ATWindsor Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Forstår ikke hvordan det som vises på den videoen kan være mulig. Si at en mann hopper i det hullet, og mannen faller nedover til kjernen i jorda, vil ikke tyngdekraften på jorda på en måte bli snudd rundt, slik at mannen etter et visst punkt heller er på vei opp, istedenfor nedover? Hvis dette stemmer, ville ikke luftmotstanden vært stor nok til å hindre mannen fra å falle noe særlig forbi kjernen? Eller er det jeg sier nå helt meningsløst og feil? Jo, det er riktig, men begge disse to tingene blir jo sagt og forklart i videoen? AtW Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg må lære å følge skikkelig med. Ble vel litt for revet med i den første animasjonen der figuren falt inn og ut av hullene uten å stoppe, slik at jeg helt glemte å følge med på slutten :/ Beklager. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Dette bildet er kanskje relevant for "bore-hull-gjennom-kloden-diskusjonen". Det er et tverrsnitt av jorden, sånn omtrent riktig. Det dypeste hullet som noengang er boret, Kola Superdeep Hole, er ca 12km dypt. Det vil si bare litt lengre ned enn Marianer-gropen (som er merket av på tegningen). Endret 21. juni 2010 av orjanr Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Eg tror de.skal være utbygd for å kunne motta sms ja. Men er jo en god del begrensninger med en sms, så eg tror man sjekker litt mer før man rykker ut med rubb og rake. Men f.eks under et bankane vil det være greit å kunne sende en sms istedet for å ringe. Nei, det er ikke mulig å sende SMS til nødtelefonen. Det arbeides med saken, men det tar dessverre tid å få dette på plass. Stemmer det. Eg blandet sammen en sak oppi hodet mitt. Var på nyhetene for et års tid siden om en døv som skulle ringe nødnummeret og det førte nesten til en kjempestygg misforståelse. Da snakket de om sms, og blandingen min gikk på at de har jobbet med det lenge, og det fantes en midlertidig løsning som Simen nevnte, og eg trodde det gjaldt sms. Egentlig en stor skandale at det systemet ikke er i orden. Det er så utrolig enkelt å løse teknisk.... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Da har du dårlig teori. Når to legemer trekker på hverandre, her mannen og jorda, vil i nesten all kraft gå med på å aksellerere legemene. Men, da legemene er deformerbare (i praksis bare mannen i denne situasjonen, MEN jorda er i praksis deformerbar i situasjonen månen's bane rundt jorda. Da vil månen ikke bare trekke på alt vannet, men også fjell i den graden det er målbart) vil noe av kraften brukes til å deformere mannen og han vil miste kinetisk energi. Dette er grunnen til at f.eks to pulsarstjerner som går i bane om hverandre (i en sinnsyk fart) får målbart (over tiår) lengre omløpstider. Det var derfor jeg skrev teoretisk. Når man tar med ting som jordens form/deformbarhet, andre himmellegemer, luftmotstand (i praksis vil man ha luftmostand i vakuum, bare langt, langt lavere), osv, så går det ikke i praksis uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Har ett par snedige ting jeg lurer på. 1. Hva er den blod/barbeque lignende væsken kirurger smører på kroppen før en operasjon? 2. I denne filmen så er en person utsatt for vakum i en romdrakt, han sier spyttet hans begynner å boble. Hvorfor? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Har hørt de bruker grunnstoffet Jod (Eng. Iodine.) Det fungerer desinfiserende i lang tid. Endret 21. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Har ett par snedige ting jeg lurer på. 1. Hva er den blod/barbeque lignende væsken kirurger smører på kroppen før en operasjon? 2. I denne filmen så er en person utsatt for vakum i en romdrakt, han sier spyttet hans begynner å boble. Hvorfor? 1. Desinfiserende/bakteriedrepende middel, så vidt jeg vet. Slik at ulumskheter fra hudoverflaten skal dras med inn i kroppen og lage problemer der. 2. Jeg får ikke sett filmen, men jeg kan tenke meg at årsaken kan være at spyttet vårt fra før har masse små luftbobler i seg. Når personen da utsettes for vakum, vil trykket utenfor disse luftboblene minke, og luften inni utvider seg. Kan dette stemme? Jeg antar at en slik situasjon også vil forårsake dykkersyke (der det danner seg bobler i blodet pga for raskt trykkfall). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Har ett par snedige ting jeg lurer på. 1. Hva er den blod/barbeque lignende væsken kirurger smører på kroppen før en operasjon? 2. I denne filmen så er en person utsatt for vakum i en romdrakt, han sier spyttet hans begynner å boble. Hvorfor? Det koker. Lavere trykk=lavere kokepunkt. Når det blir ekstremt lavt trykk, blir også kokepunktete ekstremt lavt. I f.eks 0,5 psi vil vannet koke ved 26,4 grader. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Har ett par snedige ting jeg lurer på. 1. Hva er den blod/barbeque lignende væsken kirurger smører på kroppen før en operasjon? 2. I denne filmen så er en person utsatt for vakum i en romdrakt, han sier spyttet hans begynner å boble. Hvorfor? Det koker. Lavere trykk=lavere kokepunkt. Når det blir ekstremt lavt trykk, blir også kokepunktete ekstremt lavt. I f.eks 0,5 psi vil vannet koke ved 26,4 grader. Ååååh, selvsagt! Trekker tilbake min gjetning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det koker. Lavere trykk=lavere kokepunkt. Når det blir ekstremt lavt trykk, blir også kokepunktete ekstremt lavt. I f.eks 0,5 psi vil vannet koke ved 26,4 grader. Ja, selvfølgelig! Takker for svar Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Kaster man et glass vann ut i verdensrommet blir vel trykket lik massetettheten? Eller? Har alltid lurt på det der.. trykk i vakum Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Et glass flytende vann i verdensrommet vil umiddelbart begynne å koke og kjøles ned. Jo kaldere vannet blir jo saktere fordamper det. Det gjelder også etter at det har frosset til is. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jo så klart, men hva med fast stoff? Kan man definere trykket til det når alt rundt er vakuum? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Rømt oppdrettsfisk er et problem. Det oppstår ganske enkelt når fisken kommer seg ut av nettingen eller mærene som det kalles. Hvorfor skjer egentlig dette? Når dette visst nok har så store følger for fiskebestanden så virker det for meg helt idiotisk at det er så lett for fisken å rømme. Er det ikke bare å lage en silo og plassere den ned i vannet? Altså en beholder som er helt tett og umulig å rømme ut av? Vannet kan vel byttes ut ved hjelp av sluser. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det handler om politikk, men det mest ideelle er og ha det hele på land og rense vannet som slippes ut. Ikke bare er rømt fisk et problem, men på bunnen under disse anleggene er det metervis med avfall fra fiskene og gammelt fòr. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det skal jo helst være litt lønnsomhet i bransjen også. En silo av f.eks betong eller et anlegg på vann ville ikke bare vært dyrt i seg selv men også krevd store og dyre pumper. Angående avfall så kan riktig plassering i forhold til havstrømmer gjøre at sjøen tar hånd om avfallet på en miljøvennlig måte. Når det gjelder lakselus så er det viktig at anleggene ikke ligger for nære andre anlegg eller elver. Lang avstand mellom hver plass gir lite smittefare. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 1. Hvorfor er oppløsningen 1366 x 768 så mye brukt på HD ready TVer og bærbare PCer som reklamerer med HD-avspilling? Den oppløsningen er jo ikke særlig kompatibel med hverken 1280 x 720 eller 1920 x 1080 og vil dermed forringe HD-bildet unødvendig. 2. Det snakkes mye om hvor sikkert og bra det skal være med bakovervendte barneseter. Man skulle jo tro at det ville hjulpet på sikkerheten om voksne seter også ble vendt bakover. I biler skjønner jeg at det vil være ganske upopulært og lite salgbart, men hvorfor har man ikke bakovervendte seter i fly? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Vil kanskje være litt ubehagelig under takeoff.... Vet ikke om det er grunnen. Tipper hovedgrunnen er comfort, og manglende evne til å tenke out of the box... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 2. Det snakkes mye om hvor sikkert og bra det skal være med bakovervendte barneseter. Man skulle jo tro at det ville hjulpet på sikkerheten om voksne seter også ble vendt bakover. I biler skjønner jeg at det vil være ganske upopulært og lite salgbart, men hvorfor har man ikke bakovervendte seter i fly? Løse objekter i kabinen vil i dag treffe stolryggen i høy fart, skadene vil nok være større om man snur stolene, og komfort, de fleste foretrekker å reise i fartretningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå