Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor mye mat innebærer et "lite måltid" som er greit å spise for å ha forbrenninga oppe?

9418562[/snapback]

 

jeg gjentar meg selv og legger til to spørsmål til:

Hvordan måler man lysstyrke fra for eks. dataskjermer?

og

I forrige uke skjøt vi opp flaskeraketter i naturfagen, med 1,5liters flasker, vann og en sykkelpumpe. rett etter at vi hadde skutt opp en flaske og hentet den tilbake luktet det rart av lufta fra flaska, hvis man klemte det ut. Hvorfor lukta det rart? (flasken nådde 6 bar før den føk avgårde)

9421388[/snapback]

 

Vil så gjerne ha svar på detta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan måler man lysstyrke fra for eks. dataskjermer

 

DSCF0068.jpg

 

Candela. Kanndela, (fra latin stearinlys).

Måleenhet for lysstyrken i en gitt retning fra en kilde som sender ut monokromatisk stråling med frekvensen 540×1012 Hz (grønt lys) og med en strålingsstyrke i den gitte retningen lik 1/683 W pr. steradian. Et stearinlys gir 1 cd.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Hvor mye mat innebærer et "lite måltid" som er greit å spise for å ha forbrenninga oppe?

9418562[/snapback]

 

jeg gjentar meg selv og legger til to spørsmål til:

Hvordan måler man lysstyrke fra for eks. dataskjermer?

og

I forrige uke skjøt vi opp flaskeraketter i naturfagen, med 1,5liters flasker, vann og en sykkelpumpe. rett etter at vi hadde skutt opp en flaske og hentet den tilbake luktet det rart av lufta fra flaska, hvis man klemte det ut. Hvorfor lukta det rart? (flasken nådde 6 bar før den føk avgårde)

9421388[/snapback]

 

Vil så gjerne ha svar på detta :)

9484431[/snapback]

 

Hadde du luktet på lufta fra sykkelpumpa direkte ville det nok lukte litt vondt det å vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Kan mennesket eller noen andre dyr sende ut stråling, bortsett fra lys?

9484427[/snapback]

Bortsett fra lys? Har du sett et selvlysende menneske i mørket? :p

 

Mennesker kan sikkert sende ut EM-stråling (radiobølger) på grunn av elektriske nervesignaler, men det er nok ekstremt lave nivåer. Hai kan oppfatte og bruke slike signaler til å finne et bytte. Ellers så sender vi nok ut en god del varmestråling (dyp infrarød EM-stråling) på grunn av kroppsvarmen. Jeg kommer ikke på flere (EM-)strålingstyper som er sannsynlig at vi sender ut av oss selv. Synlig lys reflekteres av oss, røntgen går ganske lett gjennom oss og en rekke andre strålingstyper blir enten reflektert av oss eller går helt eller delvis tvers gjennom oss.

 

Hvorfor blir ofte babyer rolige og sovner hvis man rugger på senga/vogna femfor at de får ligge helt i ro?

9484923[/snapback]

Jeg tror de har innebygget et urinstinkt som sier at de er trygge så lenge de har voksne (mor/far) rundt seg. Hvis de blir vugget og hører normale stemmer eller andre lyder (bilmotor, radio) så føler de seg sikkert trygge og sovner. Hvis de ligger alene på et stille rom, helt i ro så våkner de og føler seg forlatte og utrygge.

 

Gjett om jeg skal bygge/kjøpe en selvvuggende seng med lydopptak av stemmer når/om jeg får barn en gang. :D

Lenke til kommentar
Kan mennesket eller noen andre dyr sende ut stråling, bortsett fra lys?

9484427[/snapback]

Bortsett fra lys? Har du sett et selvlysende menneske i mørket? :p

 

Mennesker kan sikkert sende ut EM-stråling (radiobølger) på grunn av elektriske nervesignaler, men det er nok ekstremt lave nivåer. Hai kan oppfatte og bruke slike signaler til å finne et bytte. Ellers så sender vi nok ut en god del varmestråling (dyp infrarød EM-stråling) på grunn av kroppsvarmen. Jeg kommer ikke på flere (EM-)strålingstyper som er sannsynlig at vi sender ut av oss selv. Synlig lys reflekteres av oss, røntgen går ganske lett gjennom oss og en rekke andre strålingstyper blir enten reflektert av oss eller går helt eller delvis tvers gjennom oss.

 

Mennesker sender vel da ut IR i form av varme, og IR er da lys?

Lenke til kommentar
Jeg gikk en tur med bikkja for ca. ei uke siden og da ble jeg bedt om å fjerne meg siden de skulle måle stråling. Jeg ble litt overrasket og trodde det var noe farlig på gang, men hun sa bare at alt og alle sender ut stråling så jeg måtte ikke forstyrre målingen.

9485325[/snapback]

Ja.. Eg kan erindre at fysikklæraren min sa det same i fjor, dog så er eg ikkje hundre prosent sikker. Kan godt vere han meine at alle ting sendte ut stråling i form av refleksjon. Dvs. der kor det er lys, får ting stråling og sender det tilbake igjen via refleksjon og varmestråling.

Lenke til kommentar
Kan mennesket eller noen andre dyr sende ut stråling, bortsett fra lys?

9484427[/snapback]

Bortsett fra lys? Har du sett et selvlysende menneske i mørket? :p

 

Hvorfor blir ofte babyer rolige og sovner hvis man rugger på senga/vogna femfor at de får ligge helt i ro?

9484923[/snapback]

9485203[/snapback]

 

 

Ildfluer lager vel lys? er det tingen andre dyr som kan noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...