Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor sier flere (norsk, engelsk og svensk som jeg kommer på) språk elleve og tolv og ikke enten og totten (tretten, fjorten, femten osv)?

Hvorfor skulle de det?

btw. det er jo bare norsk hvor man sier elleve og tolv...

 

Tja, betimelig spørsmål, siden det (som chokke sier), er det samme på engelsk/tysk/svensk. Elleve og tolv er de eneste tallene som ikke er satt i samme ti-tallssysem som resten av tallene. (eleven, twelve - thirTEEN, fourTEEN ... samme mønster på tysk)

 

Så "hvorfor skulle de det" er et ganske ubukelig svar.  (Uten at jeg har en god forklaring på det)

 

 

Lenke til kommentar

De har mindre statlige utgifter: Ingen offentlig helsevesen, elendige offentlige skoler, ingen offentlige eldrehjem, ingen offentlige barnehager osv.

 

En annen ting er at de har store inntekter på grunn av stor befolkning.

 

USA har forresten 64 ganger flere innbyggere enn oss og et statsbudsjett som er 55 ganger større enn vårt. BNP per innbygger er altså litt lavere.

Lenke til kommentar
Hvorfor sier flere (norsk, engelsk og svensk som jeg kommer på) språk elleve og tolv og ikke enten og totten (tretten, fjorten, femten osv)?

Ordet elleve (eleven/elf) kommer opprinnelig fra gammelgermansk der det het ainlif der ain betydde 1 og lif (en bøyd form av lib) betydde over/i tillegg, altså én over (i betydningen 1 over 10). Tolv (twelve/zwölf) er likeledes utledet av twalif, altså to over.

Alle germanske språk (engelsk, tysk, nederlansk, norsk, svensk, islandsk, dansk) har denne oppbyggingen av 11 og 12.

Endret av SeaLion
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste begynt å fryse ned vann i Imsdal flasker, for så å la det sakte smelte og gi meg kaldt vann i flere timer framover, men det jeg lurer på: Hvorfor blir isen gul i midten når man fryser ned vann? Er det noe i vannet fra krana som gjør at isen blir gul når det fryser i midten?

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste begynt å fryse ned vann i Imsdal flasker, for så å la det sakte smelte og gi meg kaldt vann i flere timer framover, men det jeg lurer på: Hvorfor blir isen gul i midten når man fryser ned vann? Er det noe i vannet fra krana som gjør at isen blir gul når det fryser i midten?

Når vann fryser så skyves ureinhetene og oppløst luft i vannet ut i det vannet som fortsatt ikke er frosset. Når man fryser is utenfra og inn i fryseren havner dermed ureinhetene i vannet innerst.

 

Du har sikkert lagt merke til at de isbitene du fryser selv blir uklare i forhold til de isbitene man kan få i glasset på barer. Proffene fryser nemlig isen innenfra og ut ved at isen dannes rundt kalde staver. Ureinhetene blir dermed skjøvet utover mens vannet fryser og kan lett skylles av til slutt ved å skylle isbitene. Dermed får man helt klar is.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svaret. :)

 

Har et spørsmål til i samme område:

 

Hvorfor blir vannet som blir fryst formet som små nåler utover hele flaska? Det ser veldig tøft ut, men det er merkelig at ikke vannet blir en klump med is, men noe av vannet blir små stråler som ser ut som skarpe nåler rundt om kring.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Hvilkne bein i kroppen, bortsett fra lårbein og andre lemmer, inneholder beinmarg? Vil personer uten armer eller bein ha problemer med å produsere nok blodceller?

 

Ryggraden inneholder beinmarg. Trodde egentlig alle bein gjorde det :ermm:

Ah, sant det. Men mener å huske at det kun var i de største beinene i kroppen som inneholdt marg.

Lenke til kommentar

Hei!

 

I denne artikkelen fra VG, så står det om en ny oppdaget stjerne som er den største noen sinne oppdaget. Den er ifølge dem 265 ganger solens størrelse. På aftenposten finner du også et sammenligningsbilde hvor stor solen er forhold til den andre stjernen.

 

Men jeg er jo interessert i universet, og har sett mange sammenligninsvideoer på youtube. F.eks denne:

 

http://www.youtube.com/watch?v=HEheh1BH34Q&feature=related

 

Her er den største stjernen mye MYE større enn den de prater om i nyhetene. Du finner sikkert 50 lignende videoer som viser noe av det samme.

 

Da lurer jeg på hvorfor stemmer ikke noen av de videone overens med nyhetoppslagene som er i mange aviser nå?

 

Her er også en wiki-side om den stjernen jeg trodde var størst.

 

Takker for svar :)

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...