Munty Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Kan man bli brun av lyset fra et lynnedslag? Eller mer korrekt sagt: Utvilkes det UV-stråling i lyset fra et lyn? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Kan man bli brun av lyset fra et lynnedslag? Eller mer korrekt sagt: Utvilkes det UV-stråling i lyset fra et lyn? Først å fremst er det for lite lys fra lyn til å bli lyn. For det andre tror jeg ikke de elektroniske overgangene i nitrogen og oksygen er så høye som energien til UV-lys, men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Kan man bli brun av lyset fra et lynnedslag? Eller mer korrekt sagt: Utvilkes det UV-stråling i lyset fra et lyn? Først å fremst er det for lite lys fra lyn til å bli lyn. For det andre tror jeg ikke de elektroniske overgangene i nitrogen og oksygen er så høye som energien til UV-lys, men jeg er ikke sikker. Jeg skjønner selvfølgelig at hvis lyn danner UV-stråling varer dette altfor kort til faktisk å bli brun. Spørsmålet er om lyn gjør det. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Her kan man lese at temperaturen på et lynnedslag er tilnærmet lik 30.000 c. Det burde være tilstrekkelig nok til å lage lys i UV spekteret. edit: linken ble ikke riktig ved første forsøk. Endret 12. juni 2010 av Eaan Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hvor høy er Petter Stordalen? Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Fyren er ganske liten, men sjølvtilliten er skyhøg! Eg skjønar ikkje heilt kvifor me (les media) er så oppslukt av dette bryllupet. Skulle jo tru det var snakk om eit kongeleg bryllup! Blir vel headliner i Dagbladet i morgon dette, med krigsoverskrift og heile pakka "NÅ ER DE GIFT!" edit: ser at VG har rydda 1.oppslaget til denne slåande tittelen: "Stordalens brud er ekspert på sex. Klart for het bryllupsnatt i Marokko" The bottom is NÅDD! Endret 12. juni 2010 av Frigata Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hvor høy er Petter Stordalen? Jeg har møtt ham et par ganger, og jeg ville kanskje gjettet på rundt 1,70-1,75. Men det er egnetlig underordnet, fordi mannen eier et hvilket som helst rom han kommer inn i. Han er karisma hele han og de fleste som snakker med ham bare liker ham umiddelbart fordi han er så bra mann. Høyde har lite å si når du er som ham...... Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Her kan man lese at temperaturen på et lynnedslag er tilnærmet lik 30.000 c. Det burde være tilstrekkelig nok til å lage lys i UV spekteret. edit: linken ble ikke riktig ved første forsøk. Kan du begrunne svaret ditt? Er det varmt nok til røntgen og gammastråling også? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Tror det er større sjans for å bli brent enn for å bli brun... Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Her kan man lese at temperaturen på et lynnedslag er tilnærmet lik 30.000 c. Det burde være tilstrekkelig nok til å lage lys i UV spekteret. edit: linken ble ikke riktig ved første forsøk. Kan du begrunne svaret ditt? Er det varmt nok til røntgen og gammastråling også? Om du ser på det andre bildet på siden, kan man se at selv ved temperaturer på 5000K så blir det avgitt noe UV-lys, som begynner ved 400nm. Så om man øker temperaturen mer så burde man få enda kortere bølgelengde og mer energi på de lengdene. Fant dessverre ikke en graf på det. Tror dog ikke at ''x-rays'' eller røntgen er tilfellet ved lynnedslag, selv om det er observert stråling ved lynnedslag. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hva er dealen med innvandrere og det å kaste syre på kvinner? Det finnes vel en hel del andre fæle ting man heller kan gjøre? Hvorfor er akkurat vansiring vha. syre en gjenganger? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hva er dealen med innvandrere og det å kaste syre på kvinner? Det finnes vel en hel del andre fæle ting man heller kan gjøre? Hvorfor er akkurat vansiring vha. syre en gjenganger? Fordi det ser jævlig ut? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hva er dealen med innvandrere og det å kaste syre på kvinner? Det finnes vel en hel del andre fæle ting man heller kan gjøre? Hvorfor er akkurat vansiring vha. syre en gjenganger? Hva mener du med innvandrere? De er da ikke innvandrere i sitt eget land? Eller skjer dette i Norge? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hva er dealen med innvandrere og det å kaste syre på kvinner? Det finnes vel en hel del andre fæle ting man heller kan gjøre? Hvorfor er akkurat vansiring vha. syre en gjenganger? Hva mener du med innvandrere? De er da ikke innvandrere i sitt eget land? Eller skjer dette i Norge? Ganske nylig, faktisk Jeg tipper det er for at de skal lide for det resten av livet / veldig lang tid (aner ikke om det kan oppereres bort eller ikke). Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hva er dealen med innvandrere og det å kaste syre på kvinner? Det finnes vel en hel del andre fæle ting man heller kan gjøre? Hvorfor er akkurat vansiring vha. syre en gjenganger? Hva mener du med innvandrere? De er da ikke innvandrere i sitt eget land? Eller skjer dette i Norge? Du kan forsåvidt lese denne også: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008717 Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hvorfor har ultralyd-bilder slik fasong? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er spredningsformer til bølger, siden ultralyd sender ut lydbølger og hører hva som blir reflektert, så blir bildet i den formen bølger sprer seg, som den du ser der. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Når man er søvnparalysert. Hvordan ser det uttenfra da? Ser man at personen er våken og ligger der helt stiv evt vil personen merke noe hvis man tar på ? Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Tror dog ikke at ''x-rays'' eller røntgen er tilfellet ved lynnedslag, selv om det er observert stråling ved lynnedslag. Nå har vel de aller fleste observert stråling ved lynnedslag. Siden synlig lys også er stråling Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Når man er søvnparalysert. Hvordan ser det uttenfra da? Ser man at personen er våken og ligger der helt stiv evt vil personen merke noe hvis man tar på ? Første sier jo seg selv, du har øynene oppe men har ingen kontroll over kroppen din. Om man føler noe derimot er jeg usikker på, men tror svaret på det er ja da man også føler berøring i søvne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå