Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg så en gang en falsk quiz på TV der show-verten ville insistere på galt svar selv om deltakeren svarte riktig.

Det var bl.a. spørsmål om fargen på den originale Anne Franks Dagbok (hvit med røde ruter).

Deltakeren visste dette fordi han var ekspert, og hadde forsket på Anne Frank, men svaret var "feil" fordi quizen i virkeligheten var en slags "skjult kamera".

 

 

Har det noen gang skjedd at anerkjente TV-programmer som "Vil du bli millionær" eller "Jeopardy" har dummet seg ut med fasitfeil?

Fasitfeil er frustrerende. Matteboka vår på ungdomsskolen var full av dem.

 

Jeg så en gang en som fikk spørsmål om utrykket "Hytt og..". To av alternativene var "Pine" og "Gevær"

 

Sånn som jeg kjenner til utrykket er Pine det rette. Deltageren svarte det, men det var visst feil .. Gevær var riktig. visstnok.

 

Hytt og pine er "ukorrekt" bruk, men det er da vitterlig hytt og vær, ikke hytt og gevær?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt begge deler en million ganger.

Hvis "gevær" var riktig, er det jo litt rart at ett av de tre andre alternativene tilfeldigvis var "pine".

Ordboken inneholder tusenvis av ord.

 

Her hadde jeg som deltaker stoppet konkurransen og krevd min rett.

 

 

 

Selvsagt kan du jo ha misforstått, at de ikke spurte om et mye brukt uttrykk, men at de spurte om et uttrykk brukt i en spesiell film eller bok. Hvis de sa "gevær" i boken, ville "Pine" vært feil.

 

 

Hvilken konkurranse var "Hytt og gevær"-spørsmålet hentet fra?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har hørt begge deler en million ganger.

Hvis "gevær" var riktig, er det jo litt rart at ett av de tre andre alternativene tilfeldigvis var "pine".

Ordboken inneholder tusenvis av ord.

 

Her hadde jeg som deltaker stoppet konkurransen og krevd min rett.

 

 

 

Selvsagt kan du jo ha misforstått, at de ikke spurte om et mye brukt uttrykk, men at de spurte om et uttrykk brukt i en spesiell film eller bok. Hvis de sa "gevær" i boken, ville det vært feil.

 

Det blir jo som å skjære alle over en kam, det er masse måter folk bruker det på, det er en "riktig" måte. Å kreve sin rett ville neppe hjulpet særlig mye.

 

AtW

 

Hytt og gevær? Hva er det for noe?

 

Hytt og vær, det betyr mer eller mindre "på måfå".

 

AtW

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan de formulerte spørsmålet.

 

Spørsmålet kan ha vært "hva er et populært uttrykk i xxx kommune" (med flere riktige svar),

men det kan også ha vært "hvilket uttrykk brukte forfatter Per Hansen i boken "Jeg er så glad" fra 2004? (med ett riktig svar).

 

Hvis jeg tilfeldigvis fra xxx kommune, hadde jeg ikke godtatt å tape 2 millioner kroner pga. fasitfeil.

 

Hvis spørsmålet var "hva er det opprinnelige uttrykket" og det riktige svaret er "vær" er både pine og gevær feil.

 

Spørsmålet gjaldt fasitfeil, og det MÅ jo ha inntruffet en gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Husker det var en gang på "Vil du bli millionær?" at en mann svarte riktig, men fikk feil og ble sendt hjem. Han protesterte ikke ettersom han ikke var helt sikker på svaret, men tippet. Neste uke ble han hentet tilbake igjen fordi folk fant ut at fasiten var feil og at mannen hadde svart riktig.

 

Husker ikke om det var i den norske versjonen eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt begge deler en million ganger.

Hvis "gevær" var riktig, er det jo litt rart at ett av de tre andre alternativene tilfeldigvis var "pine".

Ordboken inneholder tusenvis av ord.

 

Her hadde jeg som deltaker stoppet konkurransen og krevd min rett.

 

 

 

Selvsagt kan du jo ha misforstått, at de ikke spurte om et mye brukt uttrykk, men at de spurte om et uttrykk brukt i en spesiell film eller bok. Hvis de sa "gevær" i boken, ville "Pine" vært feil.

 

 

Hvilken konkurranse var "Hytt og gevær"-spørsmålet hentet fra?

 

Det var "Vil du bli millionær" og spørsmålet lød "Fullfør utrykket: "Hytt og..""

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger jeg mindre søvn jo trøttere jeg er når jeg legger meg? Hender jeg må døgne for å komme i riktig rytme igjen, og når jeg da legger meg kvelden neste dag kan jeg lett våkne midt på natta fullt utvilt. Vanlige dager derimot, ligger jeg ofte en time eller to før jeg får sove, og våkner ikke før 9-10 av meg selv.

 

Det er jo helt motsigende.

Lenke til kommentar
Når du for eksempel har ligget og sovet på handa/beinet ditt, så når du våkner du har du ingen følelse i handa/beinet. Etter et par sekunder så begynner det og prikke noe veldig handa, hvorfor skjer dette? at det begynner å prikke.

Det at man opplever at "foten sover", eller får lignende følelse i en annen kroppsdel, f.eks. i hånden, er tegn på at den nerven som har med den kroppsdelen å gjøre, er under en eller annen påvirkning. Denne følelsen/symptomet kalles parestesier på "medisinsk".

 

Det vanligste er jo f.eks når vi sitter med beina i kors for lenge, da vil det oppstå et mekanisk press på nerven til foten, like under og på siden av kneet, og dette presset vil hindre nerveimpulsene å gå gjennom nerven på vanlig måte, og så får vi "beinet sover"-opplevelsen. Når man fjerner presset mot nerven, så forsvinner følelsen etter hvert. Prikkingen er rett og slett følelsen i nerven som kommer tilbake.

 

Dette har altså ingenting med blodtilførselen til den aktuelle kroppsdelen (som mange feilaktig tror).

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger jeg mindre søvn jo trøttere jeg er når jeg legger meg? Hender jeg må døgne for å komme i riktig rytme igjen, og når jeg da legger meg kvelden neste dag kan jeg lett våkne midt på natta fullt utvilt. Vanlige dager derimot, ligger jeg ofte en time eller to før jeg får sove, og våkner ikke før 9-10 av meg selv.

 

Det er jo helt motsigende.

Etter det jeg har hørt så er det ikke søvnbehovet som går ned, men evnen til å sove. Du har altså samme søvnbehov som før, men økte vansker med innsoving som kommer med alderen. Dessverre. :(

 

Hva er det lengste noen har vært banished fra dette forumet?

Siden bans regnes som en privatsak på dette forumet så vil du neppe få noe definitivt svar på dette spørsmålet. Ihvertfall ikke et som inkluderer brukernavn.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...