Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Føler jeg er litt for aktiv i denne tråden her...

Men her kommer nok et spørsmål!

 

http://www.stumbleupon.com/su/1JWV5u/www.dailymotion.com/video/xd910b_correre-sull-acqua_fun%253Fstart%253D1

 

Jeg fant denne under kategorien humor på Stumbleupon.com, så derfor er jeg ikke helt sikker på om det er ekte, eller lagd for kødd..

 

Noen som har sett noe lignende og har noe peiling?

 

Takker for svar :)

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt for mange dokumentarer på National Geographic og Discovery Channel om fabrikker som produserer luksusbiler.

 

Det virker som om alle disse produsentene insisterer på å produsere motorer og andre avanserte komponenter for hånd.

 

Jeg er en Peugeot-eier. I motsetning til Rolls Royce, antar jeg at hvitløksbaguette-tralla min er laget på samlebånd.

Og hva er galt med det? Den virker jo perfekt.

 

Blir virkelig Rolls Royce, Ferrari og Corvette bedre av at èn tekniker har bygget hele motoren selv?

 

Eller er bare fabrikkeierne for gjerrige til å investere i skikkelige samlebånd?

Lenke til kommentar

Eller er bare fabrikkeierne for gjerrige til å investere i skikkelige samlebånd?

 

 

Jeg tror mer det er et problem at samlebånd vil påtvinge ting som de ikke ønsker:

* Utvikling av bil for tilpassing til fabrikasjon. Ingeniører er mye dyrere enn montører i alle andre land enn skandinavia.

* Designkompromisser. Skal en designe for samlebånd, designer man ikke lenger 100% for kunden :p

* Kapasitet i forhold til etterspørsel. Gutta selger vel rundt et par tusen av samme bilserie. Det er absolutt ikke noe poeng i å masseprodusere dem, da markedet ikke er villig til å betale for dem... selv om de ble litt billigere pga masseproduksjon.

* Unikhet. Litt (mye?) av verdien på merkevaren kommer av at bilen er skjelden. Hadde det vært like stas med en Ferrari om den var like populær på gaten som en subaru?

 

http://www.allfordmustangs.com/photopost/data/3243/Lambo-Doors-So-Played-Out.jpg

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Jeg er en Peugeot-eier. I motsetning til Rolls Royce, antar jeg at hvitløksbaguette-tralla min er laget på samlebånd.

Og hva er galt med det? Den virker jo perfekt.

 

Blir virkelig Rolls Royce, Ferrari og Corvette bedre av at én tekniker har bygget hele motoren selv?

Ja, faktisk. Det handler om en teknikk som kalles blueprinting, som betyr å lage motoren helt etter de opprinnelige spesifikasjonene med minst mulig toleranseavvik. Når man håndbygger en motor kan man justere alle unøyaktigheter som eventuelt oppstår i støping og bearbeiding av de enkelte delene. Ved å finveie alle stempler, råder (stavene som forbinder stemplene med veivakselen), ventiler osv. som skal inn i samme motor, slik at alt er tilpasset hverandre, så kan motoren yte opptil 20% bedre enn om man bare setter sammen en motor av masseproduserte deler (avhengig av hvor store toleranser som tillates ved masseproduksjonen). Masseproduksjonsmotorer som på papiret skal være like kan faktisk gi ulik effekt i den endelige motoren som varierer fra motor til motor (fra bil til bil) med flere prosent.

 

Håndbygging er selvsagt dyrere enn masseproduksjon per enhet, men det koster faktisk ganske mye å lage masseproduksjonsverktøyene, så ved lavserieproduksjon er det sjeldent at det lønner seg å investere i dyre automatverktøy. Dette er også grunnen til at mange lavseriebiler ofte inneholder mange deler som er hentet fra billigere masseproduksjonsbiler, som brytere og lignende detaljer. Dermed slipper lavserieprodusenten å lage produksjonsverktøy for absolutt alt.

 

Det poenget som Sondring nevner om at bilene kan konstrueres anderledes når de håndbygges enn når de robotbygges er også et poeng. På mange biler monteres dashbordet gjennom den åpningen der det senere i prosessen limes på ei frontrute. Dashbordet må derfor være smalere enn denne åpningen. I en lavseriebil kan man ta seg større designfriheter, så lenge det overhode er mulig å montere delene med litt lirking og justering.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så veldig snedig; men hvordan fungerer kirkegård/gravplasser/gravlund ? (hva er egentlig det norske ordet for "cemetery")

 

Det dør da vitterlig mye flere folk en det er plass til på kirkegårder, så regner med man graves opp igjen? Hva skjer med liket&kista da?

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så veldig snedig; men hvordan fungerer kirkegård/gravplasser/gravlund ? (hva er egentlig det norske ordet for "cemetery")

 

Det dør da vitterlig mye flere folk en det er plass til på kirkegårder, så regner med man graves opp igjen? Hva skjer med liket&kista da?

 

Ingen blir gravd opp som jeg vet om... Har mange veldig gamle slektninger som har ligget i jorden sikkert over 100 år.

Lenke til kommentar

Slik det funker vanligvis er at man har plassen i mange år, tror det er 20 år. Utover det må man betale for forlengelse. Veldig vanlig med familie gravsted. Då graver man opp graven og det er slett ikke uvanlig å grave opp rester av de som ligger der fra før.

 

Men selvsagt går dette for seint i forhold til antall som dør, så det må hele tiden utvides og lages nye gravplasser, slik som der eg kommer fra.

Lenke til kommentar

Finnes det noe fasitsvar på hvorfor de fleste moll-akkorder er triste og dur er glad?

Fordi mennesker oppfatter moll som mer dystert, og dur som mer positivt?

 

Ja, men hvorfor? Det er jo noe med tonesammensetningen å gjøre.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Toner som begynner på en tone, og blir mørkere oppfattes som trist, og en tone som begynner på en tone, og blir lysere, oppfattes som positivt, mistenker at når du spiller i moll, så oppfattes hver tone som om den blir mørkere, og motsatt i dur.

 

Uten at jeg har noen konkrete eksempler å høre på her og nå.

Lenke til kommentar

Toner som begynner på en tone, og blir mørkere oppfattes som trist, og en tone som begynner på en tone, og blir lysere, oppfattes som positivt, mistenker at når du spiller i moll, så oppfattes hver tone som om den blir mørkere, og motsatt i dur.

 

Uten at jeg har noen konkrete eksempler å høre på her og nå.

 

Høres ganske fornuftig ut. Er det sant eller en teori fra deg?

Lenke til kommentar

Det er en teori regnet ut fra:

Film, drama: En film som starter dystert, har en positiv midt, og ender dystert er en tragedie, uansett hvor korte start og slutten er, og hvor lang den positive delen er, så sitter man igjen med et inntrykk av at det var en dyster film.

 

Og motsatt med komedier/positive filmer.

 

Det samme gjelder med mønstere, mønstere som starter lyst og slutter mørkt oppfattes som dystre.

 

Tenk f.eks på belysning.

 

Om du lyser på noe ovenifra og ned, så ser det oftest positivt ut, derimot nedenifra og opp, så ser det skummelt ut. (dette er kraftig forenklet, da det er mange flere ting involvert) men grunntanken er der.

Lenke til kommentar

Driver å laster ned én torrent nå, og har valgt at enkelte filer skal prioriteres høyere enn andre. Nå er fil nummer 1 på 99,58%, og lastes tilsynelatende ikke ned mer, mens alle de andre filene fortsatt lastes ned. Hvorfor skjer dette?

 

Bittorrent er desentralisert på en slik måte at du laster ned fragmenter av hver fil fra mange andre folk samtidig.

Hvis mange av de som du laster ned fra også driver og laster ned, så kan det tenkes at den siste biten av nettopp den filen du er ute etter, er ganske sjelden.

I verste fall er han som hadde den avlogget.

Det er ingen granti for at de som laster opp, selv har hele filen.

 

 

Jeg er ingen ekspert. Andre grunner kan muligens også påvirke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke strekk var et stort problem for oss mennesker når vi bodde i bushen. Det er nok bare at nå så blir muskelaturen og senene så lite brukt, at det skal mindre til for å strekke dem.

 

I tillegg er det å løpe leopardens eneste måte å få mat på. Så det skal nok ikke mange generasjonene til før det naturlige utvalget har valgt dem som ikke blir lett skadet av slike plutselige og intense løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...