det fra corioliskraften.

Har flyplasser overvåkningskamera som filmer alle fly som kommer inn for landing og letter? Jeg tenker på at det flyet som ramlet ned på rullebanen i Danmark for noen dager siden og at kameraet "tilfeldigvis" filmet landingen på langs av rullebanen.

9495403[/snapback]

Digi.no har nå en video fra flytårnet på Gardermoen, og etter det skjermene viser er området rett og slett pepret med kamera. Med dagens terrorovervåking er dette neppe noen tilfeldingheter, regner med det står et stort rom fullt med opptakerutstyr og arkiv.
Lenke til kommentar
hvorfor har jeg en medfødt kromosomfeil? hva er det som bestemmer slikt?

9495922[/snapback]

Det er utrolig mange mulige grunner, fra rene tilfeldigheter, til arvelige anlegg i familien, at foreldrene dine var utsatt for stråling, kjemikalier eller enkelte virus-sykdommer.

Mange har avvik uten selv å være klar over det, genetisk variasjon pluss utvalg er en del av utviklingsprosessen. Avvik kan være alt fra skadelige eller irriterende, til umerkelige og en sjelden gang fordelaktig.

Lenke til kommentar
Hva er en dremel?

9496623[/snapback]

Trylleri Tryllera, et kjapt søk på Wiki er bra..

Dremel Moto-Tool is the name given to rotary tools developed by Albert J. Dremel, who founded the Dremel Company in 1932 in Racine, Wisconsin. In 1993 it was purchased by Robert Bosch GmbH, and today it is a division of the Robert Bosch Tool Corporation and located in Mount Prospect, Illinois. They are extremely versatile tools and are used extensively by model makers, hobbyists, and do-it-yourselfers. They may be likened to the pneumatic die grinders used in the metalworking industry by tool or moldmakers.

Lett svar: En maskin som kan minne litt om en drill, borsett fra munnstykkene blir brukt pussing/sliping osv..

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Medikamenter som blir lagt ut til salg i butikker/apoteker, blir de testet grundig før de får låv til å bli satt ut til salg? Stoffer de inneholder f.eks.

Er bare noen medikamenter/bedrifter som virker så utrolig useriøse. Når jeg ser reklamene og hvor utrolig dårlig laget de er, så blir jeg litt i tvil ved eventuelt testing.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Medikamenter som blir lagt ut til salg i butikker/apoteker, blir de testet grundig før de får låv til å bli satt ut til salg? Stoffer de inneholder f.eks.

Er bare noen medikamenter/bedrifter som virker så utrolig useriøse. Når jeg ser reklamene og hvor utrolig dårlig laget de er, så blir jeg litt i tvil ved eventuelt testing.

9496650[/snapback]

tenker vel ikke på

Hvorfor behandle hEEle krOOpen, når du vet hvor du har vOOndt?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...