Tbau5 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Om man går tom for batteri hjelper det jo ikke å dytte den igang uansett? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Er vel flere biler som ikke tåler å startes med skubbing etc..... Men at den blir ødelagt av å skyve den for å flytte den hørtes svært rart ut. Er det biler med manuellt gir som tar skade av å trillestartes? I så fall hva er det som tar skade? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Edit: Har nok misforstått litt. Men man må ha strøm på batteriet for å få start på bilen selv med trillemetoden sies det. Katalysatoren var det snakk om trodde eg, men det er en del år siden. Endret 16. juni 2010 av Jotun Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg spurte opprinnelig om en elektrisk Berlingo, men dette er jo like interessant. El-biler har vel ikke girkasse? Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor løfter man opp bena til vedkomne hvis han har besvimt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 PS. Hva heter det FireFox-tillegget som gjør at du ikke mister den teksten du har skrevet når tilkoblingen klikker? Jeg trenger det pga. stort antall togtunneller. Opera AtW 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Hvorfor løfter man opp bena til vedkomne hvis han har besvimt? At man besvimer kommer av blod-mangel i hodet/hjernen, når man løfter beina vil mer blod komme til hodet og mindre i beina pga gravitasjon. Endret 16. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hva skjer hvis jeg prøver dette: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=374157 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hva skjer hvis jeg prøver dette: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=374157 Du svimer av, det ikke bra for hjernen... Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor løfter man opp bena til vedkomne hvis han har besvimt? At man besvimer kommer av blod-mangel i hodet/hjernen, når man løfter beina vil mer blod komme til hodet og mindre i beina pga gravitasjon. Det var noe sånt jeg hadde sett for meg, ja. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Takk Skal ikke prøve detP: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Om man går tom for batteri hjelper det jo ikke å dytte den igang uansett? Jo, generatorens oppgave er å gi mer strøm enn det som forbrukes. Ved dyttestart dras generatoren rundt sammen med motoren og gir strøm nok til tenningen. Det er forøvrig automatgirte biler det ikke går an å dytte igang. Dieselbiler er også ganske håpløse å få i gang uten strøm. Og elbiler er selvsagt helt umulig å dytte i gang. Elmotoren har nesten maks dreiemoment allerede fra nesten stillestående og opp til flere tusen omdreininger (Tesla Roadster opp til 6000 o/m) og disse har derfor ikke behov for girkasse. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Denne myten her.. Er det sant at hvis man nyser med øyene åpne, kan dem dette ut? Det høres dumt ut, ser det når jeg skriver. Haha. Men kan man få blodskutte øyne eller noe da. ? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) De kan ikke dette ut, øya sitter godt fast med muskler, sener, nerver og masse annet. Endret 16. juni 2010 av khaffner Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Er det ikke sånn at hvis man holder for nesa og munnen når man nyser, så kan øynene poppe ut? Mener å ha lest det et par steder.. Tror forresten det er umulig å nyse med øynene åpne, jeg har iallefall ikke klart det de 10000000 gangene jeg har prøvd det.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Jeg snakket bil med en kamerat, og han nevnte en person som kjører Citroen Berlingo med elektrisk drift. Denne bilen hadde en særegenhet som jeg som kjører bensinbil ikke hadde forestilt meg. Nemlig at noe inni motoren går i stykker hvis man prøver å trille bilen i stedet for å kjøre den. Det står ifølge ham i manualen, men det hadde ikke bileieren lest eller husket da han trillet bilen sin et lite stykke. Noen som kan gi en forklaring på hvorfor elektriske Berlingoer ikke kan trilles uten å havarere? De fleste elbiler har ikke girboks (med fri) og heller ikke en kløtsj, så elmotoren er tilkoblet hele tiden. Når de skal rygge bytter man bare strømretningen på motoren, så går bilen bakover. Når man slipper akseleratorpedalen så benyttes elmotoren som en generator som lader batteriene. Elbiler har driftsbremser i tillegg (slik som andre biler), men de brukes veldig sjelden, for generatorbremsing er svært effektivt og duger for de fleste oppbremsinger. Elbiler trenger ikke girboks, motoren går ikke på tomgang når bilen står stille og den begynner å dra med full kraft med én gang den tilføres strøm med akseleratorpedalen. Deretter fortsetter den å gi fullt skyv (dreiemoment) helt opp til toppfart, da går motoren på rundt 5000-6000 o/m. Les mer om elektrisk Berlingo i daglig drift her: http://www.danskelbilkomite.dk/OmAtKøreElbill.htm Endret 16. juni 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Kan man kjøpe/leie et butikklokale i et kjøpesenter og innrede det som ei leilighet der man bor? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Man eier ikke butikklokalene i et kjøpesenter. De eies av senteret, og leies ut til butikkene. Og nei, man får neppe lov å leie et sånn lokale uten å faktisk tilby en tjeneste som senteret er interessert i å tilby på senteret. Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Har vi eksempler på dateringer av saker som er funnet langt under havoverflaten? Og hvis vi har det... hvodan kommer denne dateringen ut? // WINWIN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå