Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan du definere oppdragelse på en måte som får den til å fremstå som nyttig?

Eller er dette bare en form for "fordi jeg sier det", som egentlig betyr "jeg er en idiot, men du skal høre på meg likevel" ?

 

 

Altså, har fedre en slik forferdelig trang til å gå inn på rommet selv om de vet at det er rotete?

Eller gjør de dette kun for å "oppdra" (les: irritere) avkommet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok skjønne det selv når du har litt mer erfaring rundt det å bo.

 

 

Hvis avkommet begrenser rotet sitt til sitt rom, trenger ikke faren å gå inn dit.

 

Kan en som er far forklare hvorfor han er så psykelig opptatt av å bestemme over sønnens rom?

Han trenger jo ikke å gå inn dit.

Oppdragelse. Det er foreldrenes ansvar at barna vokser opp med gode vaner, som ordentlige mennesker.

 

Hvor tror du vi hadde vært om ingen gadd å rydde noe sted?

Lenke til kommentar

Man kan ikke forutsette at et barn juridisk sett eier sitt eget rom. Det er fortsatt deres eget rom. SELVSAGT er det foreldrene som eier det.

Men barnet DISPONERER det. Det er derfor de kaller det "rommet mitt".

 

Jeg er nysgjerrig på denne sykelige trangen foreldre har til å rydde der inne, når de ikke selv oppholder seg der.

 

Bryr de seg om rommet, eller vil de bare tvinge barnet til å lære om renhold?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bryr de seg om rommet, eller vil de bare tvinge barnet til å lære om renhold?

Begge deler. De vil lære barnet å ha gode vaner med tanke på renhold og ryddighet. De vil at det skal være ryddig når barnet får besøk, så ikke vennene til barnet tenkter at det er et slask. De vil at det skal være rent, for å minke smitte. Støvfritt, for å ha best mulig inneklima. De vil at barnet skal lære å gjøre en innsats for å holde rent og ikke bare la ting skure og gå. Og mye annet som barnet selv neppe lærer om ikke foreldrene hjelper dem med det. Vi tar med oss vanene fra når vi er barn gjennom livet, og hvis ikke man lærer disse tingene tidlig er det ikke sikkert man lærer dem noensinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Kan du definere oppdragelse på en måte som får den til å fremstå som nyttig?

Ikke for å ødelegge diskusjonen mellom dere, men en oppdragelse fra en forelder eller foreldre er at man lærer barnet/ungdommen verdier, normer og holdninger som kan hjelpe barnet på egenhånd.

Ett eksempel på en norm er at du ikke skal virke uhøflig mot andre, takke for hjelp, ikke ha bena på bordet osv.

Mens verdier er hvordan kommer overens med andre (samarbeid) eller medlidenhet for andre etc.

 

Ett eksempel på "dårlig" oppdragelse er at barnet/ungdommen ofte er uhøflig, spydig og bryr seg bare om seg selv.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

 

 

Ett eksempel på "dårlig" oppdragelse er at barnet/ungdommen ofte er uhøflig, spydig og bryr seg bare om seg selv.

 

Forhåndsdømming det Iskall. Mulig ungen har opplevd noe opprivende og traumatisk , uten at foreldrene har vært dårlige med oppdragelsen av den grunn , sant ?

 

Ungen kunne vært vitne til en bilulykke , vennen drukner, en stygg mann tukler med tissen hans , mistet familiemedlemmer i brann osv. Adferdsproblemer kan , og blir som oftest trigget av slike opprivende hendelser.

 

Men mainstream tankegangen, gir foreldre direkte skyld i at ungen er "ondskapen selv"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Ett eksempel på "dårlig" oppdragelse er at barnet/ungdommen ofte er uhøflig, spydig og bryr seg bare om seg selv.

Forhåndsdømming det Iskall. Mulig ungen har opplevd noe opprivende og traumatisk , uten at foreldrene har vært dårlige med oppdragelsen av den grunn , sant ?

 

Ungen kunne vært vitne til en bilulykke , vennen drukner, en stygg mann tukler med tissen hans , mistet familiemedlemmer i brann osv. Adferdsproblemer kan , og blir som oftest trigget av slike opprivende hendelser.

 

Men mainstream tankegangen, gir foreldre direkte skyld i at ungen er "ondskapen selv"

Joda, er kanskje litt forhåndsdømming, men oppdragelse tenker jeg da i største hånd på foreldrenes ansvar til barnets liv.

I dagens samfunn kan ett traumeskadet barn få mye psykisk hjelp fra leger, psykologer og lignende. Vi har ett ganske fint helseapparat sånn sett.

 

Har også hatt noen sterke minner fra min oppvekst, som jeg har erfaring med og pratet ut om.

Mine foreldre var i en ganske stygg dødsulykke der de kom med livet i behold, og jeg har merket forandringer i deres hverdag i forhold til personer.

Det hadde en innvirkning på meg, både negativt å positivt.

 

Jeg skrev det også som ett eksempel.

Men det trenger vi ikke snakke om her, føler tråden sklir litt ut nå.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Produksjonsprosessen vil sannsynligvis også være annerledes, da konkurrenten din har en annen alder, muligens motsatt kjønn, annerledes helsetilstand, bakterieflora, alkoholtåleranse, magemål, tilberedningstid (hvor lenge han venter før han tapper produktet på flasker) osv...

Resultatet er et annet produkt.

 

Men patentreglene kommer nok an på hva du har patentert. Er det oppskriften? Selve produktet? Produktnavnet?

 

En teknologisk avansert maskin vil sikkert klare å ANALysere produktet, og skrive ut en kjemisk formel. Så lukten kan påvises vitenskaplig, og ikke bare er subjektiv.

 

Hvilke deler av prosessen man kan patentere, vet jeg ikke. Men jeg tror du kan glemme hele DRITTEN om du ikke har en forretningside. :blush:

 

Som sagt vil du ikke få et patent som lar deg saksøke folk bare fordi de tilfeldigvis har like råtten mage som deg på en søndags morgen.

Det må nok være forretninger inne i bildet, før du kan påstå at han bryter patentet ditt.

 

 

Alt dette er tatt fra fantasien min. Jeg er ikke ekspert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...