Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

k er prefiksen kilo og betyr 1000. Må si det er overraskende at man ikke vet dette....

 

Ps: Man snakker ikke om kalorier. Har alltid hørt kilokalorier når man snakker om inntak.

Det er jo akkurat det jeg vet. Det er derfor jeg stusset når programmet spør etter cal ikke kcal.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

k er prefiksen kilo og betyr 1000. Må si det er overraskende at man ikke vet dette....

 

Ps: Man snakker ikke om kalorier. Har alltid hørt kilokalorier når man snakker om inntak.

 

Det snakkes om kalorier hele tiden, spesielt i dagligtale, en god tommelfingerregel er at hver gans det snakkes om kalorier, så menes det egentlig kilokalorier, det viser seg å stemme nesten alltid.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gjesper man, og hvorfor er det smittsomt?

Man vet faktisk ikke helt hvorfor man gjesper eller hvorfor det smitter, men det finnes flere teorier om dette. En klassisk teori er at vi gjesper for å få nok oksygen, men man har ikke klart å vise sammenheng mellom gjesping og tilgjengelig oksygen i eksperimenter, så denne teorien regnes ikke som plausibel lenger.

Lenke til kommentar

Man vet faktisk ikke helt hvorfor man gjesper eller hvorfor det smitter, men det finnes flere teorier om dette. En klassisk teori er at vi gjesper for å få nok oksygen, men man har ikke klart å vise sammenheng mellom gjesping og tilgjengelig oksygen i eksperimenter, så denne teorien regnes ikke som plausibel lenger.

 

Jeg er ingen biolog, men er det mulig at cellene er såpass slitne at de ikke greier å ta i bruk oksygenet rundt seg, og får hjernen til å reagere instiktivt ved å gjespe?

Lenke til kommentar

Hvorfor gjesper man, og hvorfor er det smittsomt?

Man vet faktisk ikke helt hvorfor man gjesper eller hvorfor det smitter, men det finnes flere teorier om dette. En klassisk teori er at vi gjesper for å få nok oksygen, men man har ikke klart å vise sammenheng mellom gjesping og tilgjengelig oksygen i eksperimenter, så denne teorien regnes ikke som plausibel lenger.

 

Jeg begynner alltid å gjespe når jeg snakker i mobilen lenger en 1 minutt. Stråling eller at samtalen er kjedelig :p ?

Lenke til kommentar
Har en app på iphone hvor man kan logge inn hvor mye kalorier man spiser. Men i appen så står det bare "cal" ikke "kcal" slik som det står på maten. Er det det samme? Man legger også inn vekt, høyde, alder osv og hvor mye man har lyst til å gå ned i vekt. Så regner programmet ut max kalorier per dag. Men vist infoen jeg la inn er riktig så skal jeg spise ca 1644 kalorier hver dag. Men 1 knekkebrød er 160 kcal, betyr det at 1 er 160000 cal? Jeg er litt forvirret =P

Ikke rart du er forvirret når folk blander benevningene. Tenk om vi hadde rotet like mye med meter og kilometer eller gram og kilogram. Hadde alle holdt seg til én definisjon (den riktige) så hadde man unngått forvirring. Inntil det skjer får man bare spørre hva som egentlig menes hver gang benevningene brukes. Jeg vil derfor oppfordre til å sende en epost til h*n som lagde applikasjonen og spørre. Helst be vedkommende om å reparere benevningen og skrive tydelig hva som egentlig menes.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det, men begrepet "kalori" i dagligtalen var forutsatt kcal. Selvfølgelig veldig forvirrende for alle de som kan skille mellom cal og kcal ellers.

 

Når din app sier at du skal spise 1644 kalorier om dagen så menes det kcal, hadde det vært 1644 cal så hadde du gred deg med 2,5g sukker om dagen :)

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på, jeg har en colaflaske stående her og det står 105 kcal, blir det 105 kalorier da eller har jeg missforstått da ?

 

Edit: hva er det man skal ha ca 2000 av, er det kcal eller Kj

 

2000 kcal er "normalt" daglig energibehov, om du ser posten min over så er det det mange kaller "kalorier" etter vanen fra dagligtalen. 2000kcal omregnet til kJ blir 8400kJ

Lenke til kommentar

Jeg er ingen biolog, men er det mulig at cellene er såpass slitne at de ikke greier å ta i bruk oksygenet rundt seg, og får hjernen til å reagere instiktivt ved å gjespe?

Igjen, man har studert personer som har fått tilgang på ekstra oksygen eller redusert karbondioksid i rommet de er i, de gjespet like mye som personer som var i et rom med normalt oksygeninnhold. Så det er lite som tyder på at det er mangel på oksygen som får oss til å gjespe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen biolog, men er det mulig at cellene er såpass slitne at de ikke greier å ta i bruk oksygenet rundt seg, og får hjernen til å reagere instiktivt ved å gjespe?

