Mr. A Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 OK, ser ut som jeg misforsto litt. Det brukes en inverter for å konvertere til AC. Generatoren er for å lade opp batteriene. En generator er jo oftest en dieseldrevet sak som genererer strøm. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 En generator er jo oftest en dieseldrevet sak som genererer strøm. Nei, det er en vanlig misforståelse. En generator er i elektrisk sammenheng en maskin som konverterer mekanisk energi til elektrisk energi. De ser som oftest ut som en elektromotor (og er i prinsippet akkurat det), og blir drevert av en vannturbin, en dieselmotor, en gassturbin el.l. Det du refererer til er et dieselaggregat, som består av en vanlig dieselmotor som driver en AC synkrongenerator. 2 Lenke til kommentar
Romis Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Så spørsmålet er da hvordan man kobler til alt dette for å bruke sola for energi til å lade opp batteriene slik at de kan brukes når sola er nede. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 @Romis Google har jo snoket opp sånn rundt 5.780.000 resultater om temaet. Bare å begynne å lese seg opp det.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 En vannkoker på 2000W En mikrobølgeovn på 1000W Hvilken løsning koker en liter vann mest energieffektivt? Koketid i forhold til effekt altså. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 En vannkoker på 2000WEn mikrobølgeovn på 1000W Hvilken løsning koker en liter vann mest energieffektivt? Koketid i forhold til effekt altså. Jeg tror begge løsninger har lave energitap til omgivelsene. I mikrobølgeovnen er det litt varmetap i trafo og litt oppvarming av magnetronen og litt varmetap fra vannet til vannbeholderen. I vannkokeren er det ingen trafo, men varmeelementet må varmes opp og selve vannbeholderen. Begge løsninger vil tape litt varme i form av vanndamp hvis man ikke er veldig nøye med å slå av oppvarmingen nøyaktig når vannet begynner å koke. Siden vannkokeren har størst effekt vil den trolig miste mer energi til damp per sekund enn mikrobølgeovnen, men siden mikrobølgeovnen ikke slåes automatisk av ved koking kan den tape mer energi til damp enn vannkokeren. Det kommer an på hvor raskt man slår den av. Hvis jeg skal gjette vil jeg gjette på at begge taper ~5% av energien til omgivelsene innen vannet koker. PS. En termokopp taper mye energi til omgivelsene ved avdamping. Et lokk eller en teskje matolje over vannet kan hindre avdampingen så mye at koppen holder seg varm over dobbelt så lenge. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Vil ikke vannet smake annerledes/få en annen konsistens i munnen din når du drekker den med matolje på toppen? Eller er det kanskje ikke noe du merker hvis man lager te/kakao? *Føler IQ'en min vokser for hvert minutt jeg tilbringer i denne tråden her. Endret 10. august 2010 av Romis Lenke til kommentar
Munty Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Vil ikke vannet smake annerledes/få en annen konsistens i munnen din når du drekker den med matolje på toppen? Eller er det kanskje ikke noe du merker hvis man lager te/kakao? *Føler IQ'en min vokser for hvert minutt jeg tilbringer i denne tråden her. Tja... Matoljen blander seg jo ikke med i hvertfall vann så da tviler jeg at den gjør det med te. Er bare å helle av det øverste laget når man skal drikke. Men tror et lokk er enklere. Nytt spørsmål: Hvis jeg har for eksempel CD'en "Thriller" av Michael Jackson og har betalt for den. Har jeg da lov til å gå til Thepiratebay eller en annen nettside og laste ned det albumet for å ha ddet på datamaskinen da? Eller regnes det som stjeling? Endret 10. august 2010 av Munty Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hvis jeg har for eksempel CD'en "Thriller" av Michael Jackson og har betalt for den. Har jeg da lov til å gå til Thepiratebay eller en annen nettside og laste ned det albumet for å ha ddet på datamaskinen da? Eller regnes det som stjeling? Det går helt fint, så lenge du ikke distribuerer den videre. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Er det fortsatt lov å laste ned musikk hvis du ikke eier CD'en og ikke sender den videre? Sikker dumt spørsmål, men. Endret 10. august 2010 av Romis Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Vil ikke vannet smake annerledes/få en annen konsistens i munnen din når du drekker den med matolje på toppen? Eller er det kanskje ikke noe du merker hvis man lager te/kakao? Tja... Matoljen blander seg jo ikke med i hvertfall vann så da tviler jeg at den gjør det med te. Er bare å helle av det øverste laget når man skal drikke. Eller dyppe overleppa så dypt ned i koppen at du kommer under det øverste laget før du begynner å drikke. Eventuelt bruke sugerør for å komme under oljen. Men det er selvsagt enklere med lokk. Er det fortsatt lov å laste ned musikk hvis du ikke eier CD'en og ikke sender den videre? Nei, dette ble forbudt også i Norge for noen få år siden. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Det går helt fint, så lenge du ikke distribuerer den videre. Problemet er at med tanke på måten bittorrent fungerer, er det nesten umulig å laste ned uten å distribuere videre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Vil ikke vannet smake annerledes/få en annen konsistens i munnen din når du drekker den med matolje på toppen? Eller er det kanskje ikke noe du merker hvis man lager te/kakao? Ja, det er jo både upraktisk og setter sikkert litt smak. Jeg nevnte det bare for å illustrere hvor mye fordampningen har å si for varmetapet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hvordan uttaler man White Spirit? White "Sprit" eller White "Spirit" (ånd) ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hvordan uttaler man White Spirit? White "Sprit" eller White "Spirit" (ånd) ? Det uttales som "Spirit" på engelsk. Men en del nordmenn uttaler det som "Sprit" av merkelige årsaker. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Drakk for første gang Monster (energidrikken) Jeg merket at det begynte å svi svakt i tunga etter jeg hadde drukket litt. Er Monster like flink på å etse bort som cola eller enda bedre? Merker ikke slikt når jeg drikker cola. Tenker altså om monster er skadelig for tennene/tunge selv i mindre doser. Selvsagt er det det, men i hvor stor grad i forhold til for eksempel cola. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Nei, det er bare mere syrlig enn Cola. Pusser du tenna morgen og kveld har det ingenting å si. Endret 10. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Romis Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Når jeg pusser tenna på vanlig måte blir det masse gult belegg igjen, men hvis jeg pusser veldig hardt fjerner jeg det belegget, men da begynner jeg å blø. Så da er spørsmålet om jeg skal la det bli gult, eller la det blø. Noen måte jeg kan pusse på en ordentlig måte? Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Det var en lettelse, Bytex. @Romis: Har du prøvd en mellomting? Om du pusser for hardt sliter du på emaljen så vidt jeg har hørt, så det må du passe på. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Om man skal fylle et slikt plaskebasseng og har utgangen av hageslangen under vannet mens man fyller, tar dette noe lengre tid kontra å ha utgangen av hageslangen over vann? Er det noe forskjell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå