Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blind-døve folk! De kan verken høre eller lese, åssen lærer de seg å tenke da? Og hvilket språk? hmm...

Husker jeg så på Julebruskongen (av alle ting) og der delte de julebrus med en norsk døv-blind mann som løp New York Marathon. Måten de kommuniserte med han på var at støttekontakten til den døv-blinde faktisk beveget armene hans så de laget tegnespråk. Ganske fascinerende egentlig.

Lenke til kommentar
Teoretisk må det gå ann å lage en terning med tre sider.

Eksempel:

En mynt har veldig store flater, men en veldig smal kant. Sjansen for at den lander på en av flatene er ekstremt høy.

En blyant har veldig korte flater, men en veldig lang kant. Sjansen for at den lander på kanten er ekstremt høy.

Et sted imellom disse to ekstremene, må det finnes et punkt hvor sjansen er 1/3 på hver av det tre mulige landingene.

Klarer noen å regne ut dette, og skrive nøyaktige mål på objektet, så er jeg evig takknemling.

En mellomting mellom en blyant (lang sylinder) og en mynt (kort sylinder) er en mellomlang sylinder. Jeg er sikker på at man kan klare å lage en sylinder som har 1/3 sannsynlighet for å lande på hver av sidene. Sealion har nok den beste løsningen her, men jeg er sikker på at en sylinder kan gjøre samme jobben. En første tilnærming til å finne riktig diameter/høyde-forhold kan være slik: Lag en omskrevet kule. (Kantene på begge sider av sylinderen skal berøre kulen.) Regn ut arealet av kulekalottene slik at hver kulekalott har likt areal som "magebeltet" rundt. Merk at dette bare er en første tilnærming siden terningens rotasjon kan påvirke utfallet.

En tredje og praktisk mye enklere metode er å ta en vanlig 6-siders terning og skrape bort noen av prikkene slik at 4-5-6 blir til 1-2-3. Dermed har man dobbelt opp med hver av sidene 1, 2 og 3. Denne løsningen krever ingen vanskelige regnestykker, prøving og feiling, ingen produktdesignere eller spesiallagde støpeformer. Kun en vanlig 6-siders terning og noe å skrape med. Det enkle er ofte det beste ;)

Lenke til kommentar

+1

Det finnes nå en plussfunksjon her på forumet, så slepper vi tomme innlegg.

Jeg har også hørt at tyggisbruk øker forbrenningen.

Jeg har aldri hørt det, så ville likt noen kilder. For meg virker det umulig. For hvor skal den energien bli av? Det eneste ekstra som blir forbrent er vel på grunn av energien det koster å tygge.

Jeg tror ikke på høy/lav forbrenning. http://myrevolution.no/du-er-ikke-et-unntak/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil man få økt forbrenning ved å konstant tygge tyggegummi? Tenker at man liksom lurer kroppen til å sette igang fordøyelses prosessen.

Mange søtningsstoffer (som blandt annet brukes i tyggis) er kjent for å øke matlysten, derfor light brus ofte regnes som værre enn vanlig brus.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når man ringer i en telefon ved siden av en høyttaler kommer det en durelyd. Hvorfor kommer ikke den lyden i høyttaleren i mobilen når man snakker?

Høyttaleren i mobilen er skjermet mot signalene.

Hvordan skjermes den? Hvorfor skjermer man ikke alle høyttalere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...