Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eeh... Er det noe lynet går gjennom, så er det nettopp metall.

Ikke hvis man er beskyttet av et Faraday-bur. En mikrobølgeovn er forresten et omvendt Faraday-bur. Hvis ikke ville det vært litt småskummelt å stå foran en mikrobølgeovn. :p Det er altså samme prinsipp som beskytter deg når du sitter i bilen.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir det alltid slik at når man vet at man bør gå og legge seg, så blir man sittende oppe "bare litt til"?

Det har nok å gjøre med at hjernen vår ikke er tilpasset den moderne verden hvor det er mye å finne på etter mørkets frembrudd. I forhistorisk tid, når bålet var slukket, var det ikke mye å finne på, så da var det like godt å gå og legge seg. Nå kan man fyre opp lys, PC, TV, stereoanlegget og mye annet. Og dermed blir det langt enklere å være oppe litt lenger enn man strengt tatt burde være.

Lenke til kommentar

I vår moderne verden må det nok litt viljestyrke til for å legge seg når man burde.

 

Men fysisk aktivitet (om dagen selvsagt) og faste legge- og ståopptider pleier å hjelpe på.

 

Så var det bare å selv følge rådene som man slenger ut i øst og vest på forumet. :p

Lenke til kommentar

Så problemet løser seg hvis man slår av alt og sitter i mørket etter kl 10?

Ja. Lys (eller fravær av lys) har svært mye å si for prossessene som regulerer søvn i hjernen. Hvis man faktisk klarer å slå av alt som genererer lys (inkludert TV og PC) og klarer å slappe av og legge fra seg dagens bekymringer så ikke tankene kverner utover kvelden, så burde det hjelpe godt på. Ikke at jeg har prøvd det, så det blir bare rene spekulasjoner fra min side. Men at lys har mye å si er fakta såvidt jeg vet. :)

Lenke til kommentar

Er det tilfeldigheter at månen bruker 27.32 dager på å rotere én gang rundt sin egen akse, og 27.32 dager på å rotere én gang rundt jorden? Hvis ikke, hvorfor er det da slik?

 

Nei det er det ikke. Månen og Tellus(jorda) var en gang to forskjellige planeter som krasjet, og ble til det de er i dag. Men etter kollisjonen, så var Månen mer eller mindre flytende, og jordens gravitasjon gjorde at de tyngste stoffene i Månen ble trukket mot oss, og dermed fører gravitasjon til at Månen fortsatt kun viser oss samme side. Derfor det snakkes om "Dark side of the Moon", som da er baksiden man aldri får se med mindre man reiser dit. Den er selvsagt ikke mørkere på baksiden enn på fremsiden :)

Lenke til kommentar

Er det tilfeldigheter at månen bruker 27.32 dager på å rotere én gang rundt sin egen akse, og 27.32 dager på å rotere én gang rundt jorden? Hvis ikke, hvorfor er det da slik?

 

Nei det er det ikke. Månen og Tellus(jorda) var en gang to forskjellige planeter som krasjet, og ble til det de er i dag. Men etter kollisjonen, så var Månen mer eller mindre flytende, og jordens gravitasjon gjorde at de tyngste stoffene i Månen ble trukket mot oss, og dermed fører gravitasjon til at Månen fortsatt kun viser oss samme side. Derfor det snakkes om "Dark side of the Moon", som da er baksiden man aldri får se med mindre man reiser dit. Den er selvsagt ikke mørkere på baksiden enn på fremsiden :)

 

Er den ikke? Jeg ville tro den er detfordi jorda er en relativt sterk lyskilde?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at en del høye og skinny folk ofte har en dårlig kroppsholdning? (Sier ikke at alle har det).

Jeg tenker på fremoverroterte skuldre/krummet øverste del av ryggen eller hodet pekende fremover.

 

Har observert litt forskjellige menneske i det siste, og la merke til at dette var et gjengående fenomen hos de fleste av denne sorten.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Er den ikke? Jeg ville tro den er detfordi jorda er en relativt sterk lyskilde?

 

AtW

Når solen skinner på månens bakside, så er det vel ikke mørkt der? Kan hende det er litt mørkere på gjennomsnitt fordi jorden ikke skinner der, men i så fall blir det flisespikking i min mening uansett.

Lenke til kommentar

 

Når solen skinner på månens bakside, så er det vel ikke mørkt der? Kan hende det er litt mørkere på gjennomsnitt fordi jorden ikke skinner der, men i så fall blir det flisespikking i min mening uansett.

 

Nei, men om det er vesentlig lysere der om natta (altså på "forsiden"), så mener jeg man fint kan si at månen har en mørk side.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at en del høye og skinny folk ofte har en dårlig kroppsholdning? (Sier ikke at alle har det).

Jeg tenker på fremoverroterte skuldre/krummet øverste del av ryggen eller hodet pekende fremover.

 

Har observert litt forskjellige menneske i det siste, og la merke til at dette var et gjengående fenomen hos de fleste av denne sorten.

Beskrivelsen du leter etter er hengslete, de er dårlig trent, har lite/slapp muskulatur som igjen gir slappe holdninger. De trenger litt markløft og nedtrekk ;)

 

 

Når solen skinner på månens bakside, så er det vel ikke mørkt der? Kan hende det er litt mørkere på gjennomsnitt fordi jorden ikke skinner der, men i så fall blir det flisespikking i min mening uansett.

 

Nei, men om det er vesentlig lysere der om natta (altså på "forsiden"), så mener jeg man fint kan si at månen har en mørk side.

 

AtW

Ja, kanskje litt dårlig ordvalg av meg, essensen er at 'Dark side of the Moon' ikke er mørk når solen skinner på den, tok ikke med Jordens påvirkning der, og vet heller ikke hvor mye solen reflekterer på den eller "dimmer" den...

 

EDIT: BTW! Post 2k :)

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...