Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får rett som det er luft med 220 grader Celsius rett i ansiktet når jeg åpner komfyrdøra. Jeg føler meg ikke akkurat kokt levende. Hverken på innsiden eller utsiden. Huden har neppe passert 60 grader celsius, for da hadde jeg nok blitt heftig skoldet.
Nå kom det innlegget ditt alene uten å passe til innlegget over, hvordan hadde dette vært om du fikk 6 liter med 80 grader vann i ansiktet?

Siden de hellte såpass mye vann på varmeelementet, så blir det nesten som å sitte i vann med samme temperatur.

De satt med ansiktet i luft, ikke vann. Ja, lufta hadde nok høy luftfuktighet men det var fortsatt luft. Luft har veldig mye lavere varmekapasitet enn vann, selv luft med høy luftfuktighet. Akkurat hvor høy luftfuktigheta var er vanskelig å spå, men det var neppe veldig mange prosent relativ luftfuktighet siden temperaturen var så høy. Siden vanndamp (gass) er lettere enn luft så kan vi nok anta at det var lavere luftfuktighet der de satt enn oppunder taket.

Det varmeste vannet man får ut fra springen er ofte rundt 65°C og det er nok til å skolde.

Jeg får rett som det er luft med 220 grader Celsius rett i ansiktet når jeg åpner komfyrdøra. Jeg føler meg ikke akkurat kokt levende. Hverken på innsiden eller utsiden. Huden har neppe passert 60 grader celsius, for da hadde jeg nok blitt heftig skoldet.
Prøv det samme med en dampovn, det holder lenge med 100 grader, så skjønner du hva slags effekt luftfuktighet har.

Takk som byr, jeg vet godt hva luftfuktighet gjør med varmefølelsen, men det er ikke særlig sammenlignbart med flytende/kokende vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snakket litt med folk og fått vite at skiltet vi snakker om, opphevelse av minstefartsgrense, alltid betyr at det er 80. Og hvorfor i alle dager skulle man trenge å sette opp et nytt skilt for hver stikkvei som kommer inn fordi det er et 80-skilt og ikke et opphevelsesskilt? Jeg synes fremdeles at opphevelsesskilt er veldig bortkastet...

Fikk ikke quotet noe, skriver på en iPhone.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke er riktig, men man bruker stort set sjelden opphevet fartgrense-skiltet når det er aktuelt å kjøre i 50 (det er mer vanlig å skilte 50), men dette har vel litt med kjørestil å gjøre også, om jeg ikke husker feil, så kjører folk mer etter forholdene på dårlige veier etter en "opphevet grense"-skilt, kontra ett 80 skilt. Denne skilttypen er ganske ny, og de er vel ganske fornøynd med å ha innført det.

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder den badstuediskusjonen vil jeg skyte inn at jeg har sittet øverst i en tettstappet badstue hvor noen kastet på MASSE vann på ovnen. Samtlige på øverste rad skrek i smerte og dukket ned mellom sine egne bein for å slippe unna, da det ikke gikk an å komme seg ned fra benken i full fart.

Hvor varmt det var i badstuen vet jeg ikke, men det var varmt nok til å kalle det badstue.

Kan nesten ikke tenke meg hvor grusomt det må være å sitte i en 110 grader varm badstue hvor de kaster på så mye vann så ofte.

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Tja, hvis man ser på videoen fra VGTV der de filmet inni badstua like før de ble dratt ut, ser man at russeren som døde sitter og rister med slim rundt kjeften, og finnen er helt mørkerød med spy rundt munnen og begynner å riste ukontrollert.

Vet ikke helt hvordan begge fikk åpne blødende sår, men det var vel 2. eller 3.grads forbrenning.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tja, hvis man ser på videoen fra VGTV der de filmet inni badstua like før de ble dratt ut, ser man at russeren som døde sitter og rister med slim rundt kjeften, og finnen er helt mørkerød med spy rundt munnen og begynner å riste ukontrollert.

Vet ikke helt hvordan begge fikk åpne blødende sår, men det var vel 2. eller 3.grads forbrenning.

Har du link ? finner den ikke

Lenke til kommentar

Jeg har snakket litt med folk og fått vite at skiltet vi snakker om, opphevelse av minstefartsgrense, alltid betyr at det er 80. Og hvorfor i alle dager skulle man trenge å sette opp et nytt skilt for hver stikkvei som kommer inn fordi det er et 80-skilt og ikke et opphevelsesskilt? Jeg synes fremdeles at opphevelsesskilt er veldig bortkastet...

En liten link

Lenke til kommentar

Har du link ? finner den ikke

http://www.vgtv.no/?id=31465&category=1

Dette er vel videoen han snakker om tenker jeg.

Lenke til kommentar

En liten link

Så poenget med skiltet er å hindre ulykker fordi når det er et 80-skilt så tror noen at man MÅ holde 80? Trodde det var selvsagt for alle at man senker farten om det er smal eller vanskelig vei...

Lenke til kommentar

En liten link

Så poenget med skiltet er å hindre ulykker fordi når det er et 80-skilt så tror noen at man MÅ holde 80? Trodde det var selvsagt for alle at man senker farten om det er smal eller vanskelig vei...

Det er i overkant optimistisk å tro at alle sjæfører er rasjonelle og gode, utofmringen av elementer i trafikken kan ha mye å si.

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mye koster (typisk) ett gram marihuana på gaten, hva med ett gram hasj? Hva er vanligst? Produseres mye i landet, eller fraktes en del utenfra? Selvfølgelig kan man jo ikke ha eksakte tall, men det må da være estimater på hvor mye som kommer inn og hvor mye som finnes i omløp.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...