Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har en fjellknaus i hagen som jeg vil fjerne deler av, men jeg vil ikke sprenge den av ulike grunner. Er det mulig å bore hull i den og sage bort et par kubikkmeter ved hjelp av wire, kjølemiddel og slipemiddel? Hvor får jeg tak i passende utstyr?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en fjellknaus i hagen som jeg vil fjerne deler av, men jeg vil ikke sprenge den av ulike grunner. Er det mulig å bore hull i den og sage bort et par kubikkmeter ved hjelp av wire, kjølemiddel og slipemiddel? Hvor får jeg tak i passende utstyr?

Det finnes vel maskineri for å drille/hamre vekk fjellknaus. Vil nesten tro det er bedre for ditt bruk enn wiresaging.

Lenke til kommentar

Det vanligste for å skjære i stykker store steiner eller berg er wire med diamantbiter i, men det er vel beregnet på større ting og sikkert veldig dyrt. Du får jo sirkelsag-blad med diamantbiter for å sage i stein også, dette kan du leie hos diverse firmaer. Jeg jobbet faktisk i administrasjon i et slikt firma i Oslo for 10 år siden men klarer ikke å huske navnet lengre :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har en fjellknaus i hagen som jeg vil fjerne deler av, men jeg vil ikke sprenge den av ulike grunner. Er det mulig å bore hull i den og sage bort et par kubikkmeter ved hjelp av wire, kjølemiddel og slipemiddel? Hvor får jeg tak i passende utstyr?

Hva med Hey'di Trollkraft, "det lydløse dynamitt"? Funker "som fjell" det ;)

Fås kjøpt hos de fleste byggeforhandlere og Felleskjøpet.

Lenke til kommentar

Piperensere brukes fortsatt til piperensing både av den utdøende rasen av pipebrukere (tobakksrøykere) og den oppblomstrende rasen av pipebrukere (hasjrøykere). Piperensere er forresten et kjent redskap til mye annet enn rensing av piper. Jeg har mine i verktøykassa, men skal innrømme at jeg ikke har mekket så mye de siste årene så de har knapt vært i bruk på flere år.

 

PS. Sirkelsag er ikke noe alternativ da jeg i så fall ville trengt et sagblad med over 1 meter radius.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da ble du stukket av tre forskjellige vepser hvis det var veps. De stikker en gang.

 

Ikke et blodsugende insekt?

 

Eh... bier stikker bare en gang. Vepser stikker flere. Du må nok lese litt mer på det der ja ;)

 

EDIT: "litt" sein der ja

Endret av co2
Lenke til kommentar

Neida, veps. Men mener eg har hørt at veps på seinsommeren ofte dauer av å stikke. Brodden blir revet ut....

 

Men ingen insektsmann. :p

Du er ingen insektmann, men ser tydelig forskjell på en veps og en bie?

 

Ja, man trenger ikke være en insektekspert og vite alt om alle raser og deres egenskaper for å se forskjell på en veps og en bie. Spydigheter kan du spare deg igrunn.

 

Eg ser forskjell på en elefant og en løve. Men er ingen ekspert på adferden til noen av disse dyrene....

 

Eh... bier stikker bare en gang. Vepser stikker flere. Du må nok lese litt mer på det der ja ;)

 

EDIT: "litt" sein der ja

 

Litt sein ja, har tilogmed dementert min uttalelse.... Beklager.

 

By the way: Eddik funker veldig godt på vepsestikk. Enormt effektivt på meg hvertfall.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...