Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan skal laderen drive batteriene, og i tillegg lade dem?

Hva mener du, egentlig?

I en postapokalyptisk setting kan bil batterier bli brukt for å drive strøm til et bygg, eller maskin. Med en generator kan man gjøre at strømmen aldri forsvinner, men hvordan kobler man alt sammen opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generatoren skal drives av solcelle panel.

Tviler på at du får nok kraft av et solcellepanel til å lade batteriene. Hvis du da skal kjøre strømmen i gjennom en generator så vil jo det bli enda mindre strøm.

Kan du fortelle litt om hvor du skal bruke dette ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Generatoren skal drives av solcelle panel.

Tviler på at du får nok kraft av et solcellepanel til å lade batteriene. Hvis du da skal kjøre strømmen i gjennom en generator så vil jo det bli enda mindre strøm.

Kan du fortelle litt om hvor du skal bruke dette ?

Tenkte bare på en postapokalyptisk scenario. Tror jeg kan finne en youtube video om det. Her var den:

Lenke til kommentar
Hvordan skal laderen drive batteriene, og i tillegg lade dem?

Hva mener du, egentlig?

I en postapokalyptisk setting kan bil batterier bli brukt for å drive strøm til et bygg, eller maskin. Med en generator kan man gjøre at strømmen aldri forsvinner, men hvordan kobler man alt sammen opp?

Du bare setter en skovel på generatoren og kobler skovelen til fossefallet:

post-3851-1281421821,0864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror folk misforstår litt hva Romis mener her.

Poenget er at man ikke har sollys 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Hvis man da skal drive en generator på solkraft vil man måtte ha batterier for å forsyne med kraft når sola er nede. Når sola skinner lader solcellene batteriene.

Så da spør Romis hvordan man kobler slik at når solen er nede drives generatorene fra batteriene, mens når solen skinner så drives generatorene fra solcellene (direkte eller indirekte), pluss at man får litt overskuddskraft fra solcellene som brukes til å lade opp batteriene slik at de er fulle når solen går ned igjen.

Dvs at solcellene leverer nok strøm til å både lade opp batteriene og drive generatoren. Når solen går ned drives generatoren fra batteriene.

Det er iallefall slik jeg tolker ham.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er på hytten nå, og her har vi et fint lite kjøleskap som drives av propan gass. Hvordan er det dette fungerer? Et kjøleskap som går på strøm bruker jo elektrisitet til pumper stort sett. Men det kan vel ikke propan gjøre? Noen som har en ide? Mvh Hans

Lenke til kommentar

Det går helt fint an å generere vekselstrøm, det gjøres i alle vannkraftverk i hele landet. For å gjøre det trenger en en synkron eller asynkron generator (og noe til å drive den rundt), sistnevnte er nok uaktuell i det scenarioet som fremstilles her (den trenger magnetisering fra eksisterende nett, og kan således ikke gå i såkalt øydrift).

Men er det slik at en har tilgang til DC, kan AC enkelt fremstilles med en vekselretter, noe jeg vil tro har langt høyere virkningsgrad enn en motor som driver en generator. Kraftelektronikk for vekselretting har tradisjonelt vært stort, tungt og meget dyrt utstyr, det har blitt noe bedre de siste årene.

Lenke til kommentar
Men er det slik at en har tilgang til DC, kan AC enkelt fremstilles med en vekselretter, noe jeg vil tro har langt høyere virkningsgrad enn en motor som driver en generator. Kraftelektronikk for vekselretting har tradisjonelt vært stort, tungt og meget dyrt utstyr, det har blitt noe bedre de siste årene.

Begge deler har faktisk ganske høy virkningsgrad, rundt 90-95% for motor + generator og rundt 96-99% for elektronisk vekselretting. Problemet med motor og generator er at konverteringen skjer mekanisk med støy, vibrasjoner, slitasje på lagre og eventuelle børster. Hvis driftsikkerhet og minimalt vedlikehold er viktig så er elektronisk vekselretting å foretrekke. Ulempen til elektronisk vekselretting har som du sier vært pris, men prisene har sunket jevnt og trutt i flere tiår, så nå er de nesten like billige som motor + generator om ikke billigere. (Det avhenger også av størrelse og strømkvalitet)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er på hytten nå, og her har vi et fint lite kjøleskap som drives av propan gass. Hvordan er det dette fungerer? Et kjøleskap som går på strøm bruker jo elektrisitet til pumper stort sett. Men det kan vel ikke propan gjøre? Noen som har en ide? Mvh Hans

Det heter "Absorpsjon" og du kan lese om det her (på engelsk) i Wikipedia

Det er også en prinsippskisse, og forklaringen er på "hundre sider", så det er lettere å henvise enn å (feil)forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...