Lumpness Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Fra nettets arkiv på engelsk men : Push on closed eyes, flashing lights and colors? when i was little and bored i found that if i push a little on my closed eyes i would see blue/green flashing lights, lightning looking things and other things. it was pretty cool and when i opened my eyes it felt cool. that was me at like 4 or 5. i just remembered it and did it again. does anyone know what causes that or anything about it. i was just wondering Svar : It's called a phosphene. The most common phosphenes are pressure phosphenes, caused by rubbing the closed eyes. They have been known since antiquity, and described by the Greeks. The pressure mechanically stimulates the cells of the retina. Experiences include a darkening of the visual field that moves against the rubbing, a diffuse colored patch that also moves against the rubbing, a scintillating and ever-changing and deforming light grid with occasional dark spots (like a crumpling fly-spotted flyscreen), and a sparse field of intense blue points of light. Pressure phosphenes can persist briefly after the rubbing stops and the eyes are opened, allowing the phosphenes to be seen on the visual scene. Herman Helmholtz and others have published drawings of their pressure phosphenes. One example of a pressure phosphene is demonstrated by gently pressing the side of your eye and observing a colored ring of light on the opposite side, as detailed by Isaac Newton Source(s): Consultant to: http://www.coloredcontacts.com Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hos meg er alt svart først, så ser jeg en svart prikk med et slags brunt bakgrunn med firkanter i forskjellige størrelser, så dukker det opp en til svart prikk og alt blinker i kjapp hastighet hele tiden. Etter dette blir det litt svartere og alt blir til noe som kan beskrives som en stjerne himmel på sitt beste. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Er øyelukka i vilemodus når man har de åpne eller lukket? Jeg innbiller meg ialleflal at det er muskler i spill når jeg holder øya igjen. Endret 26. juli 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Er hunders munn skitnere enn menneskers? Jeg synes det virker logisk med tanke på at de har så sterk mage og spiser dritt. Mennesker fordøyer jo maten i munnen. Eller? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Ifølge Mythbusters, så er ihvertfall Jamie's munn mye mer skitten og bakteriefull enn hva hunders er. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Togskinnene frakter returstrømmen. Kretsen funker sånn at strømmen går fra omformerstasjonen (16.000V 16 2/3Hz), gjennom ledningen som henger i lufta, ned gjennom strømavtakeren i lokomotivet, gjennom transformatoren i lokomotivet, ned til hjulene, og tilbake til omformerstasjonen gjennom skinna. Skinna er like strømførende som tråden oppe i lufta. Det er jo tross alt en lukket krets. MEN: Den er jordet! Skinna er normalt ikke farlig. Det som dreper er ikke spenning, men spenningsforskjeller. Fugler kan sitte på høyspentkabler. Du kan ta på en skinne, fordi den er jordet. Det er ingen spenningsforskjell mellom jorden og skinnen. Hvis du befinner deg mellom en omformerstasjon og et tog som bruker strøm, går det strøm gjennom ledningen, via toget, og tilbake i skinnen. Kutter du skinnen, får du en lysbue. Plasserer du en fot på hver side av bruddet, går strømmen gjennom skrittet ditt. Skinner er alltid å anse som farlige. Ikke bare fordi det kan komme et tog og kjøre på deg mens du snoker rundt, men også fordi et brudd i skinna kan være farlig å nærme seg. Da er kun den ene delen skikkelig jordet, og den andre elektrifisert. DETTE er farlig. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hunder har bakteriedrepende middel i munnen. Det har ikke mennesker. Noen som vet om pusekatter har det, forresten? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hunder har bakteriedrepende middel i munnen. Det har ikke mennesker. Noen som vet om pusekatter har det, forresten? Mennesker har bakteriedrepende middel i munnen, jo? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Mulig, men jeg mener å ha hørt at vi IKKE har det. Det trenger ikke å være sant bare fordi jeg mener å ha hørt det. I hvert fall så hadde hunden mindre bakterier i munnen enn Adam. Fordi hunden hadde naturlig antibakteriellt middel i munnen. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Mulig, men jeg mener å ha hørt at vi IKKE har det. Det trenger ikke å være sant bare fordi jeg mener å ha hørt det. I hvert fall så hadde hunden mindre bakterier i munnen enn Adam. Fordi hunden hadde naturlig antibakteriellt middel i munnen. Hvis du ser i munnen til Adam så ser du lett at han ikke er den mest renslige. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Mulig, men jeg mener å ha hørt at vi IKKE har det. Det trenger ikke å være sant bare fordi jeg mener å ha hørt det. I hvert fall så hadde hunden mindre bakterier i munnen enn Adam. Fordi hunden hadde naturlig antibakteriellt middel i munnen. wiki: "researchers find human saliva contains such antibacterial agents as secretory IgA, lactoferrin, lysozyme and peroxidase." Men uansett hva mengden bakterier er så er jo prinsippet fortsatt "kvalitet over kvantitet". en hund vil kanskje ha mange flere farlige bakterier (de spiser bæsj) enn oss selv om de har færre. det er det jeg tenker på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Mulig, men jeg mener å ha hørt at vi IKKE har det. Det trenger ikke å være sant bare fordi jeg mener å ha hørt det. I hvert fall så hadde hunden mindre bakterier i munnen enn Adam. Fordi hunden hadde naturlig antibakteriellt middel i munnen. wiki: "researchers find human saliva contains such antibacterial agents as secretory IgA, lactoferrin, lysozyme and peroxidase." Men uansett hva mengden bakterier er så er jo prinsippet fortsatt "kvalitet over kvantitet". en hund vil kanskje ha mange flere farlige bakterier (de spiser bæsj) enn oss selv om de har færre. det er det jeg tenker på. Meget godt poeng. Det irriterer meg når Mythbusters og andre som "tar litt lett på det" bare teller bakteriene, under antakelsen "flere bakterier er dumt". Et spørsmål i samme gate: Vi har alle hørt at et offentlig toalettsete er renere enn mobiltelefoner og datamus. Allikevel spiser jeg gjerne mat mens jeg betjener mobil og datamus. Jeg ville ALDRI spist mat etter å ha tatt på et offentlig toalettsete, uten å vaske med såpe. Så, er magefølelsen min helt på jordet, eller er bakteriene på dass verre enn de på mobilen? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Er øyelukka i vilemodus når man har de åpne eller lukket? Jeg innbiller meg ialleflal at det er muskler i spill når jeg holder øya igjen. Lurer på dette selv. Når mennesker dør holder øynelokkene seg der de er såvidt meg bekjent. Ergo ingenting som drar øynene opp eller ned automatisk. Men jeg er sikker på at jeg tar feil her, noen som har peiling? Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Selvfølgelig styres øyelokkene av muskler hva tror dere gjør at vi får til å åpne dem ? Sittende kjenner jeg musklene når jeg lukker øynene, liggende er det mer avslappende å lukke de Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jojo, såklart styrer musklene øyelokkene. Men hva gjør øyelokkene når ingen signaler blir sendt til musklene som styrer de? Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har et snedig spørsmål angående tidssoner. Jeg skal fly til Shanghai snart, og på billettene står det at flyet går 13:15 fra Norge, og at det lander i Shanghai 07:10 lokal tid. Men det står også at reisen tar 11 timer og 55 minutter. Hvis vi regner med norsk klokke vil det si at flyet er fremme i Shanghai kl 01:10 norsk tid, altså 6 timer forskjell fra lokal tid. Men Norge er jo i tidssonen UTC+1 mens Shanghai er i UTC+8, altså 7 timers forskjell. Det jeg ikke da skjønner er hvor det har blitt av den ene timen? :S Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Meget godt poeng. Det irriterer meg når Mythbusters og andre som "tar litt lett på det" bare teller bakteriene, under antakelsen "flere bakterier er dumt". Et spørsmål i samme gate: Vi har alle hørt at et offentlig toalettsete er renere enn mobiltelefoner og datamus. Allikevel spiser jeg gjerne mat mens jeg betjener mobil og datamus. Jeg ville ALDRI spist mat etter å ha tatt på et offentlig toalettsete, uten å vaske med såpe. Så, er magefølelsen min helt på jordet, eller er bakteriene på dass verre enn de på mobilen? Avføringsbakterier er ofte såkalte e-coli-bakterier, dette er samme type som kan gi matforgiftninger hvis de kommer til der mat tilbredes. Noen av e-coli-bakteriene er såkalte kjøttetende bakterier, får man de på feil plass i kroppen så kan det være virkelig fare på ferde. Det er ikke alltid e-coli-bakterier i avføring, men såpass ofte at det er større grunn til å være renslig i forbindelse med dobesøk enn ellers. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har et snedig spørsmål angående tidssoner. Jeg skal fly til Shanghai snart, og på billettene står det at flyet går 13:15 fra Norge, og at det lander i Shanghai 07:10 lokal tid. Men det står også at reisen tar 11 timer og 55 minutter. Hvis vi regner med norsk klokke vil det si at flyet er fremme i Shanghai kl 01:10 norsk tid, altså 6 timer forskjell fra lokal tid. Men Norge er jo i tidssonen UTC+1 mens Shanghai er i UTC+8, altså 7 timers forskjell. Det jeg ikke da skjønner er hvor det har blitt av den ene timen? :S I Norge er det nå sommertid, det vil si at vår klokke nå følger UTC+2. Kina benytter ikke sommertidsystemet, så dette forklarer hvor denne timen ble av. http://www.worldtimezone.com/daylight.html 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Er togskinner i Norge strømførende? Jeg trodde at det kun var kjøreledningene som var togets energikilde. Takk for svar! Tipper det er en sensor som skal finne ut når toget passerer (for å heve/senke bommer, varsellys, kjøresignaler, signal til trafikksentral etc). De funker (stort sett) på den måten at man kobler en ledning til hver av skinnene og når toget passerer kortsluttes kretsen av hjul og akslinger. Jo lenger unna toget er jo mer skinne må strømmen gjennom og det blir (relativt) høy motstand i kretsen, akkurat når toget passerer er motstanden lavest og posisjonen kan bestemmes ganske nøyaktig (pluss minus en meter eller noe sånn). Ulempen med dette systemet er at andre ting enn toget kan kortslutte kretsen, så som saltslush der vintersaltede veier krysser jernbanen (rett sør for Tønsberg stasjon ble bommene stående nede rett som det var i vinter pga dette, kjempegøy med 20 minutter stopp midt i morgenrushet) diverse ståltråder og møkk og slikt, eller våte blader og annet rask. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hvorfor trenger basstoner lettere igjennom vegger, gulv og andre hindreinger enn lysere toner? Ja, jeg vet at basstoner er lave frekvenser, så ikke si "Fordi det er lave frekvenser". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå