Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Flybransjen er veldig ivrige på å fortelle deg at det er tryggere og fly enn å kjøre bil, men det spørs egenklig på hvordan du ser på statistikken. per km er det tryggere å fly, mens per tur er det tryggere å kjøre bil.

Statistikker kan vris veldig mye rart, på f.eks fly kan man se på antall turer, antall kilometer, antall skader, antall dødsfall, osv...

Det er veldig vanskelig å få gode tall på mye av det når det gjelder biler.

Etter ett godt gjett ang. bilene må man finne ut hvordan statistikken skal bli brukt.

kilometer for kilometer er en måte, prosent drepte hvert år er en annen måte.

Jeg tror de bruker prosent drepte pr år som bruker fly mot det samme på bil...

Man må se på hvor mye man faktisk reiser. Det sier seg selv at det er stor forskjell på en som kjører 20 km på jobben hver dag og flyr en gang i året, og en som ukependler med fly til jobben og har pendlerhybel i gangavstand fra jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen kjører bil Oslo - New York og ingen kjører fly tur retur hjemme til butikken så lar det seg ikke helt sammenligne i alle tilfeller, men man kan sammenligne f.eks strekningen Oslo-Trondheim. I det tilfellet er det sikkert over 100 ganger større sannsynlighet for å dø i bilulykke enn i flyulykke. Ser man på skader også så er det nok over 1000 ganger større sannsynlighet for å bli skadet i bilulykke på den strekninga enn det er å bli skadet i en flyulykke. Skade/dødsfall-fordelingen er veldig forskjellig på fly og bil. Derfor blir det ulike sannsynlighetstall.

Lenke til kommentar

Ledningen som går fra minijack til selve høyttalerne i proppene vil plukke opp radiobølger og fungere som en antenne.

 

Får du ikke så bra signal på radioen så er det på tide å skaffe seg et headsett med lengre kabel :p

Eller aller helst med en kabellengde som går opp med bølgelengdene på radio, 75cm eller 1.5meter er typisk antenne-lengder, så et headset med den ledningslengden burde være optimalt.

Lenke til kommentar

Hva er tingen med trakten og smørja de har satt nedi balkongdekket under rehabilitering av rekkverket på balkongen? (Se bilde)

Lekasjetest? :tease:

 

Hooka tak i en av murerne som plutselig dukket opp. Det var Epoxy påfylling til balkongdekket sa han.

Lenke til kommentar

Må nesten vite hvor i landet du bor, er det et nytt eller gammelt hus (isolasjon), størrelse på huset osv? (jeg kan dessverre ikke svare selv med denne infoen).

 

Edit: Misforstod jeg spørsmålet?

Endret av GSP<3
Lenke til kommentar

Regner med at han lurer på hvor store arealer med skog man trenger for å hele tiden ha ved som kan fyres med. Altså må man regne inn hvor mye en skog vokser i året, for å vite hvor mange år det går før man kan hogge ved på samme område igjen.

 

Er jo en del faktorer som spiller inn, forbruk, hvor rasktvoksende skogen er, hvilke tresorter osv.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hvis det vokser middels tett så kan man regne 20-40 kubikkmeter ved per dekar skog. Jeg regner med 25 for å få enkle tall. Regner vi med bjørk og 50 år vekst før hogst og et forbruk på 2 kubikkmeter per sesong så betyr det at man trenger 100 kubikkmeter ved i løpet av 50 år. 100 kubikkmeter krever ca 4 dekar skog. 1 dekar = 1000 kvadratmeter.

Lenke til kommentar

Aaaah :)

 

Vel, man kan jo se på de minste skapningene, basselusker...

 

Er vel få skapninger som lever kortere, og som har en raskere utvkling enn disse. Så vil tro det er korrekt at små skapninger med kort livssyklus utvikler seg ofte en hel del raskere enn større dyr.

 

Har nok også litt med mengder å gjør.

Lenke til kommentar

1 mål = 1 dekar

2 kubikk = 2 favner

En favn er (opprinnelig) volumet av en vedstabel som er 1 m høy, 4 m lang og 0,6 m bred (dvs. at vedkubbene er 60 cm lange, noe som var standard før i tiden da det var vanlig med avlange vedovner, gjerne av type Jøtul).

 

Dette vil si at 1 favn tilsvarer 2,4 m³, slik at 2 kubikk er 0,83 favn.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sitter på passasjersiden i en bil og filmer at noen tar en livsfarlig forbikjøring, kan videoopptaket sendes til politiet og brukes som bevismateriale for å få bøtelagt/dømt forbikjøreren?

Om de tar inn slike bevis vet jeg ikke, men det må uansett være bevis på "hvem" som kjører, ikke bare hvem som eier bilen.  Kanskje ikke så lett fra den vinkelen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...