-iL- Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Brukes "Glassbråd" om knuste glassbiter i resten av landet? Hvorfor føles det så rart å lese/skrive det, men naturlig å si det? Og kommer "bråd" fra "brudd/brutt" eller "brodd/spiss"? Nei, aldri hørt faktisk På østlandet brukes vel glasskår. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Brukes "Glassbråd" om knuste glassbiter i resten av landet? Hvorfor føles det så rart å lese/skrive det, men naturlig å si det? Og kommer "bråd" fra "brudd/brutt" eller "brodd/spiss"? Glassbrott er i hvert fall et ord, så det er da tillatt å skrive det. Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. Jeg har aldri sett det bli skrevet, så det kan jo tyde på at det skrives ganske sjeldent. Et Google-søk gir feks bare 435 resultater. Det er vel i så fall derfor det føles unaturlig å skrive. Ordet kommer av ordet brott som betyr bruddstykke. Av nysgjerrighet, hvor i landet er det man sier "glassbråd"? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Det kan høres ut som glassbråd er en form fra den bløde kyststribe, altså Sørlandet. I Trøndelag brukes glassbrott. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor leverer Canal Digital kun 2.5 mbps upload? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor leverer Canal Digital kun 2.5 mbps upload? Fordi upload koster penger, og de ønsker at de skal bruke minst mulig penger på å tjene mest mulig penger. AtW Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nå vet jeg ikke hvordan Canal Digital leverer internetten, men hvis det er via kobberkabler er det delvis pga. frekvensen på opplasting er annerledes og langt på nær like effektiv som frekvensen til nedlasting (over kobberkabelen) og derfor er upload som regel mye tregere enn download på ADSL-kobberlinjer o.l. Sikkert noen som kan utdype dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nå vet jeg ikke hvordan Canal Digital leverer internetten, men hvis det er via kobberkabler er det delvis pga. frekvensen på opplasting er annerledes og langt på nær like effektiv som frekvensen til nedlasting (over kobberkabelen) og derfor er upload som regel mye tregere enn download på ADSL-kobberlinjer o.l. Sikkert noen som kan utdype dette. Kobber er kobber, man kunne fint ha hatt like stor opplastning som nedlastning, å velge teknologi som ikke har det er et aktivt valg. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Coax er vel det vanligste for CD vil eg tro... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Elektroder = strøm tenk deg en stang som ligger i midten. denne snurrer ved høy hastighet Rundt denne ligger det en svær spole med magneter (med mellomrom til stanga seff) Når denne stanga sviver så og så fort så lager den elektroder, disse elektrodene blir så sterke at de blir overført til spolene. spolene er bare midlertidig lagrinsplass til strømmen Så sendes strømmen ut av spolene og gjennom transformatorer og resistorer og masse ting også ut ledningen og dit du vil ha den Du har ærlig talt ikke peiling i det hele tatt. Nå kom A-Jay med noe, og å søke opp "aggregat" selv bør ikke være så vanskelig for Gypsy som spurte om det. Uansett, jeg hadde eksamen i dette for under én time siden, og det dreier seg om en endring i magnetfelt ved at en roterende magnet dreier rundt, omgitt av spoler. Les om elektromagnetisk induksjon, fluks og Faraday. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Coax er vel det vanligste for CD vil eg tro... Det er det, men årsaken er fortsatt den samme 1. Det konkurreses om download, ikke så mye om upload 2. En ekstra megabit upload skaper mer trafikk enn en ekstra megabit download. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jada, eg sa ikke noe på ditt innlegg, kun på han som sa at CD hadde mest vanlig kobber. Noe de ikke har inn i husene hvertfall Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hvorfor leverer Canal Digital kun 2.5 mbps upload? Canal Digital leverer 5mbit upload. (Aktiv) Hvertfall her hvor jeg bor leverer CG på kabel, ikke kobber. Endret 9. juni 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jada, eg sa ikke noe på ditt innlegg, kun på han som sa at CD hadde mest vanlig kobber. Noe de ikke har inn i husene hvertfall Sist jeg sjekket bruker coax-kabler i høyeste grad kobber, så det han sa er nok korrekt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jada flimzez. Eg vet godt hva en coax består av. Men du trenger ikke komme og påstå at vanlig telefonkabel oppfører seg likt som en coax.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Folk skriver dette tegnet på Facebook og MSN, men jeg aner ikke hva det står for å lurer på det. Tegnet ser som følger: ;; Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvor lang tid tar det før et måltid er fordøyd? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvordan kan ordet "Rolig" bety så forsjellige ting på norsk og svensk? Noe det samme med "snygg" og "stygg". Ganske like ord, forskjellig betydning Og hva med "glass"? Er tross alt naboland med språklig innflytelse på hverandre, hvorfor finnes disse forskjellene? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jada flimzez. Eg vet godt hva en coax består av. Men du trenger ikke komme og påstå at vanlig telefonkabel oppfører seg likt som en coax.... Men nå skrev han ikke telefonkabel, han skrev kobber, så hva er det egentlig du diskuterer? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Folk skriver dette tegnet på Facebook og MSN, men jeg aner ikke hva det står for å lurer på det. Tegnet ser som følger: ;; http://www.urbandictionary.com/define.php?term=;; Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Uansett hvor mye jeg squinter og myser får jeg ikke det der til å se ut som en "duckface". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå