Simen1 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Man eier ikke butikklokalene i et kjøpesenter. De eies av senteret, og leies ut til butikkene. Og nei, man får neppe lov å leie et sånn lokale uten å faktisk tilby en tjeneste som senteret er interessert i å tilby på senteret. Det har også noe med tillatelser fra kommunen å gjøre. Man kan ikke ta i bruk såkalt næringseiendom til boligformål uten å omregulere (papirmølle) bygget. Det skal blant annet en del sikkerhetsforskrifter til for å beregne bygget for blant annet overnatting (brannstiger, etc). Det var en stor sak om det i Tromsø for få år siden da en etasje i et næringsbygg (over en butikk) hadde blitt ominnredet til hybelleiligheter og leid ut. Bygget brant, heldigvis uten at noen omkom, men det ble et sabla rabalder for eieren etterpå. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Når man slipper akseleratorpedalen så benyttes elmotoren som en generator som lader batteriene. Så om man ikke aksellererer vil den automatisk bremse? Dette hørtes litt tvilsom ut. Da vil man jo ikke kunne "renne" på farten man har. Er du sikker på at du ikke mener "om man bremser benyttes elmotoren som en generator, blir bremsekraften til denne for liten settes vanlige bremser inn"? Endret 17. juni 2010 av Todda7 Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ville vært litt skremmende om bilen din hadde fortsatt i samme fart når du slapp gasspedalen. Tror de regnet med hva folk var vant til når de designet den. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Man eier ikke butikklokalene i et kjøpesenter. De eies av senteret, og leies ut til butikkene. Derfor jeg skrev kjøpe/leie. Og nei, man får neppe lov å leie et sånn lokale uten å faktisk tilby en tjeneste som senteret er interessert i å tilby på senteret. Mener å huske at jeg så en tysk film der noen bodde nettopp slik. Det hadde jo vært genialt å bare gå ut midt i "gata" på senteret. Selvfølgelig måtte man ha fjernet hele åpninga og bare hatt ei dør og vegg rundt. Det hadde blitt null dagslys, men det er greit. Og senteret er jo sikkert interessert i at du blir den største kunden. Uansett, forskrifter, reguleringer og masse tull dreper jo naturlig nok en slik tanke. Endret 17. juni 2010 av Hyperio Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Ville vært litt skremmende om bilen din hadde fortsatt i samme fart når du slapp gasspedalen. Tror de regnet med hva folk var vant til når de designet den. Setter din bil inn bremsene når slipper på gasspedalen? Hadde isåfall vært interessant å vite hvilken bil du hadde. Utenom at bilen vil "bremse på giren" om den har høy fart, vil ikke bremsene på en vanlig bensinbil kobles inn om du slipper gasspedalen. Den vil renne. Hvis du noen gang har kjørt bil vil du vite at dette er svært nyttig. Jeg kan ikke forstå at bremsene automatisk kobles inn om man slipper gasspedalen på en elektrisk bil om man har en bremsepedal og en gasspedal. Hvis de derimot kun har 1 pedal, hvor man styrer både fart og bremsing (er pedalen tråkket lenger inn enn det som tilsvarer nåværende fart vil bilen aksellerere, er pedalen lenger ute enn det som vil tilsvare nåværende fart vil den bremse). Dette ville i så fall ført til lite økonomisk kjøring ville jeg tro, med mindre man lett kunne vite om man aksellererte, bremset eller rant med bilen. Endret 17. juni 2010 av Todda7 Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Når du sa ''renne'' er det mulig jeg misforstod litt. Jeg trodde du mente at el-bilen fortsatte som om den trillet ''i fri'' eller ''med clutchen inn''. Selv om det ikke er gir på en elbil så ville det vel føles naturlig om den bremset litt når man slapp gasspedalen, slik som motoren på en vanlig bil gjør. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Når man slipper akseleratorpedalen så benyttes elmotoren som en generator som lader batteriene. Så om man ikke aksellererer vil den automatisk bremse? Dette hørtes litt tvilsom ut. Da vil man jo ikke kunne "renne" på farten man har. Er du sikker på at du ikke mener "om man bremser benyttes elmotoren som en generator, blir bremsekraften til denne for liten settes vanlige bremser inn"? Ordet "renne" kjenner jeg fra mine år på Sørlandet, der dette ble brukt om å trille. De fleste biler jeg har vært borti (bortsatt fra gamle Saaber med frihjul) vil slett ikke trille fritt når man slipper opp gasspedalen, men motorbremse. For å opprettholde en fart må man enten holde gasspedalen i en viss vinkel som tilsvarer motorturtallet eller frikoble motoren (med kløtsj eller ved å sette girboksen i fri). Det er disse to sistnevnte mulighetene som ikke finnes i elbiler i og med at de verken har kløtsj eller en girboks. Samtidig er motorbremsen når man slipper opp "gass"-pedalen langt kraftigere i en elbil enn i en forbrenningsmotorbil. Bremsepedalen i elbiler brukes derfor kun for to formål, enten for panikkbremsing eller for å holde bilen i ro ved stans i bratte bakker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg ser på en dokumentar om Ferrari. De sa at bilen holder seg på bakken fordi den er designet omvendt a en flyvinge. Dette virker merkelig for meg... Ferrari: Flyvinge, tverrsnitt: For meg, virker de 100% like. Begge er flate under, og kurvede oppe. DETTE er det motsatte av en flyvinge; flat oppe og kurvet nede. Ville denne hatt enda bedre veigrep? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Bortsett fra at en usansk Pontiac Fiero slett ikke er en italiensk Ferrari, så stemmer din antagelse i et fritt luftrom. Biler ferdes imidlertid rett over bakken, noe som påvirker luftstrømmene rundt bilen og ikke minst luftstrømmene på undersiden mellom bilen og bakken. Å designe biler som en omvendt flyvinge rent bokstavelig talt ville derfor ikke fungere etter hensikten. Gamle Saab 92 (ur-Saaben) hadde en form som en rettvendt flyvinge, og senere tester av den ga et enormt aerodynamisk løft, spesielt bak. I hastigheter over 160 km/t vil hekken faktisk løftes såpass voldsomt at bakhjulene ikke lengre tar ned i veien. Heldigvis var toppfarten på Saab 92 lavere enn 160. Moderne biler, spesielt moderne høyhastighetsbiler gis derfor en form som suger de ned mot bakken dess fortere de kjøres ("negativt løft"), dette gir god stabilitet, noe som er spesielt viktig i høye hastigheter. Men altså fordi bilens form må samhandle med bakken under bilen så minner ikke sluttformen så mye om en omvendt flyvinge, men effekten av formen stemmer med denne beskrivelsen. Hekkvingen på formelbiler er forresten såpass høyt fra bakken at de kan utformes som om de var i et fritt luftrom. Derfor er denne vingen utformet som en klassisk omvendt flyvinge. Vingen presser bakhjulene mot bakken. Formelbiler har faktisk et såpass stort negativt løft at de kan kjøres opp ned i taket av en tunell hvis hastigheten er over 200 km/t. Endret 17. juni 2010 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Google gav meg visst feil resultater da jeg søkte etter en ferrarimodell som de nevnte på TV. Muligens fordi jeg stavet den feil. Men takk for svar. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Har vi eksempler på dateringer av saker som er funnet langt under havoverflaten? Og hvis vi har det... hvodan kommer denne dateringen ut? // WINWIN Først of fremst lurer jeg på hvorfor du spør om dette. Jeg antar du snakker om karbondateringer, som fungerer dårlig på ting som lever i vann. Det er imidlertid mange andre radiometriske dateringsmetoder man kan bruke, så det er ikke noe problem at C14 ikke fungerer særlig bra her. Denne videoen forklarer det nok bedre: http://www.youtube.com/watch?v=APEpwkXatbY 1 Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Dere ferrariduder må ta i betraktning at under en flyvinge er det ikke noe vei som stenger luften inne... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Snedig spørsmål om biler igjen: Når jeg tråd ned gasspedalen så regner jeg med at det slippes mer bensin inn i motoren omtrent proporsjonalt med hvor langt ned jeg trår pedalen. Men hva skjer når jeg har lavt turtall og så tråkker gassen helt inn noen sekunder? F.eks hvis jeg har glemt å gire ned i et kryss og skal ut av krysset. Vil motoren få mer bensin enn luft (lufta styres vel av turtallet?). I gamle dager fikk man vel ettertenning/smell i eksospotta, men moderne biler er vel langt smartere enn at det skjer. Hvordan fungerer egentlig denne reguleringsmekanismen? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 KOrt og enkel forklaring: Ved tomgang er gasspjeldet helt stengt og bremser motoren rett og slett. På moderne biler er det en sak forran spjeldet som måler opp hvor mye luft som blir sugd inn i motoren, og etter denne oppmålingen sprøytes en gitt mengde bensin inn. (enkelt forklart) På grunn av at spjeldet er nesten helt stengt, så må motoren suge mer for å få inn luft. Dette fører til vakum etter spjeldet, og man får et stor undertrykk i sylinderen før ventilen stennger Det som skjer når du åpner spjeldet, er at man fjerner strupingen i innsuget, slik at motoren lettere suger inn luft. Trykket etter spjeldet blir høyere, luften får større massetetthet(mer luft går inn) Dette registreres av motorstyringen som igjen spruter inn mer Bensin. Ved lav til moderat belastning, så øker turtallet, det går mer luft inn per tidsenhet, og på grunn av dette mer bensin. Når du derimot har glemt å gire, slik at turtallet ikke øker, går det ikke like mye luft inn per tidsenhet, derfor mindre bensin inn. Håper du skjønner, Jeg er ikke verdens beste til å forklare ting! Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hvis jeg holder meg for nesa OG munnen når jeg nyser, vil hodet mitt eksplodere? Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ja. Hva er forskjellen på eplejuice og eplenektar? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Forklaringen til 900i er muligens litt krøkkete her og der, men korrekt. Gasspedalen styrer luftstrømmen inn i motoren og motorstyringen (via bl.a lamdasonden i eksosrøret) sprøyter deretter inn passe mengde bensin. På katalysatorbiler må forholdet mellom luft og bensin alltid være 14:1 for at katalysatoren skal klare å gjøre jobben sin. http://no.wikipedia.org/wiki/Gasspjeld På gamle dieselbiler styrte gasspedalen mengden innsprøytet diesel (noe som kunne føre til skyer av svart uforbrent diesel i eksosen ved belastninger som motbakker og akselerasjoner), men på moderne dieselmotorer kan mengden drivstoff aldri overskride hvor mye diesel motoren klarer å forbrenne, dermed elimineres muligheten for uforbrent diesel i eksosen. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hvis jeg holder meg for nesa OG munnen når jeg nyser, vil hodet mitt eksplodere? Nei. Men er du uheldig (eller heldig, spørs hvordan du ser på det) sprekker en blodåre i hjernen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hva er forskjellen på eplejuice og eplenektar? Betegnelsen jus kan bare brukes på ferskpressede drikker som inneholder 100% presset saft fra frukt- eller grønnsaker, og som ikke er tynnet ut med vann. Jus inneholder vann naturlig, og når jus skal distribueres for salg, fjernes ofte en del av dette vannet for å kunne transportere råvaren i konsentrert form. Da må man etterpå tilsette vann inntil konsentrasjonen er den samme som den var i utgangspunktet. Hvis en fruktdrikk inneholder mindre råsaft fordi den er tilsatt vann eller kunstige tilsetninger (som f.eks. sukker) slik at næringsinnholdet ikke tilsvarer den opprinnelige, naturlige råvaren, skal den kalles nektar, limonade eller saft. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Jus Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Hva er forskjellen på eplejuice og eplenektar? Jus er 100% saft fra frukt og/eller bær. Nektar er fortynnet og gjerne tilsatt sukker og/eller kunstig søtning. Endret 17. juni 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå