Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er den beste måten å finne ut om det blir turbulens?

 

Skal fly opp hele vestlandet imorgen, kaldsvetter bare ved tanken av turbulens.. :(

Det er umulig å si om det blir mye turbulens på forhånd, men det er da ikke så ille med turbulens?

Dette er hva jeg har hørt altså...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok ikke til å avlyse uansett, skal nemlig møte madammen jeg ikke har vært sammen med på 1,5mnd. Jeg opp. ;)

 

Men turbulens.. å herre så jeg hater det.

 

I tillegg er det et Fokker 50 fly, det føles enda mer usikkert da.

Hvilket flyselskap og rute?

 

Går det an å ri på en ku?

Les Bone-bøkene du. :p

 

I virkelighetens verden har jeg hørt at kyr ikke har sterk nok rygg til å bære en rytter.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å avlyse uansett, skal nemlig møte madammen jeg ikke har vært sammen med på 1,5mnd. Jeg opp. ;)

 

Men turbulens.. å herre så jeg hater det.

 

I tillegg er det et Fokker 50 fly, det føles enda mer usikkert da.

Hvilket flyselskap og rute?

 

 

SAS - Kristiansand - Bergen - Ålesund. Og starter å fly ca 10 på dagen.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er ikke disse flyplassene de verste med tanke på turbulens såvidt jeg vet, selv om Kjevik og Vigra kan ha noe turbulens fra tid til annen. Kan hende noen som har fløyet mer på disse flyplassene kan fortelle mer.

 

Sommeren er heller ikke høysesong for turbulens. Så jeg vil si at det er relativt lav sjanse for at du får oppleve turbulens, selv om det fortsatt kan skje.

 

Du skal være glad du ikke skal innom Værnes iallefall. :p

 

Faktisk synes jeg turbulens er langt mer skummelt om det er på et stort fly som 737 enn på et mindre fly som F50. Hvis du er på en liten robåt på litt stygg sjø så er det helt normalt å oppleve en god del vugging og rulling. Men opplever du de nøyaktige samme bevegelsene på et stort cruiseskip ville det vært på tide å begynne å bekymre seg. Det er på samme måte jeg har med fly. :p

 

Det er forresten mulig å finne turbulenskart på ippc.no så man får en liten pekepinn om turbulens, men de dekker foreløpig ikke flyplassene som "co2" skal innom.

Lenke til kommentar

Er det galt av meg å resirkulere maskindeler av rent stål i "glass-og-metall"-boksen?

 

Jeg vil det beste for miljøet, men har aldri fått noe svar på om "glass og metall"-containeren kan brukes til annet enn hermetikkbokser. Hva med PC-kabinetter, etter at jeg har skrudd ut all elektronikk og plast, så det bare er metall igjen?

 

Edit typo

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det galt av meg å resirkulere maskindeler av rent stål i "glass-og-metall"-boksen?

 

Jeg vilo det beste for miljøet, men har aldri fått noe svar på om "glass og metall"-containeren kan brukes til annet enn hermetikkbokser. Hva med PC-kabinetter, etter at jeg har skrudd ut all elektronikk og plast, så det bare er metall igjen?

Det jeg har hørt er at kun emballasjeglass og emballasjemetall skal i disse beholderne. Det har vel med kvalitet og type materiale å gjøre.

 

Noe av det verste man kan gjøre er å kaste ildfaste beholdere i glass/metall. Det fordi herdet glass har mye høyere smeltepunkt, og litt herdet glass kan visstnok ødelegge et helt glassparti til resirkulering.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da skal jeg IKKE kaste PC-kabinettet i glass og metall-innsamlingen.

 

Men miljøvennlig resirkulering hadde vært mye lettere hvis slike ting var forklart.

 

 

 

Forresten. Fatter'n skal sveise igjen et rusthull på et veterankjøretøy.

Kan stålplater fra et PC-kabinett brukes til platesveising, eller er overflatebehandlingen et problem?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har jo altid hørt at den tryggeste plassen å være når det lyner, er i bilen. Pga av hjulene og at gummi ikke leder strøm. Men så lurer jeg da på, er det sant? For hvis lynet treffer selve bilen så er man jo ikke beskyttet, men hvis lynet treffer ved siden av bilen er man beskyttet av gummihjulene.

Lenke til kommentar

Et skår med porselen er nok til å ødelegge et tonn med glass.

Et stykke manganstål i en last med annet stål gjør hele partiet ubrukbart.

Aluminium er forøvrig et av de stoffene som egner seg best for resirkulering. Resirkulert aluminium er like bra som "fersk" aluminium og det krever laaaangt mindre energi å resirkulere det enn å framstille det.

For å resirkulere glass, stål og spesielt papir kreves det omtrent like mye energi som når det produseres første gangen.

Kvaliteten på resirkulert plast er alltid dårligere enn nyprodusert plast, gjentatte oppvarminger reduserer kvaliteten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Blir kua skadet om man setter seg på den?

 

 

Hva om man er så lett at man IKKE skader kua, kan man da få den til å forstå hvor den skal gå?

 

Nå veit jeg ikke så mye om anatomien til en ku, men tror nok den er dårlig egnet til å bære vekt over tid, og at skader blir til å oppstå.

Når det er sakt, vil det nok være mulig å lære en ku komandoer. Dem har jo blitt brukt til pløying og sånt for lenge siden.

Lenke til kommentar

Har jo altid hørt at den tryggeste plassen å være når det lyner, er i bilen. Pga av hjulene og at gummi ikke leder strøm. Men så lurer jeg da på, er det sant? For hvis lynet treffer selve bilen så er man jo ikke beskyttet, men hvis lynet treffer ved siden av bilen er man beskyttet av gummihjulene.

Det stemmer ikke. Lyn har så høy spenning at den trenger gjennom alt, inkludert gummihjul. Grunnen til at det er såpass trygt er fordi lynet kun går gjennom i et lite skall helt på utsiden av metallet til bilen.

Lenke til kommentar
Har jo altid hørt at den tryggeste plassen å være når det lyner, er i bilen. Pga av hjulene og at gummi ikke leder strøm. Men så lurer jeg da på, er det sant? For hvis lynet treffer selve bilen så er man jo ikke beskyttet, men hvis lynet treffer ved siden av bilen er man beskyttet av gummihjulene.

Halvparten av myten er helt sann, men det skyldes ikke gummihjulene. De beskytter faktisk ikke noe som helst, det er stålskallet man sitter inne i som er beskyttelsen. Karosseriet fungerer nemlig som et såkalt Faraday-bur, det vil si at strømmen i lynet kun beveger seg på metalletst ytterside og ikke på innsiden. Man kan faktisk være i kontakt med innsiden på et Faraday-bur uten å kjenne at yttersiden treffes av strømmen. Bortsett fra at metallet selvsagt kan bli varmt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

 

carhitbylightning500.jpeg

 

Hvis karosseriet består av plast er man ikke beskyttet i bilen. Og bilen bør absolutt stå i ro, for dekkene kan bli så oppvarmet at de eksploderer hvis lynet går gjennom hjulene på sin vei mot bakken.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Vær dog obs på at kabriolet og glassfiberbiler ikke er Faraday-bur. Så ikke løp til Thinken din om det lyner ute. :)

 

Faradays bur? Men ok, da veit jeg det. At lyn er så kraftig elektisitet at det går gjennom alt..untatt metall

Faraday-bur er navnet på prinsippet om at et bur av metall vil beskytte fra alle elektromagnetiske utladninger på utsiden, inkludert lyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...