Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det best med smale eller brede dekk når man kjører på sporet og våt vei med fare for vannplaning?

Smale, breie dekk legger seg mer oppå vann skorpa og planer.

 

Jeg vil nok også si smale. Og med dypt mønster i. Breie dek uten mønster (slicks) er verst fordi vannet ikke har kanaler å bevege seg i mellom dekket og veien,og dermed vil fordele seg under hele dekket så det løftes fra bakken.

Men rent teoretisk, er det ikke mulig å ha så breie dekk at man ikke går ned i sporene, der også vannet ligger?

Lenke til kommentar

Men rent teoretisk, er det ikke mulig å ha så breie dekk at man ikke går ned i sporene, der også vannet ligger?

 

 

Rent teoretisk, ja.

I praksis så vil dekkene bule ut på midten, og dermed komme nedi sporene.

 

Beste måten å unngå sporene på er å ha en hjulstilling som er langt bredere/smalere enn normalt; men det skaper problemer der man ukontrollert sporer inn og sporer ut med ugjevne mellomrom under normal kjøring.

 

(Eller kjøre MC :p)

Lenke til kommentar

Men rent teoretisk, er det ikke mulig å ha så breie dekk at man ikke går ned i sporene, der også vannet ligger?

 

 

Rent teoretisk, ja.

I praksis så vil dekkene bule ut på midten, og dermed komme nedi sporene.

 

Beste måten å unngå sporene på er å ha en hjulstilling som er langt bredere/smalere enn normalt; men det skaper problemer der man ukontrollert sporer inn og sporer ut med ugjevne mellomrom under normal kjøring.

 

(Eller kjøre MC :p)

 

Er jo stort sett ganske greit å unngå sporene også med bil, har aldri skjønt meg på folk som ploger igjennom spor når det er mye regn, det gir jo merkbart mer motstand når man kjører også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjørte 25 mil under slike forhold i går og satt bare og tenkte på hva som hadde vært best. Men jeg tror også nå at det beste må være å ha smale dekk med godt mønster og å kjøre unna sporene. Problemet er jo at sporene ofte endrer seg slik at det ikke er lett å finn den beste linja.

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='28. juli 2010 - 16:38' timestamp='1280327924' post='15994671]

Og hvorfor spinner den andre vei på andre siden av ekvator?

Gjør det?

 

EDIT: Jeg har aldri sett vannet snurre ut av en flaske, ei heller i en toalett, de pleier veldig mye å gå rett ned.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='28. juli 2010 - 16:38' timestamp='1280327924' post='15994671]

Hvorfor spinner vannet rundt når man heller ut av en flaske, eller skyller doen?

Og hvorfor spinner den andre vei på andre siden av ekvator?

 

Den spinner ikke andre vei på andre siden av ekvator. Har bare noe med utformingen på vasken og hvilken vei vannet har fart.

Lenke til kommentar

Virkningen av corioliseffekten på hav- og luftstrømmer bidrar til at de dreier til høyre på den nordlige halvkulen og til venstre på den sørlige halvkulen.

Jeg har selv hørt det samme som du har med vask, do og lignende og det var i forbindelse med denne corioliseeffekten.

Flimzes du bør ta deg en en tur til nærmeste vask for å observere dette hvis du aldri har sett det før, skru på vann og hold over nedsuget til det blir litt høyde på vannet og slipp, da ser du at det danner seg en malstrøm som svirrer ned i hullet. :yes:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Corioliseffekten

Lenke til kommentar

Corioliseffekten har ikke invirkning på så små systemer, det er en alt for svak effekt.

 

Jeg har også sett at det går ned slik i sluket i vasken, jeg sa at jeg aldri har observert det i toaletter eller flasker.

 

Utformingen på sluket og farten vannet har fra før vil bidra til å danne en malstrøm ned i hullet.

Lenke til kommentar

I et toalett fosser jo bare vannet rett ned. Altfor bratt og ikke nok tid til å lage noen malstrøm. Hvis du heller ut av en flaske går det som oftest ganske langsomt fordi luft må slippe inn samtidig som væsken slippes ut. Derfor er det lurt å snurre på flasken hvis du skal helle ut noe slik at det dannes en malstrøm, og luft har fri gang i midten av malstrømmen.

Lenke til kommentar

Trengte bare prøve med en flaske eg..... Sjokk, observerte det eg har observert mange ganger før.....

 

Skakke si noe om ka som skjer oftest eg, som regel er det et kaos i begynnelsen, ikke akkurat laminær strøm. Mens på slutten går det ofte over i virvel.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...