Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Du må henge klærne adskilt på et tørkestativ. Inne i skapet er det for tett så det vil dannes mugg som skaper vond lukt. Sier seg selv...

edit: Antar at når du svetter i de så aktiveres luktstoffene vha fukt og gir fra seg mer lukt.

9468578[/snapback]

Henger selvfølgelig klærne på stativ i 1-2 dager før jeg bretter og legger de inn i skapet.

Må nok være noe sånt ja.

Simen1: Mener å huske det var en brøddiskusjon her for en stund siden, og at du var hoveddeltager i den diskusjonen. Hva fikk du ut av lærdom der? Skal begynne å bake brød selv så ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg et oppfølgerspørsmål: finnes det sykdommer som kun forekommer, eller forekommer mer hyppig, på enkelte folkeslag? Har hørt at det finnes urbefolkning på enkelte stillehavsøyer hvor det aldri har blitt registrert Alzheimer.

9461378[/snapback]

Jo, det finnes mange sykdommer som forekommer mer hyppig i enkelte grupper enn andre. Sigdcelleanemi ("Sickle cell anemia" om du vil Google) er en av dem. Denne og andre er relaterte til utbredelse av sykdommer, her er det malaria.
Lenke til kommentar
Simen1: Mener å huske det var en brøddiskusjon her for en stund siden, og at du var hoveddeltager i den diskusjonen. Hva fikk du ut av lærdom der? Skal begynne å bake brød selv så ^^

9468676[/snapback]

Det var litt om frysing av brød og da ble jeg litt klokere på hvordan man skal unngå at skorpa løsner:

- Skjære brødet i to deler før frysing

- Fukte skorpa før frysing

- Sakte opptining i kjøleskap

Ellers så var det en tråd om brødbakemaskiner, men det var det ikke så mye konkrete tips.

På baking av pizzabunner kom det noen gode tips de to neste sidene etter dette innlegget. Og her fant jeg noen pizzaoppskrifter.

Jeg tror jeg har diskutert brødbaketeknikker også men det finner jeg ikke tilbake til i farta. Så vidt jeg husker er mye knaing svært viktig for konsistensen. Jo mer knaing jo bedre. De fleste oppskrifter gir et godt blandingsforhold men man kan alltids justere det noe om man vil gjøre brødet luftigere, tettere, fuktigere, tørrere osv. Melets kvalitet og type har mye å si for gjæringa. Vannet bør være rundt 45'C når man blander det i. Det er kjølig nok til at tørrgjær ikke dør, men varmt nok til at gjæringa skjer raskt. Resultattemperaturen etter blanding med mel osv blir rundt 40'C.

Lenke til kommentar

hvordan/hvorfor blir kasteroller og stekepannet på induksjonsplater varme?

kanskje jeg brukte feil ord her.

edit: hvorfor har jeg mindre pupiller i dag en vanligvis? lyset er det samme, men jeg er trøtt og stressa om det har noe å si.

Endret av ecko
Lenke til kommentar

De blir oppvarmet via induksjon og motstandsoppvarming.

En litt lengre forklaring er at strømmen ledes gjennom en spole for å danne et magnetfelt. Omtrent som i motorer, høyttalere og transformatorer. Magnetfeltet har en viss utstrekning og det er dette som gjør at energi overføres trådløst fra komfyren til kasserollene. Dette er i motsetning til komfyrer med keramisk topp eller platetopp der varmen utvikles i toppen og det er varmeoverføring som står for energioverføringa.

Magnetfeltet treffer så steikepanna/kasserollene og der omdannes de til strøm igjen. Omtrent som i en transformator. Men hvor skal strømmen i en steikepanne gå? Jo, den har ikke noen andre steder å gå enn å gå i ring. Det vil si at strømmen varmer opp panna med motstandsoppvarming i selve panna. Varmen produseres i selve godset på panna og ikke i toppen av komfyren.

Lenke til kommentar

9468676[/snapback]

Det var litt om frysing av brød og da ble jeg litt klokere på hvordan man skal unngå at skorpa løsner:

- Skjære brødet i to deler før frysing

- Fukte skorpa før frysing

- Sakte opptining i kjøleskap

Ellers så var det en tråd om brødbakemaskiner, men det var det ikke så mye konkrete tips.

På baking av pizzabunner kom det noen gode tips de to neste sidene etter dette innlegget. Og her fant jeg noen pizzaoppskrifter.

Jeg tror jeg har diskutert brødbaketeknikker også men det finner jeg ikke tilbake til i farta. Så vidt jeg husker er mye knaing svært viktig for konsistensen. Jo mer knaing jo bedre. De fleste oppskrifter gir et godt blandingsforhold men man kan alltids justere det noe om man vil gjøre brødet luftigere, tettere, fuktigere, tørrere osv. Melets kvalitet og type har mye å si for gjæringa. Vannet bør være rundt 45'C når man blander det i. Det er kjølig nok til at tørrgjær ikke dør, men varmt nok til at gjæringa skjer raskt. Resultattemperaturen etter blanding med mel osv blir rundt 40'C.

9468966[/snapback]

Alle de tingene med opptining kunne jeg fra før :tease:

Kos å jobbe på butikk =)

Knaing er et must, det er jeg klar over. Har erfart såpass fra min begrensa erfaring som pizzabunnbaker.

Pizzabunner er gullverdt.

Siterer:

Hvor mange ganger skal deigen heves, og når i denne prosessen skal den knas? Har aldri helt fått med meg hvordan dette offisielt skal være

Hva fant du ut etter denne posten?

Hva gav deg best resultat?

Takk for oppskriftene forresten ;)

hvordan/hvorfor blir kasteroller og stekepannet på induksjonsplater varme?

kanskje jeg brukte feil ord her.

9469002[/snapback]

Magnetisk strøm.

Kaserollen er magnetisk og kobler seg til en induksjonskomfyr fortere en fy.

Dette gir mer effekt, og sparer strøm =)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Brenner eller smelter en negl ? og ved hvilke grader ?

9470365[/snapback]

Spørst vel nett kor mykje oksygen som er til stades, og det må vel ein gnist til for at materialet skal anntenast. Men om du legg nagla ved ei kraftig varmekjelde vil eg tørre å påstå at den smelter.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Brenner eller smelter en negl ? og ved hvilke grader ?

9470365[/snapback]

Spørst vel nett kor mykje oksygen som er til stades, og det må vel ein gnist til for at materialet skal anntenast. Men om du legg nagla ved ei kraftig varmekjelde vil eg tørre å påstå at den smelter.

9470649[/snapback]

follow-up: fins det en tommelfingerregel for hvor vidt ting brenner eller smelter? er vel avhengig av om det er reaktivt med oksygen eller om det reagerer i en eksoterm reaksjon?

Lenke til kommentar

Stemmer følgende påstand: "Bruken av persille har sunket drastisk etter at Ingrid Espelid sluttet å være TV-kokk" ?

PS. Er det ikke noen som vet hvor mye diesel en buss bruker på mila?

For å si som min gamle far, som i sin tid var brannkonstabel: "Alt brenner bare det blir varmt nok!"

9471345[/snapback]

Tja, det stemmer ikke helt. Allerede brente stoffer, oksider, kan ikke brennes mer. Eksempler på det er glass, keramer, aske og stein.

PS. Legg merke til at metaller ikke er blant eksemplene. De aller fleste metaller brenner bare det blir varmt nok. Magnesium er et svært godt eksempel på det.

Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke helium oransje i asporsjons (hvordan staves det?) spekteret sitt?

9463899[/snapback]

Jeg bare quoter meg selv for å få svar :)

9467141[/snapback]

Absorbsjon?

(er unødvendig å bumpe spørsmålet sitt etter en halv dag ;), flooding)

edit

Husker ikke mye fra den delen av naturfagen, men . Har ikke det noe med hvor mange fotoner Helium har? Det skapes soner som ikke sees pga det er for få fotoner der eller no ... Dont shoot me

9467765[/snapback]

Beklager men mente emisjons spekteret :p. Og jeg fant ut hvorfor (kort fortalt):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Helium har ikke oransj i emisjonsspekteret sitt, fordi det er ingen energi overgang som tilsvarer energien i oransj lys

Lenke til kommentar
Hva er et tributtsamfunn?

9474142[/snapback]

Det er vel at noen betaler noen sterkere for å styre dem / la dem være.

Feks. skatter og avgifter.

Vikingene kjørte et lignende opplegg, "bare gi oss en fast sum gjevnlig og så kommer vi ikke og plyndrer dere"

Vil tro at da et tributtsamfunn er et samfun der alle de "svake" yter litt mer og gir litt til de som "sterke" styrer. Dette var mer effektivt før, når folket ikke kunne noe selrig mer enn å drive jord osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...