Mokko Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Kan man sende SMS til nødnumrene og oppnå det samme som om man ringer? Jeg vil tro det, men jeg har alltid bare hørt "ring 113" og lignende. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det er en fordel å sende SMS i stedet for å ringe.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Kan man sende SMS til nødnumrene og oppnå det samme som om man ringer? Jeg vil tro det, men jeg har alltid bare hørt "ring 113" og lignende. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det er en fordel å sende SMS i stedet for å ringe.. Eg tror de.skal være utbygd for å kunne motta sms ja. Men er jo en god del begrensninger med en sms, så eg tror man sjekker litt mer før man rykker ut med rubb og rake. Men f.eks under et bankane vil det være greit å kunne sende en sms istedet for å ringe. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg var ute og fløy i dag og så at noen bønder har slike store runde bassenger. Hva brukes de til? http://kart.finn.no/?lng=5.68807&lat=58.84313&tab=search&zoom=20&mapType=finnraster&activetab=search Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 La oss si at du har et filmkamera som er koblet opp til en TV som viser akkurat det du filmer. Når du filmer TVen som igjen viser at du filmer TVen kan du si at det blir hakkete på bildet du filmer. Hvorfor? (Hvis noen forsto hva jeg mente) Det blir ikke hakkete, du ser bare uendelig innover, mindre og mindre tv'er med tv'er i seg. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Kan man sende SMS til nødnumrene og oppnå det samme som om man ringer? Jeg vil tro det, men jeg har alltid bare hørt "ring 113" og lignende. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det er en fordel å sende SMS i stedet for å ringe.. Eg tror de.skal være utbygd for å kunne motta sms ja. Men er jo en god del begrensninger med en sms, så eg tror man sjekker litt mer før man rykker ut med rubb og rake. Men f.eks under et bankane vil det være greit å kunne sende en sms istedet for å ringe. Eller hvis man er døv eller stum, for eksempel. Da har man jo strengt tatt ikke noe valg. Edit: Dessuten vil det vel neppe være noe mer attraktivt å kødde-SMSe nødtelefonen enn det er å kødderinge dit, ettersom man blir sporet minst like lett. Endret 20. juni 2010 av cricket Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg var ute og fløy i dag og så at noen bønder har slike store runde bassenger. Hva brukes de til? http://kart.finn.no/...ctivetab=search Husdyrgjødsellager. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Ahh så gjødsla ligger bare åpent og sprer drittlukten over hele nærområdet da? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Lukter stort sett kun akkurat når det er ferskt. Samme som på jordene når de sprayer, lukter skikkelig første dagen, så avtar det veldig kjapt. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Takker for svar. Synes i grunn det lukter dritt hele tiden fra bonden i nærområdet her jeg Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jada, men det er mest fordi han ikke sprayer hele gården på en dag, men sprer det utover, ergo forlenger luktperioden. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Eg tror de.skal være utbygd for å kunne motta sms ja. Men er jo en god del begrensninger med en sms, så eg tror man sjekker litt mer før man rykker ut med rubb og rake. Men f.eks under et bankane vil det være greit å kunne sende en sms istedet for å ringe. Nei, det er ikke mulig å sende SMS til nødtelefonen. Det arbeides med saken, men det tar dessverre tid å få dette på plass. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Kan man sende SMS til nødnumrene og oppnå det samme som om man ringer? Jeg vil tro det, men jeg har alltid bare hørt "ring 113" og lignende. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det er en fordel å sende SMS i stedet for å ringe.. Eg tror de.skal være utbygd for å kunne motta sms ja. Men er jo en god del begrensninger med en sms, så eg tror man sjekker litt mer før man rykker ut med rubb og rake. Men f.eks under et bankane vil det være greit å kunne sende en sms istedet for å ringe. Eller hvis man er døv eller stum, for eksempel. Da har man jo strengt tatt ikke noe valg. Nettopp. Døve/stumme har rett og slett ikke noe valg, men det er også flere situasjoner der det å sende SMS i stedet for å ringe hadde væt en fordel. Feks. om man ikke vil røpe seg for en tyv/overfallsmann/kidnapper, eller om man er så oppskaket at man har vanskeligheter for å snakke, eller om man rett og slett er på et sted med mye støy. Jada, man kan sende tullemeldinger, men man kan jo tulleringe også, så jeg ser egentlig ikke problemet. Spørsmålet står fortsatt: virker det, eller virker det ikke å sende SMS til nødnumre? Om sistnevnte er tilfelle: hvorfor ikke? EDIT: Så ikke nederste innlegg, takk for svar. Så i dag finnes det rett og slett ikke noen mulighet for at døve/stumme kan tilkalle hjelp? Hvor vanskelig kan det egentlig være å få igang et slikt system? Endret 20. juni 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Fantastisk video! Men den fikk meg til å komme med et nytt snedig spørsmål: Kan man ikke lage en evighetsmaskin på denne måten? Altså lage en tunnel/stålrør tvers gjennom gjorda, fest en kule i toppen med en løsemekanisme, forsegle den og pumpe den tom for luft? Fant jeg akkurat opp evighetsmaskinen, eller er det noen innvendinger? Blir gravitasjon «brukt opp»? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Ahh så gjødsla ligger bare åpent og sprer drittlukten over hele nærområdet da? Det lukter litt om det fylles på ferskt eller om man tømmer fra tanken, da gammel godlukt som har ligget på bunnen stiger opp. En smal bagatell i forhold til bylukt //Bonden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Nei, det er ikke mulig å sende SMS til nødtelefonen. Det arbeides med saken, men det tar dessverre tid å få dette på plass. Ja, det har vært jobbet med saken en stund, men det er fortsatt ingen fungerende løsning for SMS. Det finnes en protestgruppe på Facebook for døve som vil kunne sende SMS til nødtelefonen, uten at jeg fant den i farta. En halvgod løsning har riktignok eksistert siden 1999: Døve har sitt eget nødnummer: 1412. Det gjelder for både brann, sykehus og politi. Men den fungerer kun sammen med teksttelefoner (egne telefoner for døve, med tastatur og display). F.eks en slik. Dette er ikke mobiltelefoner, men stasjonære telefoner så døve har dårlige muligheter for å varsle om ulykker utenfor hjemmet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Men den fikk meg til å komme med et nytt snedig spørsmål: Kan man ikke lage en evighetsmaskin på denne måten? Altså lage en tunnel/stålrør tvers gjennom gjorda, fest en kule i toppen med en løsemekanisme, forsegle den og pumpe den tom for luft? Fant jeg akkurat opp evighetsmaskinen, eller er det noen innvendinger? Blir gravitasjon «brukt opp»? Det er riktig at kulen teoretisk sett kunne gått evig på denne måten, så lenge man ikke tar vekk noe av energien til kulen under bevegelse. Men man kan ikke utvinne energi i form av strøm, varme, bevegelse eller annet fra kulen, fordi hvis man tar vekk energi så får kulen en kortere bane helt til den står stille i jordens kjerne. Så det er ikke en evighetsmaskin per definisjon siden man ikke kan hente ut energi fra kulen. Problemet med evighetsmaskiner generelt sett er ikke at man ikke kan skape en "evig" bevegelse i seg selv, men at man ikke kan hente ut energi fra en slik bevegelse uten at maskinen mister energi og dermed stopper opp (ellers ville det brutt med termodynamikkens lover). Endret 20. juni 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Men den fikk meg til å komme med et nytt snedig spørsmål: Kan man ikke lage en evighetsmaskin på denne måten? Altså lage en tunnel/stålrør tvers gjennom gjorda, fest en kule i toppen med en løsemekanisme, forsegle den og pumpe den tom for luft? Fant jeg akkurat opp evighetsmaskinen, eller er det noen innvendinger? Blir gravitasjon «brukt opp»? Det er riktig at kulen teoretisk sett kunne gått evig på denne måten, så lenge man ikke tar vekk noe av energien til kulen under bevegelse. Men man kan ikke utvinne energi i form av strøm, varme, bevegelse eller annet fra kulen, fordi hvis man tar vekk energi så får kulen en kortere bane helt til den står stille i jordens kjerne. Så det er ikke en evighetsmaskin per definisjon siden man ikke kan hente ut energi fra kulen. Problemet med evighetsmaskiner generelt sett er ikke at man ikke kan skape en "evig" bevegelse i seg selv, men at man ikke kan hente ut energi fra en slik bevegelse uten at maskinen mister energi og dermed stopper opp (ellers ville det brutt med termodynamikkens lover). Det funker ikke uansett for som den videoen forklarer så vil luftmotstand gjøre at du hele tiden mister fart og til slutt bare blir sittende fast i midten Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Men den fikk meg til å komme med et nytt snedig spørsmål: Kan man ikke lage en evighetsmaskin på denne måten? Altså lage en tunnel/stålrør tvers gjennom gjorda, fest en kule i toppen med en løsemekanisme, forsegle den og pumpe den tom for luft? Fant jeg akkurat opp evighetsmaskinen, eller er det noen innvendinger? Blir gravitasjon «brukt opp»? Det er riktig at kulen teoretisk sett kunne gått evig på denne måten, så lenge man ikke tar vekk noe av energien til kulen under bevegelse. Da har du dårlig teori. Når to legemer trekker på hverandre, her mannen og jorda, vil i nesten all kraft gå med på å aksellerere legemene. Men, da legemene er deformerbare (i praksis bare mannen i denne situasjonen, MEN jorda er i praksis deformerbar i situasjonen månen's bane rundt jorda. Da vil månen ikke bare trekke på alt vannet, men også fjell i den graden det er målbart) vil noe av kraften brukes til å deformere mannen og han vil miste kinetisk energi. Dette er grunnen til at f.eks to pulsarstjerner som går i bane om hverandre (i en sinnsyk fart) får målbart (over tiår) lengre omløpstider. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hvis man lagde en tunnel gjennom jorda som var ganske bred, 100 meter i diameter, så ville en del av jordas atmosfære ramle ned i hullet og fylle det. Lufttrykket ville nok økt jo nærmere sentrum man kom. 1. Hvor stort ville trykket i sentrum blitt? 2. Hvor mange kubikk-kilometer (havnivå-trykk) atmosfære ville ramlet ned i hullet? 3. Hvor mye ville det påvirket lufttrykket ved havnivå? Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Forstår ikke hvordan det som vises på den videoen kan være mulig. Si at en mann hopper i det hullet, og mannen faller nedover til kjernen i jorda, vil ikke tyngdekraften på jorda på en måte bli snudd rundt, slik at mannen etter et visst punkt heller er på vei opp, istedenfor nedover? Hvis dette stemmer, ville ikke luftmotstanden vært stor nok til å hindre mannen fra å falle noe særlig forbi kjernen? Eller er det jeg sier nå helt meningsløst og feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå