Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det var vel noe sånt at hvis du fløy i et romskip fra Jorda med lysets hastighet så ville folk på Jorda eldres raskere enn du gjorde, men om du fløy tilbake igjen med lysets hastighet så ville du eldres raskere og når dere møttes på Jorda igjen så ville dere være "like gamle". Om det ga mening.

Nei. Hvilken retning man reiser i har ikke noe å si. Hvis vi har to identiske tvillinger og den ene reiser i et romskip nær lysets hastighet (relativt til Jorden) i mange år mens den andre blir på Jorden og tvinner tommeltotter. Da vil tiden i romskipet gå vesentlig saktere enn på Jorden (selv om begge tvillingene vil oppleve at tiden går like fort for deres del). Og når den eventyrlystne tvillingen returnerer til jorden, vil hun være vesentlig yngre enn den andre som ble på Jorden.

Men vil man ikke også kunne si at jorda beveger seg nær lysets hastighet (relativt til romskipet), og at vi da får en situasjon hvor personen på jorda er yngre enn personen i romskipet?

 

Hvordan "vet" universet hvem av romskipet eller jorda som beveger seg i lysets hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel noe sånt at hvis du fløy i et romskip fra Jorda med lysets hastighet så ville folk på Jorda eldres raskere enn du gjorde, men om du fløy tilbake igjen med lysets hastighet så ville du eldres raskere og når dere møttes på Jorda igjen så ville dere være "like gamle". Om det ga mening.

Nei. Hvilken retning man reiser i har ikke noe å si. Hvis vi har to identiske tvillinger og den ene reiser i et romskip nær lysets hastighet (relativt til Jorden) i mange år mens den andre blir på Jorden og tvinner tommeltotter. Da vil tiden i romskipet gå vesentlig saktere enn på Jorden (selv om begge tvillingene vil oppleve at tiden går like fort for deres del). Og når den eventyrlystne tvillingen returnerer til jorden, vil hun være vesentlig yngre enn den andre som ble på Jorden.

Men vil man ikke også kunne si at jorda beveger seg nær lysets hastighet (relativt til romskipet), og at vi da får en situasjon hvor personen på jorda er yngre enn personen i romskipet?

 

Hvordan "vet" universet hvem av romskipet eller jorda som beveger seg i lysets hastighet?

Beklager at jeg er lat og bare svarer med wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Lenke til kommentar

Spørsmål; Om man har et menneske og man ikke vet hvor gammel han/hun er, er det mulig å finne eksakt alder ved hjelp av en kroppslig undersøkelse eller liknende?

Eksakt blir det ikke men det er mange indikatorer du kan bruke. De måler håndledd/fingre for å fastslå alder på unge 'papirløse' asylsøkere, tror det gir en presisjon på ca et år.

Lenke til kommentar

Fra toppen av Gaustatoppen skal du visstnok kunne se 1/6 av Norge. Er dette Norges beste utkikkspunkt? Finnes det topper hvor du ser mer?

"Gaustatoppen er det punktet i Noreg med størst utsikt, målt i kvadratkilometer. Under ideelle forhold har ein utsikt over eit område på 50 000 km², om lag ein sjettedel av arealet av fastlands-Noreg. Til samanlikning kan ein frå Galdhøpiggen (2469 moh) sjå om lag 35 000 km²"

 

Kilde: Nynorsk Wikipedia. Påstanden om mest utsikt i Norge får stå for Wikipedia sin regning, men selve tallet 50 000 km2 stemmer og kan bekreftes her. En kan også indrekte tolke av SNL-artikkelen om Galdhøpiggen at tallet 35 000 stemmer.

 

EDIT: Ser nå at SNL sier at Gaustatoppen er "et av de beste utsiktspunkter i landet". Hvilket er det SNL mener er det beste da?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Her om dagen så jeg noe rart, eller i hvert fall noe jeg aldri har sett før. For meg så det ut som en kryssning mellom en humle og en slags blomsterflue. Den var helt lik en humle i størrelse og farge, men den sto stille i lufta, rett ved meg og når jeg viftet med armene var den lynrask en meter borte før den igjen nærmet seg. Kan det ha vært en krysning eller bare et insekt jeg aldri har sett før?

Lenke til kommentar

Her om dagen så jeg noe rart, eller i hvert fall noe jeg aldri har sett før. For meg så det ut som en kryssning mellom en humle og en slags blomsterflue. Den var helt lik en humle i størrelse og farge, men den sto stille i lufta, rett ved meg og når jeg viftet med armene var den lynrask en meter borte før den igjen nærmet seg. Kan det ha vært en krysning eller bare et insekt jeg aldri har sett før?

 

Hmm.. Jeg så en sånn en jeg også for noen dager siden. tankene mine var 'en mutert dagsvermer'. Men nå som du tok det opp og jeg fikk se bilde, er jeg usikker. :S

 

 

 

Har et spørsmål. Vokser fjell? Eller i den forstand att jordskorper presses sammen og dytter flett topper oppover. Jeg snakker ikke om vukanske fjell, da det er opplagt at disse vokser eller synker. Avhengig av eksplosjoner og lava.

Lenke til kommentar

Google henviste meg til WikiAnswers, som sa følgende:

 

The forces creating mountains either continue pushing them upward or stop. Erosion is continually trying to make them shorter. Therefore, mountains could get bigger, or mountains could get smaller. It depends on which force acting upon them is stronger.

 

Kort fortalt. Ja.

Lenke til kommentar

Etter alt prat om lysets hastighet osv. lurer jeg litt på hvorfor ikke det gjør vondt når lyset treffer oss i nærmere 300 000 km/s? Det er jo snakk om partikler(eller fotoner da) som kolliderer med huden hele tiden, eller?

 

Hvorfor er det en innhuling i bunnen av vinflasker?

 

Dette er google sitt ansvar å svare på. http://www.aperitif.no/index.db2?id=6791

Fotoner har m=0, de veier absolutt ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...