Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan funker en LP-plate?

Mekanismen på LP-platen er veldig enkel hvis du sammenligner med mer "moderne" medier som kassetter, CDer osv. Det er en rille som går i spiral langs hele platen. Denne rillen har da en del "humper". Når du setter stiften i rillen og setter spilleren i gang så platen snurrer rundt, så følger stiften rillen, og disse "humpene" får stiften til å vibrere. Denne vibrasjonen blir forsterket opp (gjerne, men ikke nødvendigvis, elektrisk), og vi får da musikk. Den baserer seg altså på ren mekanisk overføring av lydbølger. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt tilleggsinfo om LP-plater: Når man beveger "lesearmen" mot platen så slåes det på en liten bryter som starter motoren som får platen til å rotere.

 

Grammofonplater fungerer sånn at vibrasjonene blir forsterket mekanisk via en membran og "trompeten".

 

I LP-spillere er stiften koblet til en spole som gir strøm i takt med vibrasjonene fra humpene. Denne strømmen kjøres gjennom en forforsterker vanligvis i platespilleren, en høyttalerforsterker og ut på høyttalere.

Lenke til kommentar

Hvordan funker en LP-plate?

Mekanismen på LP-platen er veldig enkel hvis du sammenligner med mer "moderne" medier som kassetter, CDer osv. Det er en rille som går i spiral langs hele platen. Denne rillen har da en del "humper". Når du setter stiften i rillen og setter spilleren i gang så platen snurrer rundt, så følger stiften rillen, og disse "humpene" får stiften til å vibrere. Denne vibrasjonen blir forsterket opp (gjerne, men ikke nødvendigvis, elektrisk), og vi får da musikk. Den baserer seg altså på ren mekanisk overføring av lydbølger. :)

 

Det er dog noen interessante ekstramomenter, feks forsterkes det ikke linært, og det med flere kanaler enn en er jo også litt mer avansert med tanke på virkemåte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Finnes det noe high-speed film av et band som spiller, der man kan se hvor lik takt de har? Altså, om man spiller i takt, spiller man akkurat samtidig som de andre i bandet, eller er det hundredelers forskjell, men ikke nok til at man hører at man er ute av takt?

Lenke til kommentar

Rundt 8 kroner per patron for vanlig ammunisjon, mener jeg å huske.

Noe slikt jeg leste på nett og, 8-9 kroner. Kunne ikke vite om det var fakta det jeg leste.

 

Hva koster ammunisjonen til AG3 for Forsvaret?
Er ihvertfall denne ammunisjonen her som blir brukt.

Står da ingenting om prisen der..

 

Finnes det noe high-speed film av et band som spiller, der man kan se hvor lik takt de har? Altså, om man spiller i takt, spiller man akkurat samtidig som de andre i bandet, eller er det hundredelers forskjell, men ikke nok til at man hører at man er ute av takt?

Du kan prøve ''Time Warp Metallica'' på youtube :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvis man har et relativt tynt vindu (ca normal tykkelse, aner ikke hvor tykt det er), og slår med knyttneve på midten av glassruta, vil man da skjære seg uavhengig hvor hardt man slår, såfremt at glasset knuser?

Lenke til kommentar

Hvis man har et relativt tynt vindu (ca normal tykkelse, aner ikke hvor tykt det er), og slår med knyttneve på midten av glassruta, vil man da skjære seg uavhengig hvor hardt man slår, såfremt at glasset knuser?

 

Jeg vil tro det, uten at jeg har pørvd mer enn en gang, da slo jeg ikke særlig hardt (så svakt at det var en overraskelse at vinduet ble ødelagt), men det spørs hva du mener med "skjære seg" jeg fikk bare veldig små kutt (mange bitte små kutt, så det ble litt blod, men ingen ordentlige kutt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis man har et relativt tynt vindu (ca normal tykkelse, aner ikke hvor tykt det er), og slår med knyttneve på midten av glassruta, vil man da skjære seg uavhengig hvor hardt man slår, såfremt at glasset knuser?

 

Jeg vil tro det, uten at jeg har pørvd mer enn en gang, da slo jeg ikke særlig hardt (så svakt at det var en overraskelse at vinduet ble ødelagt), men det spørs hva du mener med "skjære seg" jeg fikk bare veldig små kutt (mange bitte små kutt, så det ble litt blod, men ingen ordentlige kutt)

 

AtW

 

Om du slår så knyttneven treffer akkurat overflata, gir nok kraft til å knuse den for å så trekke den tilbake, kan vel gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...