Ozelot Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hvis man bytter ut gassen i et kjøleskap til en bedre en, vil da dette kjøleskapet kunne bli et fryseskap? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hvis man bytter ut gassen i et kjøleskap til en bedre en, vil da dette kjøleskapet kunne bli et fryseskap? Alle kjøleskap har vel en termostat som skrur av systemet ved en viss temperatur, så du vil ikke kunne oppnå mange minusgrader i et kjøleskap. Hvis du derimot tukler litt med termostaten kan du sikkert få til et og annet. Jeg er ikke 100% sikker på dette, men mange kjøleskap har jo mulighet til å stille på temperaturen så det virker logisk. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hvis man bytter ut gassen i et kjøleskap til en bedre en, vil da dette kjøleskapet kunne bli et fryseskap? Du trenger ikke å bytte ut gassen, men du må bytte ut ekspansjonsventilen, slik at du oppnår lavere fordampningstrykk i gassen og derved lavere fordampningstemperatur. Med freon 134a, som er vanlig i (litt eldre) kjøle- og fryseskap, kan du oppnå en teoretisk laveste temperatur på -26,3 grader dersom du ikke vacuumkjører gassen. Ved absolutt 0 bar (100% vacuum) kan du teoretisk få -103,3 grader i kjøleskapet. Men da trenger du nok både sterkere kompressor og en meget lavttrykkende ekspansjonsventil. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hva er denne sykdommen? Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hva er denne sykdommen? Lingua villosa nigra Lenke til kommentar
Erav Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Hva er denne sykdommen? Lingua villosa nigra nei, heter ikke den sykdommen 'hairy tongue' eller no a? :S edit: ups, det var det samme ja Endret 16. august 2010 av Erav Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av? Dette burde jeg vel ha visst mer sikkert enn jeg gjør, men jeg tror ikke to photoner som møtes har destruktiv interferens i det hele tatt. AtW Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av? Dette burde jeg vel ha visst mer sikkert enn jeg gjør, men jeg tror ikke to photoner som møtes har destruktiv interferens i det hele tatt. AtW Så i mitt eksempel må man tenke på lyset som partikler, ergo ingen interferens? Og i tilfellene der det kan oppstå interferens vil det alltid også oppstå konstruktiv interferens, slik at all energien ender opp i for eksempel punktene som oppstår når man sender laserlys gjennom en dobbeltspalte? Endret 16. august 2010 av benchmeister Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Jeg har minimal peiling, men jeg antar at den "negative" energien utlikner den "positive" energien, slik at det blir null. på samme måte som -10 grader celsius blandes med +10 grader celsius, så blir temperaturen 0. Men jeg har aldri hørt om at lysbølgene opphever hverandre. Ikke lys i det hele tatt egentlig. Bare lydbølger som forsterker hverandre (constructive interference) når begge bølgelengdene er positive eller negative, og lydbølger som demper hverandre (destructive interference) når bølgelengdene er motstående. Slik som beskrevet i dette bildet, hvor de to bølgene øverst satt sammen til å lage den rytmen som vi hører på den nederste bølgen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av? Når to fotoner møtes så har de to ulike retninger. Retningen beholdes og fotonene fortsetter uberørt av hverandre på andre siden. Den destruktive interferensen oppstår bare i krysningspunktet, men selve fotonene passerer hverandre. Tenk på når to lydbølger møtes. De stopper jo ikke bevegelsen selv om lydtrykket i et svært kort øyeblikk interfererer destruktivt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Hvis vi trekker den tankegangen et stykke videre, vil det da si at det ikke er noen grenser for hvor mye informasjon som kan passere gjennom et punkt? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Jeg hadde tidenes jævligste migreneanfall her om dagen. Så jeg lurer på, hvorfor finnes det ikke slike ampuller som injiserer i blodet direkte med smertestillende, slik at jeg slipper å vente på at paraceten skal virke? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Hvis vi trekker den tankegangen et stykke videre, vil det da si at det ikke er noen grenser for hvor mye informasjon som kan passere gjennom et punkt? Ikke egentlig Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Jeg hadde tidenes jævligste migreneanfall her om dagen. Så jeg lurer på, hvorfor finnes det ikke slike ampuller som injiserer i blodet direkte med smertestillende, slik at jeg slipper å vente på at paraceten skal virke? Tror stikkpiller er det raskeste du kan gjøre selv Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Jeg hadde tidenes jævligste migreneanfall her om dagen. Så jeg lurer på, hvorfor finnes det ikke slike ampuller som injiserer i blodet direkte med smertestillende, slik at jeg slipper å vente på at paraceten skal virke? Det finnes jo plenty med smertestillene som kan administreres direkte i blodet? AtW Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) ting jeg lurer på: hvis du har et romskip som har frontlykter, som går i lysets hastighet. hva skjer da med frontlyktene? ser du lyset? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): har forresten snakket med en eller annen professorfyr.. han sa at hvis det gikk i lysets hastighet; så er romskipet lys.. Endret 17. august 2010 av diskutant Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Spørs hvor observatøren står. AtW Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) en ting til jeg lurer på, kan noen her på forumet skrive tallet en Googolplex? eller en Googolcomplex? lykke til! I tell you.. edit: tok bort svare for å være slem --------------- Spørs hvor observatøren står. AtW du bestemmer. forskjellige plasseringer, hva tror du? Endret 17. august 2010 av diskutant Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Dette er ikke en gjettekonkurranse-tråd. Om du ikke lurer på noe om tallene (som forøvrig er trivielle å skrive), så passer det ikke i tråden. Fra inne i skipet vil lysstrålen bevege seg vekk fra skipet i lysets hastighet, fra utenfor vil skipet og lystrålen bevege seg i samme hastighet. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå