Romis Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Hvordan skal laderen drive batteriene, og i tillegg lade dem? Hva mener du, egentlig? I en postapokalyptisk setting kan bil batterier bli brukt for å drive strøm til et bygg, eller maskin. Med en generator kan man gjøre at strømmen aldri forsvinner, men hvordan kobler man alt sammen opp? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Skal batteriene blant annet drive en motor som får en generator til å lade opp de samme batteriene? Lenke til kommentar
Romis Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Generatoren skal drives av solcelle panel. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Hvordan kobler man 20 bilbatterier til en generator i seriell kobling for å generere mer strøm enn man trenger til å drive de 20 batteriene og i tillegg lade de i samme slengen. Det er umulig. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Generatoren skal drives av solcelle panel. Tviler på at du får nok kraft av et solcellepanel til å lade batteriene. Hvis du da skal kjøre strømmen i gjennom en generator så vil jo det bli enda mindre strøm. Kan du fortelle litt om hvor du skal bruke dette ? Endret 9. august 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
Romis Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Generatoren skal drives av solcelle panel. Tviler på at du får nok kraft av et solcellepanel til å lade batteriene. Hvis du da skal kjøre strømmen i gjennom en generator så vil jo det bli enda mindre strøm. Kan du fortelle litt om hvor du skal bruke dette ? Tenkte bare på en postapokalyptisk scenario. Tror jeg kan finne en youtube video om det. Her var den: Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 9. august 2010 Rapporter Del Skrevet 9. august 2010 Å drive en generator med solceller, er bortkastet. Kobl dem heller direkte på batteriene. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 @Romis: Perpetuum Mobile er vitendkapelig bevist å ikke la seg konstruere. En mer utførlig artikkel på engelsk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hvordan skal laderen drive batteriene, og i tillegg lade dem?Hva mener du, egentlig? I en postapokalyptisk setting kan bil batterier bli brukt for å drive strøm til et bygg, eller maskin. Med en generator kan man gjøre at strømmen aldri forsvinner, men hvordan kobler man alt sammen opp? Du bare setter en skovel på generatoren og kobler skovelen til fossefallet: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Du bare setter en skovel på generatoren og kobler skovelen til fossefallet og bygger det i Lego for å vise at det går an å bygge det: kilde: http://www.andrewlipson.com/escher/waterfall.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Jeg trodde jeg fikk en bra start, men har kanskje bommet litt på noen klosser? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Jeg tror folk misforstår litt hva Romis mener her. Poenget er at man ikke har sollys 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Hvis man da skal drive en generator på solkraft vil man måtte ha batterier for å forsyne med kraft når sola er nede. Når sola skinner lader solcellene batteriene. Så da spør Romis hvordan man kobler slik at når solen er nede drives generatorene fra batteriene, mens når solen skinner så drives generatorene fra solcellene (direkte eller indirekte), pluss at man får litt overskuddskraft fra solcellene som brukes til å lade opp batteriene slik at de er fulle når solen går ned igjen. Dvs at solcellene leverer nok strøm til å både lade opp batteriene og drive generatoren. Når solen går ned drives generatoren fra batteriene. Det er iallefall slik jeg tolker ham. Endret 10. august 2010 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hva skal generatoren brukes til? Du har jo allerede strøm i solcellene, og i batteriene, du trenger jo ikke å convertere det til mere strøm? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hva skal generatoren brukes til? Du har jo allerede strøm i solcellene, og i batteriene, du trenger jo ikke å convertere det til mere strøm? Jeg tenker det er for å få vekselspenning. Husk dette skal drive et konvensjonelt strømnett. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Da trenger du ikke en generator, den genererer(puh) strøm, en inverter gjør om DC til AC, og kan øke spenningen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) OK, ser ut som jeg misforsto litt. Det brukes en inverter for å konvertere til AC. Generatoren er for å lade opp batteriene. Endret 10. august 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
HansU Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hei, jeg er på hytten nå, og her har vi et fint lite kjøleskap som drives av propan gass. Hvordan er det dette fungerer? Et kjøleskap som går på strøm bruker jo elektrisitet til pumper stort sett. Men det kan vel ikke propan gjøre? Noen som har en ide? Mvh Hans Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Det går helt fint an å generere vekselstrøm, det gjøres i alle vannkraftverk i hele landet. For å gjøre det trenger en en synkron eller asynkron generator (og noe til å drive den rundt), sistnevnte er nok uaktuell i det scenarioet som fremstilles her (den trenger magnetisering fra eksisterende nett, og kan således ikke gå i såkalt øydrift). Men er det slik at en har tilgang til DC, kan AC enkelt fremstilles med en vekselretter, noe jeg vil tro har langt høyere virkningsgrad enn en motor som driver en generator. Kraftelektronikk for vekselretting har tradisjonelt vært stort, tungt og meget dyrt utstyr, det har blitt noe bedre de siste årene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Men er det slik at en har tilgang til DC, kan AC enkelt fremstilles med en vekselretter, noe jeg vil tro har langt høyere virkningsgrad enn en motor som driver en generator. Kraftelektronikk for vekselretting har tradisjonelt vært stort, tungt og meget dyrt utstyr, det har blitt noe bedre de siste årene. Begge deler har faktisk ganske høy virkningsgrad, rundt 90-95% for motor + generator og rundt 96-99% for elektronisk vekselretting. Problemet med motor og generator er at konverteringen skjer mekanisk med støy, vibrasjoner, slitasje på lagre og eventuelle børster. Hvis driftsikkerhet og minimalt vedlikehold er viktig så er elektronisk vekselretting å foretrekke. Ulempen til elektronisk vekselretting har som du sier vært pris, men prisene har sunket jevnt og trutt i flere tiår, så nå er de nesten like billige som motor + generator om ikke billigere. (Det avhenger også av størrelse og strømkvalitet) 1 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Hei, jeg er på hytten nå, og her har vi et fint lite kjøleskap som drives av propan gass. Hvordan er det dette fungerer? Et kjøleskap som går på strøm bruker jo elektrisitet til pumper stort sett. Men det kan vel ikke propan gjøre? Noen som har en ide? Mvh Hans Det heter "Absorpsjon" og du kan lese om det her (på engelsk) i Wikipedia Det er også en prinsippskisse, og forklaringen er på "hundre sider", så det er lettere å henvise enn å (feil)forklare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå