Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Neinei, det er ikke noe problem, du bare setter en lang lukkertid på kameraet. Poenget da er at man skrur av og på lyset i perfekt timing, men da må lyset kunne skrus av og på hurtig nok. (eventuelt så må linsen blokkeres hurtig nok)

Når man skal ta bilde av noe som skjer i løpet av millisekunder blir timing svært vanskelig, uansett hvordan man styrer dette. Vi mennesker er ikke lagd for å hanskes med så små tidsrom. :) Så for å sikre gode bilder må man ha mange, mange eksponeringer med tidsmellomrom i millisekundområdet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neinei, det er ikke noe problem, du bare setter en lang lukkertid på kameraet. Poenget da er at man skrur av og på lyset i perfekt timing, men da må lyset kunne skrus av og på hurtig nok. (eventuelt så må linsen blokkeres hurtig nok)
Når man skal ta bilde av noe som skjer i løpet av millisekunder blir timing svært vanskelig, uansett hvordan man styrer dette. Vi mennesker er ikke lagd for å hanskes med så små tidsrom. :) Så for å sikre gode bilder må man ha mange, mange eksponeringer med tidsmellomrom i millisekundområdet vil jeg tro.

Mange bilder per sekund er en "brute force" måte å løse timingen på. Det finnes andre metoder som ikke krever mange bilder per sekund. F.eks kan man ha en totrinns elektronisk trigging der man tuner tidsintervallet mellom de to trinnene mellom hvert bilde og hendelse man lager. Ser man at eplet er småbiter på det ene bildet, tuner litt, tar frem et nytt eple og ser at det er helt i neste bilde så tuner man bare til et sted i mellom og tar et nytt eple osv. Teoretisk sett trenger man bare 10 epler for å tune en hendelse til 1/1024 sekund hvis man starter med et helt sekund feiltuning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er den høyeste ranken i Militære?

I hæren og i luftforsvaret er det General, og i sjøforsvaret er det Admiral. Vi har vel én på hver posisjon i Norge, men Generalen i hæren er vel forsvarssjef, tidligere Sverre Diesen. Kongen er naturligvis det høyeste, men såvidt jeg vet kan man ikke klatre opp i gradene å bli Kongeaspirant :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kongens militære grad er i aller høyeste grad "bare til pynt". Det er ikke sånn at vi til enhver tid har en firestjerners hærgeneral, en firestjerners luftgeneral og en firestjernes admiral, vi har til enhver tid en forsvarssjef som tilhører en av forsvarsgrenene (i praksis har man nok jobbet ganske mange år i fellesstaber før man blir firestjerners), og dette er den eneste firestjerners admiralen/generalen vi har ut over kongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, en kunne bestilt spill ifra Gamezone i ditt navn ihvertfall. Må nesten prøves en gang om sjansen byr seg. Men en kan vel også generelt late som man er deg.

 

Hvorfor gjesper man, og hvorfor er det smittsomt?

 

Og hvorfor hender det at det klør, når hår vokser ut igjen etter man har fjernet de?

 

Gjesping skjer vel fordi kroppen ikke får nok oksygen og gjør et forsøk på å gispe etter luft for å ikke ligge i underskudd lenger. Det er vel smittsomt fordi det kan underbevisst minne deg på at også du ligger litt i underskudd. Antar jeg.

 

Og det med hår er vel fordi håret kiler mot huden idet det vokser ut? Hvis det er prat om etter barbering eller noe så kan det jo være fordi huden blir litt sår og at skjeggstubbene har blitt kuttet av på tvers, noe som gjør at de skarpe kantene kiler mot huden.

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Har en app på iphone hvor man kan logge inn hvor mye kalorier man spiser. Men i appen så står det bare "cal" ikke "kcal" slik som det står på maten. Er det det samme?

Man legger også inn vekt, høyde, alder osv og hvor mye man har lyst til å gå ned i vekt. Så regner programmet ut max kalorier per dag. Men vist infoen jeg la inn er riktig så skal jeg spise ca 1644 kalorier hver dag. Men 1 knekkebrød er 160 kcal, betyr det at 1 er 160000 cal?

Jeg er litt forvirret =P

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest om mye forvirring rundt de begrepene ja; At det slett ikke er 160 kalorier i ett knekkebrød, men 160 000. Du skal altså egentlig ha i deg 1 644 000 kalorier daglig. På forpakningene står det i kilokalorier, men alle og enhver uttaler det bare "kalorier", noe som er helt feil.

 

Dog, så lenge vi alle gjør samme feilen har det ikke stort å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...