Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er det i dykker-tankene?

Det er vel ikke standard luft, og heller ikke ren oksygen, hva er det i dem?

De består av nitrogen og oksygen. Det finnes to forskjellige måter å fylle dem på. Den ene er og fylle den opp med oksygen først, for så og "vanne ut" oksygenen med nitrogen til blandingen er på 21% oksygen. Den andre er bare og fylle opp med riktig blanding. Prossessen avhenger av kompressoren som brukes. Det er også mulig med oksygenberiket luft, ofte kalt nitrox, hvor det ikke overraskende er mer enn 21% oksygen.

 

Dette er en veldig enkel forklaring, men det er den du blir fortalt når man tar dykkelappen. Hvis man jobber med det blir man opplært og kan det selvfølgelig ganske mye mer detaljert.

 

De som driver med teknisk dykking på veldig store dyp har også enda en blanding de kan bruke, men den husker jeg ikke hva inneholder.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rundt huden din er det et luftlag som holder høy temperatur, fordi det varmes opp av kroppen din.

Dette gjør at du føler deg varm.

 

Hvis det var mer enn 37 grader i luften, ville luft som blåses mot deg føles VARM.

Hvis luften rundt deg er mindre enn 37 grader celcius, vil luft som blåses mot deg føles KALD. Det er fordi den blåser vekk den luften som er rundt deg, som kroppsvarmen din varmer opp.

 

Så den senker temperaturen rundt den personen den blåser på, ved å blåse bort den lufta som holder kroppstemperatur.

 

En vifte kan umulig senke kroppstemperaturen din. Den eneste elektriske komponenten den inneholder, er en elektromotor. Den LAGER varme, men den varmen er i denne sammenheng uvesentlig.

 

Bra svar! :thumbup:

Hvis jeg forstod riktig så vil temperaturen i rommet vil fortsatt være dem samme, men du vil føle deg kaldere pga dette da.

Lenke til kommentar

Hva er det i dykker-tankene?

Det er vel ikke standard luft, og heller ikke ren oksygen, hva er det i dem?

De består av nitrogen og oksygen. Det finnes to forskjellige måter å fylle dem på. Den ene er og fylle den opp med oksygen først, for så og "vanne ut" oksygenen med nitrogen til blandingen er på 21% oksygen. Den andre er bare og fylle opp med riktig blanding. Prossessen avhenger av kompressoren som brukes. Det er også mulig med oksygenberiket luft, ofte kalt nitrox, hvor det ikke overraskende er mer enn 21% oksygen.

 

Dette er en veldig enkel forklaring, men det er den du blir fortalt når man tar dykkelappen. Hvis man jobber med det blir man opplært og kan det selvfølgelig ganske mye mer detaljert.

 

De som driver med teknisk dykking på veldig store dyp har også enda en blanding de kan bruke, men den husker jeg ikke hva inneholder.

Takk for svar.

Jeg får nok en mye bedre forklaring på det på onsdag med andre ord :dribble:

Lenke til kommentar

Hva er det i dykker-tankene?

Det er vel ikke standard luft, og heller ikke ren oksygen, hva er det i dem?

De består av nitrogen og oksygen. Det finnes to forskjellige måter å fylle dem på. Den ene er og fylle den opp med oksygen først, for så og "vanne ut" oksygenen med nitrogen til blandingen er på 21% oksygen. Den andre er bare og fylle opp med riktig blanding. Prossessen avhenger av kompressoren som brukes. Det er også mulig med oksygenberiket luft, ofte kalt nitrox, hvor det ikke overraskende er mer enn 21% oksygen.

 

Dette er en veldig enkel forklaring, men det er den du blir fortalt når man tar dykkelappen. Hvis man jobber med det blir man opplært og kan det selvfølgelig ganske mye mer detaljert.

 

De som driver med teknisk dykking på veldig store dyp har også enda en blanding de kan bruke, men den husker jeg ikke hva inneholder.

 

Til vanlig fritidsdykking brukes helt vanlig, komprimert luft (altså i hovedsak nitrogen og oksygen, men man må ikke fylle på noen spesiell måte, man bruker bare en kompressor som tar av den lufta vi puster i til vanlig).

 

De metodene som master air beskriver, er de metodene som brukes for å lage nitrox (altså en blanding som har høyere andel av oksygen og lavere andel av nitrogen). Det finnes ulike kategorier av nitrox, alt etter hvor mye oksygen som brukes. Nitrox må ikke brukes på store dyp fordi oksygeninnholdet er så høyt, og ved en viss dybde blir trykket så høyt at man puster inn giftige mengder oksygen.

 

Det er riktig at man ved dypdykking må bruke en annen blanding, men jeg kjenner ikke til detaljene der.

Lenke til kommentar

Rundt huden din er det et luftlag som holder høy temperatur, fordi det varmes opp av kroppen din.

Dette gjør at du føler deg varm.

 

Hvis det var mer enn 37 grader i luften, ville luft som blåses mot deg føles VARM.

Hvis luften rundt deg er mindre enn 37 grader celcius, vil luft som blåses mot deg føles KALD. Det er fordi den blåser vekk den luften som er rundt deg, som kroppsvarmen din varmer opp.

 

Så den senker temperaturen rundt den personen den blåser på, ved å blåse bort den lufta som holder kroppstemperatur.

 

En vifte kan umulig senke kroppstemperaturen din. Den eneste elektriske komponenten den inneholder, er en elektromotor. Den LAGER varme, men den varmen er i denne sammenheng uvesentlig.

 

Bra svar! :thumbup:

Hvis jeg forstod riktig så vil temperaturen i rommet vil fortsatt være dem samme, men du vil føle deg kaldere pga dette da.

 

Det er hovedsakelig riktig det som blir sagt. Om rommet blir sett på som et isolert system så vil temperaturen bare øke med tiden.

 

@Mannen med ljåen: det er riktignok sant at en vifte produserer varme, men den kan bidra til å senke kroppstemperaturen. Luft leder dårlig varme, men du er nok enig i det at når huden vår holder 33C så vil 28C uten vind føles varmere enn 28C med vind. Det er fordi "mer luft" (som er tilfellet når det blåser) leder bort varmen bedre enn "mindre luft" (som er tilfellet ved vindstille).

Om vifter ikke bidro til å senke temperatur på et gitt punkt så ville nok ikke folkt bruke de overalt. Igjen, så er det slik at totaltemperaturen vil øke når du bare tilfører mer energi, men er det under 33C i lufta og du ønsker å føle deg litt kjøligere så er et bare å skru på vifta.

 

 

EDIT/PS: det vifter gjør er egentlig å gjøre luft til en mer effektiv (varme)leder.

 

EDIT2: ble litt feil igjen det over, men tenk på luft som en dårlig leder, som et sugerør. Vann er mye bedre leder, tenk en hageslange. Det viften gjør er at den øker tettheten av lufta, du får altså flere "sugerør". Det går såklart bedre med en hageslange, men to sugerør vil være mer effektivt enn ett.

 

Sånn, håper det var siste edit=P

Endret av E.C.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske et sted at etter et ben har fått et brudd og har leget seg, blir benet bedre enn før, fordi det er "nytt".

 

Om dette stemmer, til hvor stor grad funker det? Du kan vel neppe få en 3-tonns sementblokk på leggen og så ha det fint igjen om en måned eller tre...

Lenke til kommentar

nytt forsøk. Blir man fortere brun som voksen? Hørte istad at hvis man soler seg mye en sommer, så skapes det flere pigmenter i huden. Så til neste sommer blir man da fortere brunere. Han nevnte også at det er derfor voksne blir fortere brunere enn ungdommer (om det stemmer da.).

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

altså hva er ulempen med lightbrus? Prøver å gå ned i vekt å er virkelig avhengig av brus. Det må jo være en ulempe? Vet ikke om dette er i strid mot reglene, men en snedig ting jeg lurer på.

 

Det er strengt tatt ikke noen spesielle ulemper. Søtstoffet som er brukt i slik brus er mye mer søtere enn sukker, så det ikke trengs så store mengder av det for å gjøre brusen søt.

 

Det jeg tror kan være problemet er at enkelte tror at ved å gå fra la oss si vanlig Cola til Cola Zero etc. så sparer de så mange kalorier at de nå plutselig kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt.

Om du drikker 3L Classic Coke om dagen og går over til Zero så vil du merke en forskjell. Om du da starter å tenke: "Hmm, nå får jeg i meg mye mindre kalorier, så da kan jeg spise 5 dounuts om dagen" så vil ikke det fungere.

 

Da blir det som med folk som går på McDonalds og skal ha: "XXXL Burger, 2 XXL Fries, XL Milk Shake and a Diet Coke" som tror at siden de drikker Diet Coke så blir resten av måltidet sunt.

 

EDIT: skrev "ned i vekt" lenger opp, skulle være "opp i vekt"

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...