Gjest medlem-1432 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det er vel ingen magisk grense, men en plass går vel grensen. Afrikanere løper sykt fort, er vel dem som har diverse verdensrekorder. Så noen har gener for og løpe fort.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Og, finnes det noen fysisk grense for hvor lenge man kan holde pusten? Selvsagt, når du ikke har mere oksygen igjen i lungene/blodet... Så klart, nå tenkte jeg mer på hvor langt man kan trene seg selv til å holde pusten. Samme gjelder i og for seg å løpe. Hvor fort er det mulig å løpe en 100 meter? Det må være en grense, samtidig som det alltid vil være mulig å forbedre seg med 1/100 sec Vel, slike ting vil alltid være veldig individuelt. Hvor stor lungekapasitet man har, hvor lavt man klarer å få hjerterytmen osv. David Blaine har hvistnok rekorden på 17 minutter, da pusta han rent oksygen i 23 minutter først. Kanskje man kan sette en øvre skranke ved 30 minutter. Hvis du vill ha et eksakt tall så må man gjøre masse antagelser. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Og, finnes det noen fysisk grense for hvor lenge man kan holde pusten? Selvsagt, når du ikke har mere oksygen igjen i lungene/blodet... Så klart, nå tenkte jeg mer på hvor langt man kan trene seg selv til å holde pusten. Samme gjelder i og for seg å løpe. Hvor fort er det mulig å løpe en 100 meter? Det må være en grense, samtidig som det alltid vil være mulig å forbedre seg med 1/100 sec Vel, slike ting vil alltid være veldig individuelt. Hvor stor lungekapasitet man har, hvor lavt man klarer å få hjerterytmen osv. David Blaine har hvistnok rekorden på 17 minutter, da pusta han rent oksygen i 23 minutter først. Kanskje man kan sette en øvre skranke ved 30 minutter. Hvis du vill ha et eksakt tall så må man gjøre masse antagelser. Den gjeldende holde-pusten-rekorden er nå på 20 minutter og 10 sekunder og innehas av den danske fridykkeren Stig Åvall Severinsen. Han hadde på forhånd pustet i rent oksygen i 10 minutter, slik Guiness World of Records tillater ved slike rekordforsøk. http://www.dykking.no/index.php?option=com_content&task=view&id=4474&Itemid=104 Det er den 21 år gamle fridykkeren Elisabeth Kristoffersen som har den norske rekorden i å holde pusten lengst uten å puste i noe annet enn luft på forhånd, den rekorden er på 6 minutter og 15 sekunder. http://www.oa.no/sport/article2702927.ece Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Brukes "Glassbråd" om knuste glassbiter i resten av landet? Hvorfor føles det så rart å lese/skrive det, men naturlig å si det? Og kommer "bråd" fra "brudd/brutt" eller "brodd/spiss"? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Glasbrot på nynorsk. Endret 8. juni 2010 av Jotun Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg sier glassbråt Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Glasskår? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg sier glasskår også. Hvordan funker et aggregat? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Tenker du på en strømaggregat? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) En motor snurrer en generator, som lager strøm. http://no.wikipedia.org/wiki/Aggregat kort wiki artikkel. Endret 8. juni 2010 av Revolution Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Elektroder = strøm tenk deg en stang som ligger i midten. denne snurrer ved høy hastighet Rundt denne ligger det en svær spole med magneter (med mellomrom til stanga seff) Når denne stanga sviver så og så fort så lager den elektroder, disse elektrodene blir så sterke at de blir overført til spolene. spolene er bare midlertidig lagrinsplass til strømmen Så sendes strømmen ut av spolene og gjennom transformatorer og resistorer og masse ting også ut ledningen og dit du vil ha den Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg har et videoklipp med noen som snakker og en sang som spilles i bakgrunnen, og jeg prøver å finne ut hvilken sang det er (hvertfall en del av teksten). Det er helt umulig å høre teksten over alt snakket.. Noen ideer? Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva er grunnen til at folk blir avhengig av World of Warcraft? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det er gøy og man vil ha konstant progresjon og utvikling i en digital verden helt uten andre ferdigheter enn data-knotting. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg har et videoklipp med noen som snakker og en sang som spilles i bakgrunnen, og jeg prøver å finne ut hvilken sang det er (hvertfall en del av teksten). Det er helt umulig å høre teksten over alt snakket.. Noen ideer? 1. Shazam 2. Denne hendige tråden 1 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg har et videoklipp med noen som snakker og en sang som spilles i bakgrunnen, og jeg prøver å finne ut hvilken sang det er (hvertfall en del av teksten). Det er helt umulig å høre teksten over alt snakket.. Noen ideer? Finnes forskjellige musikk-gjenkjennere, mulig du har en på mobilen? Finnes vel noe på nettet også, krever da at du har mikrofon. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Elektroder = strøm tenk deg en stang som ligger i midten. denne snurrer ved høy hastighet Rundt denne ligger det en svær spole med magneter (med mellomrom til stanga seff) Når denne stanga sviver så og så fort så lager den elektroder, disse elektrodene blir så sterke at de blir overført til spolene. spolene er bare midlertidig lagrinsplass til strømmen Så sendes strømmen ut av spolene og gjennom transformatorer og resistorer og masse ting også ut ledningen og dit du vil ha den Elektroder? Mener du elektroner? En elektrode er noe helt annet. Og elektroner er ikke det samme som strøm. Strøm kaller vi det når en flokk elektroner strømmer (get it?) fra et sted til et annet. Akkurat det samme som at en foss er vann i bevegelse (en vannstrøm). Du ville ikke kalt vann som står stille i et badekar for et fossefall, ville du det? Og elektroner blir ikke skapt ut av ingenting eller forsvinner til ingenting. Elektronene er i stoffene, ledningene osv hele tiden. Det eneste "spesielle" som skjer når vi har strøm er at elektronene beveger seg. Stopper strømmen opp så forsvinner ikke elektronene. De bare slutter å bevege seg. I en elektrisk generator (som genererer strøm fra mekanisk bevegelse) er det en roterende magnet som snurrer rundt, med flere spoler plassert rundt. Det spolene da "ser" er et magnetfelt som varierer i styrke (magnetfeltet blir sterkere når magneten nærmer seg spolen og svakere når den beveger seg bort). Veldig enkelt forklart vil da denne variasjonen i magnetfelt sette elektronene i spolene i bevegelse, og vi får da en strøm. Det er altså ikke slik at elektronene "hopper rundt", det er magnetfeltet som overfører bevegelsesenergien til spolene hvor det setter elektronene i bevegelsen. Endret 8. juni 2010 av A-Jay 4 Lenke til kommentar
.sere Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hvis et insekt kryper inn i en kroppsåpning, for ekselmpel hvis man sover, hvor lenge vil det overleve inne i knoppen? Hva med en makk, som er vant til oksygenfattig miljø i jorda? Det er vel forskjellig typer makklignende dyr/bakterier som kan leve i magen, men vil en makk som naturlig hører til ute kunne formere seg og leve i magen eller andre deler av kroppen? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvis et insekt kryper inn i en kroppsåpning, for ekselmpel hvis man sover, hvor lenge vil det overleve inne i knoppen? Hva med en makk, som er vant til oksygenfattig miljø i jorda? Det er vel forskjellig typer makklignende dyr/bakterier som kan leve i magen, men vil en makk som naturlig hører til ute kunne formere seg og leve i magen eller andre deler av kroppen? Var ett par edderkopper som overlevde inne i øret til en 9åring http://www.digitaljournal.com/article/178076 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå