Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kommer vell litt an på om du er fuktig på huden osv. Mener på at vi målte rundt 7-10000 på skolen. Noen med et ohmmeter tilgjengelig som kan måle nå?

Sitter med et multimeter nå og fra hånd til hånd måler jeg 1,2-1,4 Mohm. Synes det høres litt drøyt ut. Fra finger til finger på samme hånd fikk jeg rundt 900 kohm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lightningsafety.com/nlsi_info/thunder2.html

 

The loudness of thunder can be expressed in decibels (dB). A clap of thunder typically registers at about 120 dB in close proximity to the ground stroke. This is 10 times louder than a garbage truck or pneumatic jackhammer drill. By comparison, sitting in front of speakers at a rock concert can expose you to a continuous 120+ dB level. Thunder in close proximity is capable of producing temporary deafness and may cause rupturing of the ear's tympanic membrane that can lead to hearing damage or deafness.
Lenke til kommentar

Eaan: Jeg tar den kilden der med en stor klype salt. Hva er "close proximity"? 1 meter, 10, 100?

Lyn gir så rask oppvarming i selve lynkanalen at lufta rundt lynkanalen presses ut med lydens hastighet. Jeg er ikke sikker på om jeg husker tallet, men det er mulig det er 194 dB som er maksimal lydstyrke i atmosfærisk trykk. Da svinger det absolutte trykket i lydbølgene mellom vakuum og 2 atm trykk. Nå vet jeg ikke om trykkbølgen fra lynet overstiger 2 atm absolutt trykk i toppverdi, men jeg er ganske sikker på at det er mye mer enn 120 dB i en "close proximity" på 1 meters avstand. Derfra vil lydtrykket avta med ca 3 dB for hver dobling av avstanden.

 

De fleste kilder leverer vel ikke så mye høyere strøm enn det er i en vanlig sikringsboks, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det ikke er den totale effektens som er avgjørende. Er det ikke riktig i et slikt ecenraio at spenningen er gitt av kombinasjonen total effekt og motstand i systemet? Motstanden i kroppen er jo gitt, om amn antar neglisjerbar motstand i kilden, vil ikke da spenningen i korppen være gitt ene og alene av effekten til kilden?

En vanlig kurs kan levere 10-16 Apmere før sikringa går. (Responstiden avhenger av strømstyrken ved kortslutning så man kan oppleve mye høyere strømstyrker i svært korte øyeblikk). Strømstyrken som skal til for å stoppe hjertet er 0,065 Ampere eller deromkring. Altså veldig mye mindre enn sikringskursen kan levere.

 

En stikkontakt leverer ikke en konstant effekt. Den leverer effekt etter hvor mye som forbrukes. (motstanden i kretsen). Kobler man til et apparat som tar 1000 Watt så leverer stikkontakten 1000 W. Kobler man til et apparat som tar 1 Watt så leverer den 1 Watt. Kobler man ikke til noe så leveres heller ingenting. Strøm og effekt avhenger altså av kretsen som kobles til, mens spenningen holder konstant 230V uansett hvilket apparat som kobles til. (Jeg ser bort i fra kortslutningsspenning i øyeblikket før sikringa slår ut). Med andre ord kan vi betrakte spenningen som konstant, mens effekt og strøm er variable som er avhengige av motstanden i utstyret som kobles til spenninga. Motstanden, f.eks i en vannkoker, er lite påvirkelig av andre variable. Dermed er det bare strøm og effekt som ikke er forhåndsdefinerte i systemet. De er et resultat av spenningen og motstanden.

 

(Jeg ser bort fra mer avanserte kretser enn de rent ohmske)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er inni en sånn:

 

Actual%20working%20dynamite%20box.jpg

 

Hvorfor ikke bare bruke batteri og bryter? Er konstruksjonen så gammel at man ikke hadde batterier på den tiden? Er den stanga man dytter ned en generator som lager strøm til tenneren i dynamittgubben?

 

Jeg mener også å ha sett apparater med sveiv, der man sveiver en stund før man trykker på knappen.

 

 

Atsjonas:

Jeg tipper den stinker mer om morgenen, fordi da er det ekstra lenge siden sist du gikk til toalettet. Avføringen har ligget i tarmen ekstra lenge ved 37 grader og masse bakterier har jobbet med å gjøre puddingen ekstra avskyelig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Sitter med et multimeter nå og fra hånd til hånd måler jeg 1,2-1,4 Mohm. Synes det høres litt drøyt ut. Fra finger til finger på samme hånd fikk jeg rundt 900 kohm.

Jeg målte omtrent det samme. Så prøvde jeg å ha litt saltvann på fingrene. Resistansen gikk da ned til ca. 200 kohm (fra hånd til hånd). Rein, tørr hud er en god isolator, men våt, salt hud isolorer faktisk også relativt godt. Vevet innafor huden er derimot en god leder. Hvis du stikker to nåler med 12 V gjennom huden på hver hånd vil det kunne være livstruende. Det krever imidlertig at spenningskilden er stiv nok. Vanlige, alkaliske AA-batterier har ganske høy indre resistans, så da vil strømmen gjennom kroppen neppe bli faretruende høy.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

1500-2000 Ohm tenker eg vi sier er en normal resistans i kroppen...... Er man knusketørr kan man selvsagt oppleve mer.

 

tar man da 50V får man omtrentlig 30mA (som tilfeldigvis er det jordfeilbryterne til bad etc er stilt inn på. Tar man 230 får man over 150mA som helt klart er dødelig under gitte omstendigheter.

 

Den farligste strømveien man kan få er fra venstre hånd og ned venstre fot. Hånd til hånd er også veldig farlig. Fot til fot gir et godt ballespark men gir mye mindre risiko mtp hjertet som er den store faren i en husinstallasjon.

 

Man kan få en karamell, gå i dager/uker/måneder og plutselig bare falle om. Hjertet kommer gradvis i utakt fordi strømpulsen har så enormt mange nullgjennomganger iløpet av tiden man blir utsatt for det.

 

I større sikringsskap/forsyninger er det mer brannskader etc grunnet kortslutning som er den store faren.

 

Det er en bisarr og veldig interressant filmsnutt om en tysk professor som testet disse grensene for hva som er farlige strømmer og fukt og hvilke strømbaner som er farlige. Han utsatte seg selv for alle disse strømmene og det er hans testing som er grunnlaget for 50V og 30mA som grenseverdier. Finner den ikke på youtube, men tysk professor...

 

Har strømmen og spenningen i kilden noe å si? VIl det ikke være effekten på strømmen som kommer inn som bestemmer det? Om du får 100 watt effekt inn, så vil spenningen da være bestemt av motsanden i kroppen (W = R*I^2), og sstrømmen besteomt av det igjen? Har virkelig fordelingen mellom strøm og spenning i kilden noen relevans?

 

AtW

 

Fordelingen mellom strøm og spenning i kilden har en relevans ja. Hvis eg forstår spm. ditt riktig.

 

Total effekt i kilden har egentlig kun en betydning for El-sikkerheten, og det er ved kortslutning, hvis man er i nærheten av der kortslutningen skjer ;)

 

Man kan ikke si at man får 100W inn fra en kilde, effekten som her er snakk om er kun der spenningen ligger over en reistans og "trykker" strømmen gjennom vha spenningsforskjell inn og ut på resistansen.

 

Det er da en kombinasjon av motstanden og spenningen som da gir en viss strøm i kretsen, og denne strømmen vil gjøre at motstanden avgir en viss effekt. Eg pleier å si at man begynner med å se på hvilken spenning man har, så ser man hvilken resistans man har, utifra disse to variablene vil man få en strøm i kretsen, som vil føre til at kretsen avgir en viss effekt.

 

Så forenklet sett er effekten sist i rekken.

 

Ser man på effekten i kilden så er dette kun en begrensning egentlig. Denne effekten i sammen med spenningen kilden avgir angir maks strøm fra kilden. Maks effekt har med kretsen internt i kilden å gjør, den indre resistansen. Et bilbatteri har f,eks veldig lav indre resistand, noe som gjør at man kan ta ut høye strømmer.

 

I eksempelet med kroppen har effekten i kilden kort og godt ikke en dritt å si. Ta bilbatteriet som kilde. Potensielt en kjempehøy effekt over en kort periode. 12V kan man ta på polene uten noen form for fare for kropp og sjel. Grunnen til dette er at strømmtrekket blir så lavt når motstanden i kroppen er så høy. Lav strøm gir lav effekt i kroppen.

 

Legg derimot en skiftenøkkel over polene på batteriet, full kortslutning, veldig høy effekt.

 

Så oppsummert: Effekten til kilden er ikke det som gjør det farlig. Man kunne tatt direkte på polene rett ut fra en generator hvis spenningen var 12V selv om den produserte 15MW. Er den 300kV og 15MW vil det derimot bli kull av deg..... ;)

 

Håper det var dette du mente med spm ditt. Litt usikker, men sikkert litt interessant for noen uansett.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Har vært bortreist og ble sittende og lese de siste to ukers innlegg, så her kommer et par «gamle» spørsmål. Håper det går bra. :p

 

Hvis jeg sitter på passasjersiden i en bil og filmer at noen tar en livsfarlig forbikjøring, kan videoopptaket sendes til politiet og brukes som bevismateriale for å få bøtelagt/dømt forbikjøreren?
Er veldig sikker på at politiet ga bot / tok førerkortet fra noen idioter i Norge som hadde filmet at de selv brøt fartsgrensen og lagt det ut på Youtube. Politiet regnet ut hastigheten med å ta tiden mellom lyktestolpene eller lignende.

 

Hva er egentlig grunnen til at nesten alle begynner å trampe foten opp og ned etter å ha sittet i ro en stund?
Bump.

 

Alle «avfallskanalene» til kroppen, «bæsj, tiss og promp», er samlet et sted ute av veien for andre ting. Bortsett fra en; snørr. Det kommer ut av nesa, midt i trynet, i nærheten av alle være livsviktige sanser og med den hendige funksjonen at det blokkerer luftveier, luktesans, smakssans osv når det er mye av det. Hvorfor det?! (Er allergiker hvis dere lurer :p)

 

AtW og andre snakket om nattstøy. På hvilken måte er dette skadelig? Tenkte på dette på Roskilde, der sov jeg 8 netter med en dundrende trancelåt i hver himmelretning.

 

Og et siste Roskilde-relatert spørsmål: Vi hadde med et bilbatteri som vi koblet til bl.a. en 12v-sigarettuttak-til-5v-usb-transformator. Når vi koblet en mp3-spiller til denne ladet den fint, men ga masse grusom støy ut i hodetelefonjacken. Jeg er ingen elektriker, men antar dette skjedde fordi vi ikke hadde noen form for jording. vi vurderte å koble en ledning fra minuspolen på batteriet og rett og slett til en teltplugg ned i bakken. Hadde dette fungert?

Lenke til kommentar

La oss si at jeg koker hjemmebrent, lager crystal, driver med menneskehandel eller whatever og tjener en god sum penger som jeg får satt inn på bankkontoen min. En dag blir jeg tatt, og får livstidsfengsel (la oss si jeg drepte en i tillegg og bor i USA). Hva skjer med pengene på kontoen min? Har politiet rettigheter til å ta dem ut? Sannsynligvis får jeg bot, men hva om jeg nekter å betale? Jeg har jo livstid allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...