Eaan Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Tror ikke det er så enkelt som en isolert koppertråd, siden den leder strøm veldig godt å vil bare kortslutte. Regner med at det er en slags legering. Poenget er vel at den kan formes slik som jeg ønsker uten å knekke. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvis bare den er lang og tynn nok, gjør det ikke noe at den er av rent kobber. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvis bare den er lang og tynn nok, gjør det ikke noe at den er av rent kobber. Jo, det er forsåvidt sant. Likevel er varmetråder ofte/vanligvis (?) av nikrom (legering av nikkel, krom og mangan) eller kanthal (legering av jern, aluminium og kobolt), som har en resistivitet på hhv 1,1 og 1,4 Ohm pr mm2 pr m lengde, mens kobber har 0,018. En varmetråd av kobber må altså enten være hele 75 ganger lengre, eller ha 0,013 ganger så stort tverrsnitt, for å gi samme resistans som en tilsvarende kanthaltråd. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvilke andre ulemper er det ved å ha en bendelorm i buken, annet enn at tanken er ufyselig? Virker greit å kunne kose seg med masse feit mat uten å se ut deretter... Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Eg trur eg hugsar noko om at den kan ete opp viktige vitamin og mineral. Bere gjetting frå hukommelsa mi. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Teoretisk må det gå ann å lage en terning med tre sider. Eksempel: En mynt har veldig store flater, men en veldig smal kant. Sjansen for at den lander på en av flatene er ekstremt høy. En blyant har veldig korte flater, men en veldig lang kant. Sjansen for at den lander på kanten er ekstremt høy. Et sted imellom disse to ekstremene, må det finnes et punkt hvor sjansen er 1/3 på hver av det tre mulige landingene. Klarer noen å regne ut dette, og skrive nøyaktige mål på objektet, så er jeg evig takknemling. Endret 11. juni 2010 av Skurupu Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Finnes det måter å fjerne 3 stk sugemerker på halsen på en relativt enkel måte? Ikke spør hvorfor.. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 workaround = turtleneck Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Teoretisk må det gå ann å lage en "terning" med tre sider. Klarer noen å regne ut dette, og skrive nøyaktige mål på objektet, så er jeg evig takknemling. Hva "terningen" din som matematisk figur heter aner jeg ikke, men den kan f.eks bestå av tre kuleflatebiter der senter i hver kuleradie ligger midt på kanten mellom de to andre, litt som en paranøtt. Her er en sånn 3D-figur sett på skrå mot den ene enden, der de tre kuleflatene møtes. Figuren har 2 slike møtepunkter (hjørner), 3 helt like flater og 3 kanter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 workaround = turtleneck Har ikke det.. Får vel gå i sminkepungen til mor, uansett hvor nedverdigende det er.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Teoretisk må det gå ann å lage en terning med tre sider. En terning er pr. definisjon en heksaeder, altså en polyeder med 6 flater. Så du tar feil slik du har stilt formodningen din. Den ekleste polyederen er en tetraeder, den har 4 sider. Hvis du skal ha en geometrisk figur som begrenser et volum med 3 sider, må du nødvendigvis ha bøyde linjer. Hvertfall i euklidisk geometri. Når det er sagt så funker "terningen" til SeaLion fint som en "terning" med 1/3 sjanse for å lande på en gitt side, hvis vi ser bort fra den umulige sannsynligheten for at den havner i likevekt langs kantene eller i hjørnene. Endret 12. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hvordan klarer folk, på bl.a. finn.no, å legge ut godt brukte PS3-konsoller hvor de krever MER enn hva en flunkende ny konsoll, med større harddisk, koster? Det virker ikke som om de VIL selge på samme tiden som de har lagt den ut for salg... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Finnes det måter å fjerne 3 stk sugemerker på halsen på en relativt enkel måte? Ikke spør hvorfor.. Spørsmålet er ikke hvorfor du vil ha de fjernet, det er lett å forstå. Spørsmålet er mer hvordan? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Her kan man lese størrelsen på bøter for å kjøre fort. Om jeg så ligger 100 i på en vei som sier 50, alså godt over det som kreves for å miste lappen, blir det med det? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Her kan man lese størrelsen på bøter for å kjøre fort. Om jeg så ligger 100 i på en vei som sier 50, alså godt over det som kreves for å miste lappen, blir det med det? Hvis du da blir tatt får du både ei klekkelig bot OG du mister lappen. Det ene utelukker ikke det andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hvordan klarer folk, på bl.a. finn.no, å legge ut godt brukte PS3-konsoller hvor de krever MER enn hva en flunkende ny konsoll, med større harddisk, koster? Det virker ikke som om de VIL selge på samme tiden som de har lagt den ut for salg... fordi det alltids vil finne en idiot som synes det er et godt kjøp. se bare på pc'er som selges! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Her kan man lese størrelsen på bøter for å kjøre fort. Om jeg så ligger 100 i på en vei som sier 50, alså godt over det som kreves for å miste lappen, blir det med det? Nei. Kjører du aldeles for fort kan du risikere fengsel og enda større bort. Denne listen viser forenklet forelegg. Når du kjører i 120 i 50 sonen (for å ta i litt) så vil du ikke slippe unna med forenklet forelegg. Da vil det mest sannsynlig bli en dom. Type noen dager pallespikring i tillegg til en god bot (som sikkert kan byttes i noen ekstra paller) Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Artig du sier det, for jeg var alt for rask i en midlertidig 50 sone, veiarbeidet hadde selvfølgelig tatt seg fri for dagen. Men hvor mange dager i kakebua snakker vi om da? Og hvor stor bot? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Varierer vel fra sak til sak vil eg tro. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Over 25 km/t i 60-sone eller lavere: Førerkortbeslag. Over 35 km/t i 70-sone eller høyere: Førerkortbeslag. To prikker i førerkortet når du kjører over 15 km/t for fort i 60-sone eller lavere, eller over 20 km/t for fort i 70-sone eller høyere. Åtte prikker i førerkortet betyr at du mister lappen for et halvt år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå