Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil nok gå bittelitt lenger tid. Siden slangen får mer og mer mottrykk i form av trykket av vannsøylen i bassenget.

 

Men det er bortimot minimalt.

Næ!

Det har ingenting å si. Vannsøylen får du jo i slangen likevel, når du løfter den over vannspeilet. Så i såfall vil det egentlig gå *senere* å fylle "ovenfra".

Lenke til kommentar

Hehe... Godt poeng Bikeridr. Fin lureoppgave på vgs fysikk :D

Men tror du ikke det er mer motstand i møte med vannet i bassenget enn i møte med luften hvis man holder slangen over vannspeilet?

 

Strålen går jo ikke like langt i vann som i luft ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det vil nok gå bittelitt lenger tid. Siden slangen får mer og mer mottrykk i form av trykket av vannsøylen i bassenget.

 

Men det er bortimot minimalt.

Næ!

Det har ingenting å si. Vannsøylen får du jo i slangen likevel, når du løfter den over vannspeilet. Så i såfall vil det egentlig gå *senere* å fylle "ovenfra".

 

Det spørs om gravitasjonen av å holde slangen høyt, eller vanntrykket av å ha slangen under vann gir mest motstand. Det kommer vel også litt an på om bassenget er høyere eller lavere enn vannkilden.

Lenke til kommentar

Vannstatikk

Vanntrykket er høyden på søyla. Det spiller ingen rolle om du skal fylle en fotballbane eller et oppblåsbart plaskebasseng. Skal du f.eks fylle til 60cm høyde, vil det være høyden på vannsøylen som ene og alene avgjør mottrykket, ikke arealet.

Ved 60cm høyde har vi 0,06bar mottrykk. Løfter du slangen til f.eks én meter *over* det planlagte vannspeilet (1,6m) så får du et mottrykk på 0,16 bar.

Gravitasjon kan du se bort fra (0,0000981bar/meter).

 

Er kilden *under* fyllenivå, må du pumpe det opp og føyden/mottrykket blir høyere etterhvert som du fyller opp.

Er kilden *over* fyllenivå, senkes fallhøyden etterhvert som du fyller opp.

Lenke til kommentar
Om man skal fylle et slikt plaskebasseng og har utgangen av hageslangen under vannet mens man fyller, tar dette noe lengre tid kontra å ha utgangen av hageslangen over vann? Er det noe forskjell?

Hmm

- med samme lengde på slangen er det samme trykktap i slangen

- med neglisjerbar motstand utenfor tuppen av slangen sammenlignet med trykktapet i hele slangens lengde vil ikke det utgjøre noen trykkforskjell

- med samme høyde over bassengbunnen i begge tilfeller (før og etter vannstanden passerer tuppen) så blir det ingen forskjell i statisk trykk.

- med samme utgangstrykk, statisk trykk og trykktap blir det samme strømningshastighet ut i bassenget.

 

Ps. Hvis du har så dårlig tid at du lurer på dette så bruker du antagelig varmtvannstanken til å varme opp vannet i stedet for å la det stå noen dager til sol og omgivelsesluft varmer vannet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stikker man ned på biltilsynet og sier man har mistet førerkortet og skal til utlandet (å kjøre) om 3 dager, får man utstedt nytt førerkort. Blir man tatt i fartskontroll med så høy fart at man mister førerkortet tar de det fra deg, samt registrerer hendelsen i en elektronisk database.

 

La oss si jeg skaffet meg 2 førerkort (sa at jeg mistet ett, men gjorde det ikke allikevel), mister det ene i fartskontroll, da kan jeg jo bare bruke det andre til jeg får tilbake mitt lovlige førerkort? Blir man stoppet i kontroll, for rutinesjekk osv og blir spørt om sertifikatet, sjekker de jo ikke i den elektroniske databasen om man har mistet førerretten?

 

(For ordens skyld, jeg har ikke mistet lappen eller har to sertifikater :p)

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Det ugyldige førerkortet vil sikkert hjelpe deg til å bløffe politikontroller der de ikke sjekker databasen og du ikke har gjort noe galt. F.eks promillekontroll og null promille. Men blir du bøtelagt for noe så sjekker de databasen og du vil få en ekstra smekk for å kjøre med ugyldig førerkort. Hvor mye ekstra smekk aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Stemmer det at det er sunt å blø, for å erstatte blod?

 

Eller gjør nyrene og leveren en god nok jobb?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85relating

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodletting

 

 

 

For å erstatte blodet, tror jeg du bør spise samme slags stoffer som du har mistet. Blodpølse og kjøtt osv... Du trenger sikkert tilførsel av jern, og det er det mye av i blod, og faktisk også i broccoli.

Men jeg bare tipper. Jeg er ikke lege.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Stemmer det at det er sunt å blø, for å erstatte blod?

Jeg har i hvert fall hørt at det er sunt for menn å blø litt for å trene opp "blodproduksjonsapparatet".

 

Og mens vi snakker om blod: Hvis man har mistet mye blod, hv abør man spise/drikke for at kroppen skal erstatte dette blodet så fort som mulig?

Blodgivere anbefales å drikke omtrent like mye som man tapper og tilbys gratis juice og frukt ved tapping. Dette skal tilbakeføre væske i systemet så man ikke blir dehydrert. Juice tilbys nok både fordi det er godt og fordi det fyller på med en del mineraler samtidig. (Rent vann har en tendens til å vanne ut mineralene i blodet).

 

Man anbefales sterkt å ta daglige tabletter med jerntilskudd etter tapping. Dette er også noe man får gratis ved blodtapping. De ulike komponentene i blodet bruker ulik tid på å komme opp på normalnivå. Plasma er vist raskest siden man kan tappe plasma allerede 1 måned etter forrige tapping. Røde blodceller og blodplater tar vist lengre tid. Derfor skal det gå minst 3 måneder mellom hver gang man tapper det. De aller fleste blodgivere gir blod med alle komponentene og tilbys tapping hver 3. måned.

 

Du trenger sikkert tilførsel av jern, og det er det mye av i blod, og faktisk også i broccoli. Men jeg bare tipper. Jeg er ikke lege.

Jeg regnet litt på det og fant ut at man måtte spise 10 kg broccoli for å erstatte én jerntablett av den typen man får fra blodbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...