Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[quote name=Magnus :)' date='23. juli 2010 - 15:10' timestamp='1279890611' post='15974097]

Hvordan kan man se en laserstråle? Det er jo ingenting den reflekterer i midt i løse lufta. Slike billige lasere man kan få på penner, eller lignende, synts jo bare der den treffer et objekt.

Vanndamp reflekterer en del. Derfor ser man knapt en laser fra siden, men mest forfra og bakfra

Vel i

youtube-videoen, så synts laserstrålen både bakfra og rett fra siden, veldig tydlig. Men det jeg skjønner meg ikke på er hvorfor normalt lys, eller lasertstråler fra billige leker, eller fjernkontroller o.l. ikke har samme effekt?
Lenke til kommentar

Hvorfor pensler vi noen gang bakevarer og lignende med vann, før vi setter det inn i ovnen?

Fordi det gjør at bakeverket blir mye sprøere. :)

For at overflaten på deigen ikke skall bli for sprø e.l

Nå må dere bli enige her.

Jeg holder en knapp på Nalenu, men trodde da vitterlad man brukte eggehvite og ikke vann når man smurte bollene inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='23. juli 2010 - 15:30' timestamp='1279891843' post='15974163]

[quote name=Magnus :)' date='23. juli 2010 - 15:10' timestamp='1279890611' post='15974097]

Hvordan kan man se en laserstråle? Det er jo ingenting den reflekterer i midt i løse lufta. Slike billige lasere man kan få på penner, eller lignende, synts jo bare der den treffer et objekt.

Vanndamp reflekterer en del. Derfor ser man knapt en laser fra siden, men mest forfra og bakfra

Vel i

youtube-videoen, så synts laserstrålen både bakfra og rett fra siden, veldig tydlig. Men det jeg skjønner meg ikke på er hvorfor normalt lys, eller lasertstråler fra billige leker, eller fjernkontroller o.l. ikke har samme effekt?

Det er ikke laser i fjernkontroller, men infrarødt lys. Ser heller ikke for meg at det finnes leker med lasere som ikke syns, da ville jo hele poenget vært borte... Du ser strålen fra laseren fra siden fordi lufta er åpenbart fylt med alt mulig rart, vanndamp, mikroskopisk støv osv osv. disse molekylene sprer laserstrålen slik at du kan se den fra siden. Det er også grunnen til at himmelen er blå.

Lenke til kommentar

Slike billige lasere man kan få på penner, eller lignende, synts jo bare der den treffer et objekt.

Ikkje nødvendigvis, ein 50mW laser kan ein lett sjå strålen på.

Ja, og ta en røyk i et lukket rom (slå gjerne av lyset) og bruk en <5mW laserpenn og man ser fint strålen da.

Lenke til kommentar

Jeg så en Mythbusters-episode(sesong 7, episode 8) der de sjekket troverdigheten til en internettvideo. De satte en stålbøtte med termitt på en del blokker is. De satte fyr på termitten, så smeltet det ned på isen, og det eksploderte.

Mot slutten sa de at man den dag i dag ikke vet hvorfor det eksploderer. De hadde to teorier:

1: Den varme temperaturen gjorde isen om til hydrogen og oksygen, som så antente og ble til en eksplosjon. Problemet med den teorien er at det umulig kan ha blitt lagd nok gasser fort nok til å lage så kraftig eksplosjon som de fikk til.

2: At damp eller noe annet blander luft i termitten slik at det blir en termittsky, som brenner mye fortere; ergo eksploderer.

Som sagt; de sa man ikke visste det. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='23. juli 2010 - 15:30' timestamp='1279891843' post='15974163]

Vel i

Tror de bildene som ble vist der var tatt med lang lukkertid på kameraet, for å få med mest mulig lys fra stjernene o.l, og dermed fikk inn mer lys fra laseren og gjorde den tydligere. Man kan se at det er brukt en lang lukkertid hvis man ser på teleskopene at de er blurrete, "henger etter"...

Lenke til kommentar

Man kan ikke se selve lysstrålen hvis det ikke er mye støv, eller røyk som kan reflektere lysbølgene, kom jeg frem til.

Det jeg ikke skjønte var hvorfor jeg kunne se laserstrålen fra de store teleskopene som avbildet i en av mine tidligere poster, men det svarte ReGaiN på, altså lang lukketid.

Så med an 50mW laser, så kan man ikke se strålen om det ikke er mye støv, røyk, eller om du ser et bilde tatt med lang lukketid.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hva er mest miljøvennlig:

Lyspære, diodelys, lysrør osv...

versus

talgelys?

Går det an å utnytte energien i et talgelys mer effektivt ved å omdanne varmen til elektrisitet, som så driver dioder?

Finnes teknologien? Jeg vet det finnes noen elementer som gjør temperaturforskjeller om til strøm (og motsatt) som brukes i kjølebager.

Lenke til kommentar

Har brannbiler i utrykning lov til å kjøre raskere enn tillat fartsgrenese?

Når politiets biler er under utrykning, vil disse kunne fritas fra gjeldende trafikkregler, dersom fører vurderer det til å være trygt og hensiktsmessig. Dette muliggjør kjøring i hastigheter over fartsgrensen, kjøring på rødt lys og lignende.

http://no.wikipedia.org/wiki/Politibil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...