Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Farge på urin er ett tegn på dehydrering. Drikker du nok får du blank urin, det har så vidt jeg vet ingenting med kosthold ellers å gjøre. Så, vil du pisse gult, drikk lite en dag eller to, og det blir gult :)

 

btw, selv om du har farge på urinen er det ikke det samme som at du er dehydrert.

Jeg hørte det samme når jeg var i militæret, men har fått det nyansert litt bedre etter den tid. Militære (befal) har lett for å se sort/hvitt på ting. Gult=dehydrert, blankt=bra. Fargeskalaen går egentlig fra mørk oransje til helt blankt og ingen av ytterpunktene er bra. Mørk oransje betyr veldig dehydrert (eller sykdom/brannskade?) mens helt blankt betyr at man har drukket for mye vann. Drikker man for mye vann så vanner man ut de naturlige saltene som skal være i kroppen. Lysegult er en sunn farge på urin, men det gjør ikke noe om det varierer litt. Bare unngå ytterpunktene på fargeskalaen.

 

Spørsmål; Når jeg har sett naturprogrammer eller lest om dyr av ulike årsaker finner jeg ofte informasjon om disse dyrene som jeg ikke forstår hvordan mennesker kan finne ut uten å ha kommunisert med dem. F.eks om fargeblindhet. Det sies for eksempel at alle skilpadder er fargeblinde. Hvordan vet man det?

Det gjør man enkelt med forsøk. F.eks grønn mat = god smak, rød mat = fæl smak, gul mat = fæl smak. Så ser man om dyrene klarer å skille mellom grønn og rød mat og sammenligner med om de klarer å skille mellom grønn og gul mat. Blant annet bier har blitt testet på denne måten. Jeg husker ikke hvilke farger de ser og ikke ser, men det var snakk om vanndråper som lå på plast over et ark med prikker med ulik farge. Noen farger indikerte dråper med sukkervann, mens andre farger bare var vann. Biene klarte å skille mellom noen av fargene og dermed drikke opp alle sukkervanndråpene før de begynte å gjette på hvilke gjenværende dråper som hadde sukkervann.

 

Forresten så har PHILIPS hatt et elendig parti med 60W pærer. De ryker etter en uke.

Selv FIRT PRICE-pærene mine varer lengre enn disse.

Husk å ta med pærene, kvitteringa og benytt reklamasjonsretten neste gang du skal innom den butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig spørsmål:

Hvor raskt kan sort/hvitt LCD skifte fra sort til gjennomsiktig og tilbake til sort? Jeg tenker da på sånne man har i 3D-briller. Kan det være mulig å få de så raske at de bare slipper gjennom lys i 1/1000 sekund?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Hvor raskt kan sort/hvitt LCD skifte fra sort til gjennomsiktig og tilbake til sort? Jeg tenker da på sånne man har i 3D-briller. Kan det være mulig å få de så raske at de bare slipper gjennom lys i 1/1000 sekund?

 

Det er vel bare frekvensen til tven. Eksempelvis vil en 200Hz tv kunne endre bilde 200 ganger i sekundet. Dvs 1/200 sekund på å endre bildet.

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Hvor raskt kan sort/hvitt LCD skifte fra sort til gjennomsiktig og tilbake til sort? Jeg tenker da på sånne man har i 3D-briller. Kan det være mulig å få de så raske at de bare slipper gjennom lys i 1/1000 sekund?

 

Det er vel bare frekvensen til tven. Eksempelvis vil en 200Hz tv kunne endre bilde 200 ganger i sekundet. Dvs 1/200 sekund på å endre bildet.

Nei, det er to forskjellige ting.

 

De fleste tn-paneler ligger på 5Ms sort-hvitt-sort, og har ligget der veldig lenge.

Lenke til kommentar

Tja, det er egentlig ikke TV, farge-LCD-paneler eller 3D-briller jeg er interessert i, men teknologien i rene sort-blank LCD-paneler. Sånne man har f.eks på digitale armbåndsur. Det jeg er ute etter er et panel som kan slippe gjennom lys i et veldig kort tidsintervall. Jo kortere jo bedre. 1/10000 sekund hadde vært supert, om det finnes.

Lenke til kommentar

Tja, det er egentlig ikke TV, farge-LCD-paneler eller 3D-briller jeg er interessert i, men teknologien i rene sort-blank LCD-paneler. Sånne man har f.eks på digitale armbåndsur. Det jeg er ute etter er et panel som kan slippe gjennom lys i et veldig kort tidsintervall. Jo kortere jo bedre. 1/10000 sekund hadde vært supert, om det finnes.

 

Snedig spm: Hva er intensjonen bak dette spm? ;) Blir alltid så nysgjerrig på dine små prosjekter...

Lenke til kommentar
Tja, det er egentlig ikke TV, farge-LCD-paneler eller 3D-briller jeg er interessert i, men teknologien i rene sort-blank LCD-paneler. Sånne man har f.eks på digitale armbåndsur. Det jeg er ute etter er et panel som kan slippe gjennom lys i et veldig kort tidsintervall. Jo kortere jo bedre. 1/10000 sekund hadde vært supert, om det finnes.
Snedig spm: Hva er intensjonen bak dette spm? ;) Blir alltid så nysgjerrig på dine små prosjekter...

:)

 

Jeg lurer på om det går an å bruke LCD foran en blits for å begrense tiden den lyser på et motiv. Hensikten er å ta høyhastighetsbilder a la dette:

 

post-3851-1279540524,5469_thumb.jpg

 

Slike bilder er avhengig av ekstremt kort eksponeringstid (tiden lys lyser på eplet og reflekteres inn til sensoren/filmen i kameraet) og godt lys. Blitser klarer ofte ned mot 1/250 sekund med maks effekt og et kamera klarer som regel ned mot 1/2000 til 1/8000 sekund. Hvis et LCD-panel er raskt nok til å erstatte lukkeren på kameraet eller sitte foran en blits for å begrene lystida så hadde det vært kult å lagd noe sånt.

Lenke til kommentar
Tja, det er egentlig ikke TV, farge-LCD-paneler eller 3D-briller jeg er interessert i, men teknologien i rene sort-blank LCD-paneler. Sånne man har f.eks på digitale armbåndsur. Det jeg er ute etter er et panel som kan slippe gjennom lys i et veldig kort tidsintervall. Jo kortere jo bedre. 1/10000 sekund hadde vært supert, om det finnes.
Snedig spm: Hva er intensjonen bak dette spm? ;) Blir alltid så nysgjerrig på dine små prosjekter...

:)

 

Jeg lurer på om det går an å bruke LCD foran en blits for å begrense tiden den lyser på et motiv. Hensikten er å ta høyhastighetsbilder a la dette:

 

post-3851-1279540524,5469_thumb.jpg

 

Slike bilder er avhengig av ekstremt kort eksponeringstid (tiden lys lyser på eplet og reflekteres inn til sensoren/filmen i kameraet) og godt lys. Blitser klarer ofte ned mot 1/250 sekund med maks effekt og et kamera klarer som regel ned mot 1/2000 til 1/8000 sekund. Hvis et LCD-panel er raskt nok til å erstatte lukkeren på kameraet eller sitte foran en blits for å begrene lystida så hadde det vært kult å lagd noe sånt.

 

Dette er da filmet av et høyhastighetsfilmkamera? Altså filmet. Det vil jo være bortimot umulig å greie å ta bildet på akkurat riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar

Hensikten er å ta høyhastighetsbilder a la dette:

Om du får til blitsen perfekt vil jo det fortsatt være et problem å time slik at du fanger det rette øyeblikket, i og med at et vanlig kamera ikke kan ta like mange bilder i sekundet som et høyhastighetskamera.

 

Men for all del, lykke til med eksperimentet ditt. :)

 

EDIT: Munty var før meg...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hensikten er å ta høyhastighetsbilder a la dette:

Om du får til blitsen perfekt vil jo det fortsatt være et problem å time slik at du fanger det rette øyeblikket, i og med at et vanlig kamera ikke kan ta like mange bilder i sekundet som et høyhastighetskamera.

 

Men for all del, lykke til med eksperimentet ditt. :)

 

EDIT: Munty var før meg...

Neinei, det er ikke noe problem, du bare setter en lang lukkertid på kameraet. Poenget da er at man skrur av og på lyset i perfekt timing, men da må lyset kunne skrus av og på hurtig nok. (eventuelt så må linsen blokkeres hurtig nok)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...