Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Men det er vel rimelig irrelevant til det originale spørsmålet, som var hvorfor de gjorde slik før.

EDIT: Ellers er dampmaskiner virkelig nydelige maskiner, har en liten slik stående som man fyrer med hvite brikker, om man skviser ned to og en halv slik brikke (husker ikke hva de heter) ned i brenneren, blåser litt under, og fyller tanken helt, så får den helt sinnsykt med fart og trykk i seg.

Kanskje man skulle brukt litt av ressursene på universitetet til å bygge en slik med mulighet for å teste forskjellige fyremetoder og brennstoffer.

De heter Esbit. Jeg har dem selv, for en tyskprodusert Dampfmaschine fra Brio.

Jeg husker jeg pleidde å produsere strøm med den, ved hjelp av en gummistrikk og en motor fra leketøy som generator.

Akkurat nok til å drive en lommekalkulator...

Tror Esbit selges i sportsbutikker fremdeles...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name=Magnus :)' date=' 8. august 2010 - 01:07' timestamp='1281222430' post='16044328]

Øverste nyheten på VG nå. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10026056

Hvorfor dør kroppen når den er utsatt i slik varme etter bare 6 minutter?

Vann koker jo ved slike temperaturer. Med andre ord blir man kokt levende inne der. Det er svært vanskelig å tenke seg hvorfor man skulle tåle dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager blir opphevet-skilt brukt? Finnes det et eneste godt argument FOR det?

Jeg tenker du mener skilt som opphever fartsgrense.

Det er vel for at folk skal være vant til å selv bruke de generelle fartsgrensene, så man ikke er helt hjelpeløs den dagen man kjører inn på en vei uten fartsgrense. Pluss at da slipper man å skilte fartsgrense til stadighet lengre fram, siden de generelle fartsgrensene gjelder uansett.

Lenke til kommentar

Det har aldri vært sånn at det nødvendigvis er best å være sterkest, men best tilpasset. Enten det er høy intelligens, lang hals, eller intelligens.

Ellers tror jeg evolusjonen hos mennesket har mer eller mindre stagnert. Omtrent alle får jo barn i dag.

edit: Jeg kom på noe, i fattige land der folk har problem å skaffe seg mat og drikke vil sikkert evolusjonen fortsette, det er jo blant annet en svær fordel å ha lav forbrenning.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 8. august 2010 - 01:07' timestamp='1281222430' post='16044328]

Øverste nyheten på VG nå. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10026056

Hvorfor dør kroppen når den er utsatt i slik varme etter bare 6 minutter?

Vann koker jo ved slike temperaturer. Med andre ord blir man kokt levende inne der. Det er svært vanskelig å tenke seg hvorfor man skulle tåle dette.

Er problemet at man blir "kokt levende", man tåler vel feks helt ffint 110 grader når det er lav luftfuktighet? Kroppens temperatur innvendig er vel neppe i nærheten av 110 grader? Man tåler jo helt fint å være i temperaturer under frysepunktet til vann feks.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Man tåler jo helt fint å være i temperaturer under frysepunktet til vann feks.

Hvis man er kledt godt nok ja. Hvis ikke er det ikke lenge før man fryser i hjel. :)

Og kroppen tåler generelt relativt høye temperaturer langt dårligere enn relativt lave.

Det sto også i artikkelen at luftfuktigheten ble holdt høy.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager blir opphevet-skilt brukt? Finnes det et eneste godt argument FOR det?

Det er vel for at folk skal være vant til å selv bruke de generelle fartsgrensene, så man ikke er helt hjelpeløs den dagen man kjører inn på en vei uten fartsgrense. Pluss at da slipper man å skilte fartsgrense til stadighet lengre fram, siden de generelle fartsgrensene gjelder uansett.

Hvor enn ett opphevet-skilt står betyr det vel at fartsgrensen er 80? Hvorfor ikke sette opp et 80-skilt?

Lenke til kommentar

Hvor enn ett opphevet-skilt står betyr det vel at fartsgrensen er 80? Hvorfor ikke sette opp et 80-skilt?

Tenk deg hvor mange 80-skilt de må sette opp ved hver eneste innkjørsel og avkjørsel, det blir mange skilt det.  Ellers så er det 50 i tettbugde strøk, om inget annet er spesifiert (ikke kun 80 der det ikke er skilt)

Lenke til kommentar

Man tåler jo helt fint å være i temperaturer under frysepunktet til vann feks.

Hvis man er kledt godt nok ja. Hvis ikke er det ikke lenge før man fryser i hjel. :)

Og kroppen tåler generelt relativt høye temperaturer langt dårligere enn relativt lave.

Det sto også i artikkelen at luftfuktigheten ble holdt høy.

Jo, det er jo greit nok, men er "kokt levende" beskrivende? Generelt så tåler kroppen forbløffende mye av alt mulig rart, og i denne ulykken så det ut som problemet var brannskader på huden, heller enn indre temperatur(?). Det jeg kanskje er mest overrasket over er at lungene tåler presset.

AtW

Lenke til kommentar

Tenk deg hvor mange 80-skilt de må sette opp ved hver eneste innkjørsel og avkjørsel, det blir mange skilt det.  Ellers så er det 50 i tettbugde strøk, om inget annet er spesifiert (ikke kun 80 der det ikke er skilt)

Men bare bytte ut det ene opphevet-skiltet med 50 eller 80 da. Slipper man å produsere en ny type skilt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...