Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349

Så motorene slutter og virke hvis man flyr høyt nok oppover?

Jepp, motorene er avhengig av luft og oksygen for at bensinen skal få brensel effekt

Når luften blir tynnere og luftmotstanden blir mindre så vil motoren kveles.

 

wing.jpg

 

I romraketter har de egne oksygen og luft tanker som mikser seg med "rocket fuel".

 

Edit: Ser nå at ca 20 folk har svart før meg, jaja :p

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, følger opp med spørsmålet om hvor høyt har det flyet som har vært høyest kommet seg? Hva er høyestflyvende eksperimentfly, høyestflyvende jagerfly, høyestflyvende passasjerfly oh høyestflyvende helikopter?

Høyeste, og så vidt meg bekjent fortsatt det rasketste flyet i tillegg, er X-15. 7200km/t, høyde 95-105,000m avhengig av om du regner den offisielle rekorden eller uoffisielle.

Høyest-flyvende helikopter er Sikorsky S-64, litt usikker på max høyde oppnådd.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Apropos flyging i de øvre delene av atmosfæren:

Det ble nylig utført en svært vellykket test av et såkalt supersonisk (overlyds) ramjetfly, også kalt scramjet. Makshastigheten ble Mach 5, altså 5 ganger lydhastigheten, men teoretisk makshastighet på scramjetfly er Mach 24. Romferga holder Mach 22 (ca 28000 km/t) når de går i bane rundt Jorda.

 

NASA drømmer om at scramjetteknologien skal kunne brukes i framtidens romferger som virkelig både tar av og lander som vanlige fly. X-51 er et samarbeidsprosjekt mellom USAs luftvåpen, NASA, Boeing og Pratt&Whitney Rocketdyne. Scramjetmotoren går på vanlig jetdrivstoff, ikke hydrogen som i noen tidligere modeller.

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251269 (med video av testen)

Lenke til kommentar
Apropos flyging i de øvre delene av atmosfæren:

Det ble nylig utført en svært vellykket test av et såkalt supersonisk (overlyds) ramjetfly, også kalt scramjet. Makshastigheten ble Mach 5, altså 5 ganger lydhastigheten, men teoretisk makshastighet på scramjetfly er Mach 24. Romferga holder Mach 22 (ca 28000 km/t) når de går i bane rundt Jorda.

25 mil på ca 2,5 minutter! Det må jeg si er rått. Jeg bruker bortimot 4 timer på tilsvarende lengde med bilen på Nord-Norske veier.

 

Med 5 mach vil turen fra London til New York ta ca 56 minutter. Til sammenligning gjorde Concorde samme strekning på 2 timer og 53 minutter under et rekordfordsøk i 1996. En vanlig BA-flygning tar 6,5 time.

Lenke til kommentar

Kan jeg hente en servicepakke på postkontoret og få den på giro, eller blir jeg nødt til å betale der og da? Får ikke lønn før på fredag og pakken kommer på torsdag.

 

edit: Mulig på kanten av trådens regler, men det er allikevel en snedig ting jeg lurer på.

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Kan jeg hente en servicepakke på postkontoret og få den på giro, eller blir jeg nødt til å betale der og da? Får ikke lønn før på fredag og pakken kommer på torsdag.

 

edit: Mulig på kanten av trådens regler, men det er allikevel en snedig ting jeg lurer på.

Du må betale der og da...

Det er jo tross alt Posten som er ansvarlig for at avsender får pengene sine, om du ikke betaler pakken må posten betale avsender og prøve å kreve penger av deg i etterkant.

MAO, potensielt masse ekstra arbeid og utgifter for dem.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål om motoren på den radiostyrte bilen min^^

 

Det er en batteri drevet bil med et 9.6V batteri,

jeg lurte på om det går an og ta ut motoren og få den til å drive noe annet?

Så klart du kan det...

Så lenge motoren får 9,6V vil den gå rundt, om motoren driver en radiostyrt bil eller en romferge bryr motoren seg lite om.

 

Noe spesiellt du tenkte den skulle drive?

Så vidt jeg vet har disse ganske høy RPM men lite kraft...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål om motoren på den radiostyrte bilen min. Det er en batteridrevet bil med et 9,6V batteri, jeg lurte på om det går an og ta ut motoren og få den til å drive noe annet?

Jepp, det er bare å plukke den ut og montere den i det du vil.

 

Så vidt jeg vet har disse ganske høy RPM men lite kraft...

Med kraft tenker du nok på dreiemoment? Dette løses enkelt med en utvekslig (gir) som gjør at utgående aksling fra utvekslingen går saktere enn utgående aksling fra motoren. Dermed bruker man motorens effekt ved høyt turtall til å gi et høyt dreiemoment for det som skal drives.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg overbevise en kamerat hvordan % fungerer?

 

Han nektet lenge for at sjansen for å få 1 på en 6-sida terning, er 1/6.

 

Ta og hiv en terning 30 ganger sa han, du vil umulig få 5 enere, 5 toere osv, og dermed var ikke sjansen 1/6....

Helt umulig og diskutere med ham.

Jeg sa også at det var 50% sjans for og få 1, 3 eller 5 på en 6-sida terning, noe han absolutt ikke ville godta, viste ham tilslutt en webside som sa akkurat det jeg sa,

dog skjønner at han fremdeles ikke er enig...

 

Selv om noe er 90% sannsynlig for at skal skje, så kan man fremdeles få tilfeller der de 10% skjer 10x på rad eller mer.

(finnes vel formler på slikt, link hvis dere har!)

 

sukk.

 

Dette er vel kanskje ikke ett snedig spørsmål når jeg tenker meg om, isåfall bare ignorer denne.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg overbevise en kamerat hvordan % fungerer?

 

Han nektet lenge for at sjansen for å få 1 på en 6-sida terning, er 1/6.

 

Ta og hiv en terning 30 ganger sa han, du vil umulig få 5 enere, 5 toere osv, og dermed var ikke sjansen 1/6....

Helt umulig og diskutere med ham.

Jeg sa også at det var 50% sjans for og få 1, 3 eller 5 på en 6-sida terning, noe han absolutt ikke ville godta, viste ham tilslutt en webside som sa akkurat det jeg sa,

dog skjønner at han fremdeles ikke er enig...

 

Selv om noe er 90% sannsynlig for at skal skje, så kan man fremdeles få tilfeller der de 10% skjer 10x på rad eller mer.

(finnes vel formler på slikt, link hvis dere har!)

 

sukk.

 

Dette er vel kanskje ikke ett snedig spørsmål når jeg tenker meg om, isåfall bare ignorer denne.

Det er ikke 50% sjans for å få 1, 3 eller 5, men 16,66%(1/6), jeg antar at du mener like stor sjanse.

For at sansynligheten skal gjenspeiles i virkeligheten må man kaste terningen veldig mange ganger(store talls lov).

Kast terningen 6 000 000 ganger og du vil få ganske nøyaktig hvert tall 1 000 000 ganger.

Du finner forresten formler på wiki-siden jeg har over.

 

Spør han hva sansynligheten for å få 4 er og hvorfor den er det :)

Lenke til kommentar

Spør om han vet hva sannsynlighet ("sjanse") er og hvordan han vil forklare sannsynligheten for å få mynt i et myntkast. Altså ikke forklare resultatet etter at det har skjedd, men forklare sannsynligheten før myntkastet.

 

Har han forresten hatt om prosent og sannsynlighet på skolen ennå? Hvis ikke så kan du bare vente til han har vært gjennom det pensumet og håpe at læreren har nådd frem.

 

Det er ikke 50% sjans for å få 1, 3 eller 5, men 16,66%(1/6),

Det er 1/6 sannsynlighet for å få 1, 1/6 sannsynlighet for å få 3 og 1/6 sannsynlighet for å få 5. Til sammen blir det 1/6 + 1/6 + 1/6 = 3/6 = 1/2 sannsynlighet for å få enten 1, 3 eller 5 i det første kastet. -iL- har altså rett. ;)

Lenke til kommentar
Kast terningen 6 000 000 ganger og du vil få ganske nøyaktig hvert tall 1 000 000 ganger.

Nei, ikke nøyaktig. Men dess flere ganger terningen kastes dess nærmere 1/6 av tilfellene vil man komme for hver side. Men nøyaktig 1 million på 6 millioner kast vil det garantert aldri bli.

 

Innen sannsynlighetsberegning må man også regne inn et såkalt standardavvik. Dette standardavviket vil utgjøre en større andel av totalen ved små antall og mindre ved store antall. Men standardavviket vil alltid være der og kan aldri bli null uansett hvor mange ganger man kaster terningen.

Lenke til kommentar

jeg aner ikke hva jeg kunne fått den til å drive, men det hadde vært litt gøy å fått det til :new_woot:

 

Forslag til hva jeg kunne fått den til å drive da ? :whistle:

Ved å la den drive en slags sveiv (veiv) så kunne du fått en gjenstand til å hoppe opp og ned, eller ved å lage legge til noen ledd så kunne du lage en dings som går framover.

 

http://www.youtube.com/watch?v=3MnKPOYBe4c

 

Denne tofotede Lego-fuglen drives av en enkelt motor (som går med jevnt turtall) som via ei veiv (ala pedalene på en sykkel) beveger beina på fuglen. Ved å legge inn et øvre stag blir rotasjonsbevegelsen i veiva omgjort til en gående bevegelse. Denne tofotingen går altså framover kun ved hjelp av enkel mekanikk, det ingen robotstyring inne i bildet. Det er jeg sikker på fordi det er jeg som har laget den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...