Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mes urin er temaet. Kanskje noen kan svare meg på dette

 

I tegneserier o.l. blir urin gult. Folk flest urinerer gult og blankt til tider. Er dette pga kostholdet hva du drikker og spiser. Grunnen jeg lurer er at jeg spiser pizza, brus og div. annent usunnheter. Spiser også sunt, men samme faen, er mitt blankt. Hva er det egentlig som setter fargen? :S

 

Farge på urin er ett tegn på dehydrering.

Drikker du nok får du blank urin, det har så vidt jeg vet ingenting med kosthold ellers å gjøre.

Så, vil du pisse gult, drikk lite en dag eller to, og det blir gult :)

 

btw, selv om du har farge på urinen er det ikke det samme som at du er dehydrert.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Bør jeg bekymre meg da jeg ikke heller drikker no særlig vann? Ville anta jeg var mer på dehydrerings skalaen :S

Men jeg tisser alltid blank. en og annen gang (ikke på morgenen) er det litt gul skjær i det. mer brunt..

Men du drikker en den brus eller lignende?

Lenke til kommentar

Bør jeg bekymre meg da jeg ikke heller drikker no særlig vann? Ville anta jeg var mer på dehydrerings skalaen :S

Men jeg tisser alltid blank. en og annen gang (ikke på morgenen) er det litt gul skjær i det. mer brunt..

Men du drikker en den brus eller lignende?

 

noen ganger mer en andre. er vel kanskje 2-3 år siden siste 'gule' strålen.

Jeg drikker jo øl, brus, saft, melk og vann. Varierer veldig på mengdene fra dag til dag.

 

eidt

kan jo legge til at jeg trener en del, da går det i sportsdrikk som regel. blandet med vann.

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Når jeg har vært ute på tur i det siste nær plasser med vann/bekker, har det vært fluer som hele tiden flyr etter en/rundt en.

 

Vet ikke om de har tenkt å bite, eller er ute etter salt svette, men de er utrolig irriterende(og jeg dreper dem når jeg kan.)

 

Noen som vet hva slags fluer det er snakk om?

Lenke til kommentar

Husker jeg hørte snakk om en "stalkerflue" på radio for et par år siden, hvor de mente eneste måte å kvitte seg med dem var å gå bort til en annen person og håpe at den begynte å følge etter den personen i steden. Har opplevd disse når jeg er ute og jogger selv (går ut i fra at det må være de samme), men jeg klarte fint å løpe fra dem om jeg tok en langspurt.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Skogflue

 

Skogsflue har det latinske artsnavnet Hydrotaea irritans, et navn den bærer med rette. Den blir gjerne tiltrukket til mennesker og husdyr, der fluen drikker svette og tårer. De danner ekstremt nærgående svermer, særlig dersom man svetter. Fluene er umulige å jage vekk og kan krype inn i ørene, nesa og andre steder der det er veldig ubehagelig å ha dem.
Lenke til kommentar

Den lokale parken inneholder en rekke turstier og offentlige toaletter.

Det er en av de beste parkene i landet.

 

 

Og alt er vedlikeholdt av en veldedig organisasjon.

 

Nylig benyttet jeg et offentlig toalett i skogen.

Der var en 25W lyspære gåen.

Så jeg byttet den for å være snill mot det lokale parkvesenet, som gjør så mye snillt mot oss vanlige folk.

 

Denne var fra et eksotisk merke (ikke Osram).

 

 

Hvor mye sparer slike etater som kjøper mange pærer, på å kjøpe sære merker?

Og hvor får de dem fra?

 

Jeg har sett det på hoteller også. Ingen av pærene er Osram.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er nok noen kroner per pære. Hvor rasjonelt det er avhenger av så mye rart, billigpærer ryker oftere enn dyre pærer. Du skriver at du byttet den selv og da sparte du kommunen for arbeidet med å bytte pæra, noe som er mye dyrere enn det ei sånn liten tullepære koster. Kanskje disse billigpærene er billige nok til at ingen gidder å stjele reservepærer som ligger klar så tilfeldig forbipasserende kan ordne det? Hvertfall så billige at svinnet er lavere enn ekstrakostnaden ved å ha egne pærebyttere løpende rundt?

Lenke til kommentar

Spørsmål; Når jeg har sett naturprogrammer eller lest om dyr av ulike årsaker finner jeg ofte informasjon om disse dyrene som jeg ikke forstår hvordan mennesker kan finne ut uten å ha kommunisert med dem. F.eks om fargeblindhet. Det sies for eksempel at alle skilpadder er fargeblinde. Hvordan vet man det?

Lenke til kommentar

Det er nok noen kroner per pære. Hvor rasjonelt det er avhenger av så mye rart, billigpærer ryker oftere enn dyre pærer. Du skriver at du byttet den selv og da sparte du kommunen for arbeidet med å bytte pæra, noe som er mye dyrere enn det ei sånn liten tullepære koster. Kanskje disse billigpærene er billige nok til at ingen gidder å stjele reservepærer som ligger klar så tilfeldig forbipasserende kan ordne det? Hvertfall så billige at svinnet er lavere enn ekstrakostnaden ved å ha egne pærebyttere løpende rundt?

 

 

Jeg oppsøkte en vanlig dagligvarebutikk, og kjøpte en vanlig SPAREpære til 56 kroner.

 

Selvsagt er dette penger rett i dass, men jeg betrakter dette som veldedighet.

 

Og jeg lurer hvor mye parkvennene og diverse hoteller sparer på å kjøpe SÆRE lyspæremerker i stedet for å kjøpe OSRAM-lamper på REMA som alle andre.

 

 

Selv en lokal organisasjon som parkvennene i den lokale skogen hadde kjøpt en unormalt merke. Det må jo være noe å spare

Ellers hadde de kjøpt de de samme pærene som alle andre.

 

 

 

 

 

 

 

Kanskje disse billigpærene er billige nok til at ingen gidder å stjele reservepærer som ligger klar så tilfeldig forbipasserende kan ordne det?

 

Reservepærene ligger IKKE klart for de forbipasserende. Jeg gikk til en butikk og kjøpte sparepære for å sikre lys på denne dassen.

 

 

 

Forresten så har PHILIPS hatt et elendig parti med 60W pærer. De ryker etter en uke.

Selv FIRT PRICE-pærene mine varer lengre enn disse.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Farge på urin er ett tegn på dehydrering.

Drikker du nok får du blank urin, det har så vidt jeg vet ingenting med kosthold ellers å gjøre.

Så, vil du pisse gult, drikk lite en dag eller to, og det blir gult :)

 

btw, selv om du har farge på urinen er det ikke det samme som at du er dehydrert.

Ved lav til moderat fysisk aktivitet i typisk norsk klima er gul urin ikke farlig, det er helt normalt.

 

Men oppholder man seg i et svært varmt klima eller driver med svært intens trening (for eksempel maraton) kan det være lurt å passe på at man har blank urin, da kan gul urin være et tegn på at det er fare på ferde for dehydrering.

 

Dette med dyr og farveblindhet, er en "eduacated guess" som vitenskapsfolk har kommet frem til ved å dissekere øæyet til et dødt dyr, og benytte den kunnskapen de har om optikk.

 

Disse folkene påstår også at mange hunder ikke kan se gul farve.

 

Jeg antar at det stemmer, men jeg må ta deres ord for det, da jeg ikke vet noe om dette selv.

Det går vel også an å trene dyrene til selv å vise det? Ved å for eksempel vise enten to forskjellige eller to like farger, så få dem til å trykke på en knapp for lik og en annen for forskjellig farge (eller noe tilsvarende). Så får de en belønning om de gjør det rett. Da kan man prøve seg fram med forskjellige fargekombinasjoner, indikerer de likt for to forskjellige farger er det et tegn på at de er fargeblind.

Lenke til kommentar

Dette med dyr og farveblindhet, er en "eduacated guess" som vitenskapsfolk har kommet frem til ved å dissekere øæyet til et dødt dyr, og benytte den kunnskapen de har om optikk.

 

Disse folkene påstår også at mange hunder ikke kan se gul farve.

 

Jeg antar at det stemmer, men jeg må ta deres ord for det, da jeg ikke vet noe om dette selv.

 

Det har vel mer med respetorene å gjøre enn opptikken, og det er vel mer enn ett "educated guess" også, har de bare en type receptorer, så har de vel ikke fargesyn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...