Igjen, man har studert personer som har fått tilgang på ekstra oksygen eller redusert karbondioksid i rommet de er i, de gjespet like mye som personer som var i et rom med normalt oksygeninnhold. Så det er lite som tyder på at det er mangel på oksygen som får oss til å gjespe.

Nei, men derfor spør jeg om det er mulig at de bare ikke greier å ta til seg mer oksygen enn så og så mye, uavhengig av hvor mye det finnes i luften rundt. Si normalinntaket for en celle er på 10 (bare for å ha noe å gå etter), så greier ikke cellen å ta til seg mer enn 5, til tross mer oksygenholdig luft.

Lenke til kommentar
Har en app på iphone hvor man kan logge inn hvor mye kalorier man spiser. Men i appen så står det bare "cal" ikke "kcal" slik som det står på maten. Er det det samme? Man legger også inn vekt, høyde, alder osv og hvor mye man har lyst til å gå ned i vekt. Så regner programmet ut max kalorier per dag. Men vist infoen jeg la inn er riktig så skal jeg spise ca 1644 kalorier hver dag. Men 1 knekkebrød er 160 kcal, betyr det at 1 er 160000 cal? Jeg er litt forvirret =P

Ikke rart du er forvirret når folk blander benevningene. Tenk om vi hadde rotet like mye med meter og kilometer eller gram og kilogram. Hadde alle holdt seg til én definisjon (den riktige) så hadde man unngått forvirring. Inntil det skjer får man bare spørre hva som egentlig menes hver gang benevningene brukes. Jeg vil derfor oppfordre til å sende en epost til h*n som lagde applikasjonen og spørre. Helst be vedkommende om å reparere benevningen og skrive tydelig hva som egentlig menes.

Jeg tror det er en amerikansk app, kanskje det er vanlig å bare si/skreive cal og ikke kcal der.

Lenke til kommentar

Hvis det var sånn halvveis mongo forklart så prøver jeg igjen.

 

Teori:

Cellen er så sliten at den ikke greier å ta til seg mer oksygen, uavhengig av hvor mye det er i luften. Den tar til seg det den kan, men ligger fremdeles i underskudd inntil personen sovner, noe som gir et lavt aktivitetsnivå og hvile, og lar cellene utjevne oksygenunderskuddet.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er en amerikansk app, kanskje det er vanlig å bare si/skreive cal og ikke kcal der.

Det kan godt hende, men det er fortsatt kcal som er teknisk korrekt i hele verden. Bare skriv i eposten at det er forvirrende når k-en mangler fordi det står kcal på varedeklarasjoner og at det er uklart hva han egentlig mener.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har en app på iphone hvor man kan logge inn hvor mye kalorier man spiser. Men i appen så står det bare "cal" ikke "kcal" slik som det står på maten. Er det det samme?

Man legger også inn vekt, høyde, alder osv og hvor mye man har lyst til å gå ned i vekt. Så regner programmet ut max kalorier per dag. Men vist infoen jeg la inn er riktig så skal jeg spise ca 1644 kalorier hver dag. Men 1 knekkebrød er 160 kcal, betyr det at 1 er 160000 cal?

Jeg er litt forvirret =P

 

Er som de to sier. Man sier cal (kalorier) men mener kilokalorier.

 

Litt om den appen bare:

Den appen har jeg testet ut, og jeg kan ikke stole på den. Prøvde å følge den en dag, men måtte gi meg. Var oppe i antall kalorier til lunsj og jeg var møkk sulten (btw, jeg er ikke feit/lubben). Jeg fikk alt for lite mat i kroppen til hverdagen jeg har. Du må egentlig bare finne din mengde kalorier du skal spise selv. sier ikke mer, før jeg får ting offtopic :p

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Har en app på iphone hvor man kan logge inn hvor mye kalorier man spiser. Men i appen så står det bare "cal" ikke "kcal" slik som det står på maten. Er det det samme?

Man legger også inn vekt, høyde, alder osv og hvor mye man har lyst til å gå ned i vekt. Så regner programmet ut max kalorier per dag. Men vist infoen jeg la inn er riktig så skal jeg spise ca 1644 kalorier hver dag. Men 1 knekkebrød er 160 kcal, betyr det at 1 er 160000 cal?

Jeg er litt forvirret =P

 

Er som de to sier. Man sier cal (kalorier) men mener kilokalorier.

 

Litt om den appen bare:

Den appen har jeg testet ut, og jeg kan ikke stole på den. Prøvde å følge den en dag, men måtte gi meg. Var oppe i antall kalorier til lunsj og jeg var møkk sulten (btw, jeg er ikke feit/lubben). Jeg fikk alt for lite mat i kroppen til hverdagen jeg har. Du må egentlig bare finne din mengde kalorier du skal spise selv. sier ikke mer, før jeg får ting offtopic :p

 

Ikke sikkert det er samme app da. Den jeg har heter "Tap&Track". Hvordan finner man ut av hvor mange kalorier man trenger?

Regner med det er ett eller annet regnestykke man må gjøre. og jeg regner vel egentlig med at det er det appen gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...