Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg tror muskelen som pumper gift gjennom brodden blir revet av sammen med brodden slik at du får gift selv om du har dasket vekk fordelen av vepsen bien. Og i et vepsesamfunn biesamfunn er det best om én veps bie ofrer seg for resten.

 

Korriger meg gjerne

Sånn, da er vi enige :)

I tillegg vil de avrevne bieinnvollene sende ut et angrepshormon, slik at resten av biesamfunnet den aktuelle kjempende bien kommer fra blir forbanna og kommer ut i angrep for å beskytte samfunnet mot den oppståtte fare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfølgingsspm til bieproblematikken her oppe: Bier dør fordi brodden har mothaker og det gjør at brodden rives av kroppen til bien?

 

Hvorfor i alle dager har brodden mothaker når det tar livet av bien? Hva er det for en evolusjon?

 

Jeg tror muskelen som pumper gift gjennom brodden blir revet av sammen med brodden slik at du får gift selv om du har dasket vekk fordelen av vepsen. Og i et vepsesamfunn er det best om én veps ofrer seg for resten.

 

Korriger meg gjerne

Biiiieeeeeeeer.

 

Som nevnt opptil flere ganger tidligere, det heter BIER.

Er vi helt klare på at det er bier nå?

Ikke veps, men bier.

 

Bier skyter ut hele brodden, og kan skyte brodden opp til 30cm, halve innmaten til bien følger med, men dette tillater at den veldig effektivt kan angripe farer mot kuben, og ofre seg for resten av kuben. Med tanke på at brodden skytes kan den gå gjennom pels, og mellom klør/fingre, det betyr også at den setter seg fast og fortsetter å pumpe gift til den blir trukket ut.

Lenke til kommentar

Manhattan ligger ikke mange meter over havet, ikke washington dc heller.

 

Oslo sentrum, bergen, trondheim, de fleste storbyer har gjerne en havn, og resten av byen ligger gjerne på noenlunde samme høydenivå, så de store sentrumsområdene i mange byer vil nok bli hardt rammet av et par meters økning.

Oslo kunne jo bare bygge noen høye vegger på det trangeste stedet i oslofjorden. Null stress

Stavanger og Bergen derimot de sliter litt mer.

Lenke til kommentar

Bier skyter ut hele brodden, og kan skyte brodden opp til 30cm, halve innmaten til bien følger med, men dette tillater at den veldig effektivt kan angripe farer mot kuben, og ofre seg for resten av kuben. Med tanke på at brodden skytes kan den gå gjennom pels, og mellom klør/fingre, det betyr også at den setter seg fast og fortsetter å pumpe gift til den blir trukket ut.

 

Ai! Skyte brodden! Det var nytt for meg. Interressant.

 

Må på youtube og søke litt nå. Slike ting er stilige :)

Lenke til kommentar

Hvis alternativet er å la byen oversvømmes: JA!

 

Hvis vannet har steget, kan man jo bare bygge en ny havn et annet sted. Tidligere stod vannet for lavt til at en havn kunne bygges der, men når det stiger, blir det bra å bygge havnen et annet sted.

 

 

Husk dikene i Holland.

Miljøskader?

Kostnader?

 

Dummeste påstanden mener jeg...

Lenke til kommentar

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg har en ganske sterk magnet her, når jeg tar den i nærheten av nattbord lampa når den står på så begynner magneten og vibrere noe kraftig. Vet noen hva dette skyldes?

Jeg vil tro, at dette er pga dårlig isolering i lampen din og elektroner som blir trukket til magneten og ikke opp i pæra som normalt.

Lenke til kommentar

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg har en ganske sterk magnet her, når jeg tar den i nærheten av nattbord lampa når den står på så begynner magneten og vibrere noe kraftig. Vet noen hva dette skyldes?

Jeg vil tro, at dette er pga dårlig isolering i lampen din og elektroner som blir trukket til magneten og ikke opp i pæra som normalt.

 

Tviler på dette!

 

Jeg har tro for at dette er en slik lampe med trafo i foten eller noe slikt. En trafor har magnetfelt rundt seg, vil tro at det er dette magnetfeltet som får magneten til å dirre!

 

 

Rett meg hvis det er feil.

Lenke til kommentar

Altruisme i dyr er et interessant emne. Ser man på det store bildet så skjønner man at enkeltindivider som ofrer seg for kollektivet kan være med på å sikre kollektivets fremtid. Men ser man på enkeltindividet så er det verre å skjønne hvorfor altruisme har fått utvikle seg gjennom evolusjon.

 

Med moderne kunnskaper om gener, så vet man at en bie får videreført en større andel av egne gener ved å hjelpe dronningen enn ved å formere seg selv, siden evolusjonen har ført til at vanlige bier er effektivt sett sterile. Når man først har utviklet seg slik at man har ofret fertiliteten for kollektivet, så har det ikke noe å si om man også ofrer seg selv.

 

Generell artikkel om emnet: http://science.jrank.org/pages/48772/Social-Evolution.html

Wikipedia-artikkel, se spesielt avsnittet om biologi og livssyklus: http://en.wikipedia.org/wiki/European_honey_bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg har en ganske sterk magnet her, når jeg tar den i nærheten av nattbord lampa når den står på så begynner magneten og vibrere noe kraftig. Vet noen hva dette skyldes?
Jeg vil tro, at dette er pga dårlig isolering i lampen din og elektroner som blir trukket til magneten og ikke opp i pæra som normalt.
Tviler på dette!

 

Jeg har tro for at dette er en slik lampe med trafo i foten eller noe slikt. En trafor har magnetfelt rundt seg, vil tro at det er dette magnetfeltet som får magneten til å dirre!

 

 

Rett meg hvis det er feil.

Hva slags lampe er det du mener?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...