Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Har du noen kilder på dette?

Ikke annet enn egen erfaring og fra google søk den gang eg begynte en prosess for å komme ned i vekt....

Herr Brun sa forøvrig det samme som meg, med andre ord. Så takk Herr Brun. God forklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du hva han skrev? Du har nok helt rett i at mange måltider ikke øker forbrenningen (og få måltider senker den ikke), i alle fall ikke direkte. Men om man eter to ganger om dagen så blir det gjerne veldig store måltider, og etter store har mange en tendens til å bli veldig slapp. Da blir aktivitetsnivået lavere ganske lenge, og da synker forbrenningen. Det høres for min del ut som en logisk teori. Hvis du gjør akkurat det samme to dager, og spiser det samme, men fordeler maten ut over to måltider dag 1 og 7 måltider dag 2, forbrenner du sannsynligvis like mye. Poenget er bare at det er vanskelig å gjøre akkurat det samme de to dagene, fordi mange blir slapp av store måltider.

Ja, jeg leste det: "Meget mulig, men man kan øke forbrenningen ved å spise oftere og mindre." Uenig, sier jeg.

Det med at man blir trøtt etter måltider er vel individuelt og henger sammen med insulinfølsomheten og karbohydrat-innholdet i maten, noe som har en tendens til å være veldig høyt i et "vanlig norsk kosthold".

Leste dere den artikkelen jeg linka til?

Om man hopper over frokost og spiser få, men store måltider vil det føre til...

- Økt insulinfølsomhet og forbedret fordeling av næringen (mer til musklene, mindre til fettet)

- Redusert fettprosent, gjennom et syklisk energiinntak

- Bedre kontroll på appetitten. Du skal slippe å gå rundt å fantasere om mat hele dagen

- Økt mentalt fokus og konsentrasjon

- Økt forbrenning

- Muligheten til å spise deg skikkelig mett til hvert eneste måltid, men likevel gå ned i vekt

Så igjen: Har dere noen kilder på det motsatte å rutte med?

Her er referansene til mine påstander:

Referanser:

1. Zauner et al (2007) "Resting energy expenditure in short-term starvation is increased asa result of an increase in serum norepinephrine" Am J Clin Nutr 2000;71:1511?5.

2. Chan et al (2007) Short-term fasting-induced autonomic activation and changes in catecholamine levels are not mediated by changes in leptin levels in healthy humans. Clinical Endocrinology (2007)66, 49?57

3. Stote et al (2007) A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults. Am J of Clin Nutr. (2007) - crap?

4. Anson et al (2002) Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to inury crom calorie intake. Lab of Neurosciences, Gerontology Res. Center (2002).

5. Aksungar FB et al (2007) Interleukin-6, C-reative protein and biochemical parameters during prolonged intermittent fasting. Dep of Biochemistry, Istanbul, Turkey 2007.

6. Alternate Day Calorie Restriction Improves Clinical Findings and Reduces Markers of Oxidative Stress and Inflammation in Overweight Adults with Moderate Asthma. Free Radic Med. 2007

7. Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism. Am J of Clin Nutr 2005 (Heilbronn)

8. Lieberman et al. Double-blind, placebo-controlled test of 2 d of calorie deprivation: effects on cognition, activity, sleep, and interstitial glucose concentrations. Am J Clin Nutr. 2008:

9. Increased p70s6k phosphorylation during intake of a protein-carbohydrate drink following resistance exercise in the fasted state. Eu. Jou of Appl. Phys (2009).

10. Branched-chain amino acids increase p70S6k phosphorylation in human skeletal muscle after resistance exercise. Am J Physiol Metab. 2004

11. Response of circulating leptin to Ramadan daytime fasting: a circadian study. Br J Nutr. 2005

12. Interactions between leptin, neuropeptide-Y and insulin with chronic diurnal fasting during Ramadan. Ann Saudi Med 2004

13. Ramadan fastings effect on plasma leptin, adiponectin concentrations, and body composition in trained young men. Int J Sports Nutr. Exerc Metab (2008).

14. Short-term fasting-induced autonomic activation and changes in catecholamine levels are not mediated by changes in leptin levels in healthy humans. Clin Endorinol (Oxf, 2007)

15. Timing protein intake increases energy expenditure 24 hours post-resistance training. Med Sci Sports Exerc 2009

16. Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems. The Journal of Nutritional Biochemistry, Volume 16, Issue 3, Pages 129-137.

17. Short-term modified alternate-day fasting: a novel strategy for weight loss and cardioprotective in obese adults. Varady. Am J Clin Nutr 2009.

18. Horne BD, et al; Intermountain Heart Collaborative Study. Usefulness of routine periodic fasting to lower risk of coronary artery disease in patients undergoing coronary angiography. Am J Cardiol. 2008 Oct 1;102(7):814-819. Epub 2008 Jul 10.

19. Johnson JB, et al. The effect on health of alternate day calorie restriction: eating less and more than needed on alternate days prolongs life. Med Hypotheses 2006;67:209-211.

20. Al-Hourani HM, Atoum MF. Body composition, nutrient intake and physical activity patterns in young women during Ramadan. Singapore Med J 2007;48:906-910.

21. Sweileh N, et al. Body composition and energy metabolism in resting and exercising Muslims during Ramadan fast. J Sports Med Phys Fitness 1992;32:156-163.

22. Taylor MA, Garrow JS. Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

23. Mattson MP, Wan R. Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems. J Nutr Biochem. 2005 Mar;16(3):129-37.

24. Effects of a Fixed meal patter non ghrelin secretion: Evidence for a Learned Response Independent of nutrient status. Deborah L. Endocrinology 2006.

25. Spontaneous 24-h ghrelin secretion pattern in fasting subjects: maintenance of a meal-related pattern. Eur. Jo of Endo. 2005.

26. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Cameron JD, et al. BrJ Nutr. 2009.

27. Stote, et al. A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults. Am J Clin Nutr. 2007 apr.

28. Garrow JS, et al. The effect of meal frequency and protein concentration on the composition of the weight lost by obese subjects. Br J. Nutr. 1981

29. Swindells YE, The metabolic response of young women to changes in the frequency of meal. Br. J Nutr. 1968

30. Young CM, Frequency of feeding, weight reduction, and body composition. J. Am Diet Assoc. 1971

31. Antoine JM, et al. Feeding frequency and nitrogen balance in weiht-reducing obese women. Hum Nutr Clin Nutr. 1984

32. Verboeket-van de Venne WP, et al. Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism. Int J Obese Relat Metab Disord 1993

33. Øyind H, et al. The effect of meel frequency on body composition during 12 weeks of strength training. 12th Annual Congress of the European College of Sport Science 2007.

34. Leangains.com / Martin Berkhan

35. Bodybuilding.com Forum (thread about Intermittent fasting for strength and fatloss)

36. MyRevolution.com Forum (Article about exercising in the fasted state).

37. Alan Aragon Research Review Dec 09 (Matthew Perryman)

For å ikke dra dette for langt off topic så anbefaler jeg dere å ta det videre i trenings og kosthold kategorien, eller begynner med å lese hva jeg linka til eller søke litt rundt på emnet.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Husker jeg leste noen festivaltips for litt siden. Et punkt var hvis man ville ha kald øl så kunne man surre vått avispapir rundt ølen og da ville den bli kald. Det hadde med energioverføring å gjøre, men husker ikke helt hvordan det var. Stemmer dette? Og i så fall, noen som vil forklare energioverføringa? (Litt interessant det her :p)

Vann har veldig høy fordampningsvarme, så når du ruller våt avispapir rundt en øl vil vannet hente energi fra omgivelsene for å fordampe. Det vil hente noe energi fra lufta rundt, men ettersom du har en ølflaske/boks som er i direkte kontakt med vannet så vil det hente mesteparten av energien derfra. (Lufta er ikke så god varmeleder, mens en ølboks vil i lettere grad overføre varmen fra ølet inne til vannet i avisen). Ølet taper energi i form av varme og blir altså kaldere.

Teknikken fungerer, men den krever gode forhold og er ikke spesielt effektiv. Teknikken avhenger av duggpunktet (den temperatur der den aktuelle omgivelselufta vil kondensere). På ekstra tørre dager er duggpunktet lavt. F.eks en varm og skyfri dag på fjellet like etter en kald dag. Hvis duggpunktet er f.eks 20°C lavere enn omgivelsetemperaturen kan avispapiret i beste fall bli teoretisk 20°C lavere enn omgivelsetemperaturen, men på grunn av kontinuerlig varmetilførsel fra omgivelsene vil rundt 10°C være mer realistisk. Det vil si at flaska i beste fall kan bli rundt 10 °C kjøligere enn omgivelselufta.

Hvis du er på stranda og har kjøpt en 25°C varm pils fra en varm butikk så må du nok vente et par timer før temperaturen har sunket til 15°C. Men pass på, papiret må hele tiden være vått så du må etterfylle kontinuerlig. Men pass også på å ikke bruke for mye vann til etterfyllinga. Det tar tid å kjøle ned vannet også.

Hvis du har kjøpt en kald øl så vil dette trikset bremse oppvarmingen, dersom værforholdene ligger til rette.

Trikset fungerer ikke under værforholdene overskyet, tåke, regn, høy relativ luftfuktighet.

Trikset fungerer optimalt når det er lav relativ luftfuktighet, sol og kraftig vind.

NB. Sol (UV) er en katalysator til fordampninga. Ikke sett pilsen med avispapiret i skyggen eller et sted som skjermer for vinden.

Lenke til kommentar

At man forbrenner mer ved å spise lite med ofte er bare en myte.

Til tross for dette er det en stor fordel: Man har mindre mat i magesekken om gangen, noe som gjør at den strammes inn. Dette gjør at man ikke blir så ofte sulten, og at man sjeldnere spiser oss stapp-mette. I tillegg hjelper det med å skaffe seg et variert kosthold, ettersom man lager flere mindre måltider og ikke få store.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ute på tynn is her, men det kan hende det er snakk om samproduksjon: risbrennevin og melk. Fermenteringen skjer for å lage risbrennevin, mens restene går til melkeproduksjon.

I en gjæringsprosess brukes vanligvis ikke alt sukkeret.

Sukker er egentlig en samlebetegnelse på mange sukkerarter. Fermenteringen forandrer sannsynligvis forholdet mellom de ulike sukkerartene. Kanskje gjæra stikker av med det mest usunne sukkeret og det sunneste blir igjen?

PS. Vil bare understreke en gang til at jeg er på veldig tynn is med denne forklaringen. Men jeg håper det får fart på diskusjonen rundt spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

post-3851-1275933271,869_thumb.jpg

Snedig spørsmål: Hva er årsaken til den blasse blåfargen på fjellet? Hvilke værforhold gir minst av dette fenomenet?

Kommer ikke denne effekten av relativt høy luftfuktighet da.

Uten at jeg sitter med noe gode kilder på dette, så er jeg ganske sikker på at jeg har fått den forklaringen.

Jo lengre avstand, jo mer blir fjellet blåligt og blasst.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tipper denne har blitt tatt opp flere ganger, men vet ikke helt hvordan jeg skal søke etter det.

Byttes virkelig alle atomene i kroppen seg ut etter X-antall år?

Har hørt at enkelte celler og greier i hjernen aldri bytter seg ut. Men ved 10:19 i dette foredraget (

) av Richard Dawkins snakker han om at ikke et eneste atom i kroppen var tilstede under opplevelsene vi husker fra barndommen. Og her siterer han en kar som heter Steve Graham (Tror jeg, høres slik ut).

Noen som kan toppe Dawkins som kilde?

Lenke til kommentar
Kommer ikke denne effekten av relativt høy luftfuktighet da.

Uten at jeg sitter med noe gode kilder på dette, så er jeg ganske sikker på at jeg har fått den forklaringen. Jo lengre avstand, jo mer blir fjellet blåligt og blasst.

H2O altså. Det var en av to teorier jeg hadde magefølelse for. Den andre er Ozon siden det er årsaken til at himmelen er blå. Ozon finnes vistnok i lave konsentrasjoner også helt ned til bakkenivå. (Lave i forhold til Ozonlaget)

Lenke til kommentar

Tipper denne har blitt tatt opp flere ganger, men vet ikke helt hvordan jeg skal søke etter det.

Har hørt at enkelte celler og greier i hjernen aldri bytter seg ut. Men ved 10:19 i dette foredraget (

) av Richard Dawkins snakker han om at ikke et eneste atom i kroppen var tilstede under opplevelsene vi husker fra barndommen. Og her siterer han en kar som heter Steve Graham (Tror jeg, høres slik ut).

Noen som kan toppe Dawkins som kilde?

Er slett ikke sikker på dette, men jeg tror ikke hjerneceller og enkelte hjerteceller noensinne blir direkte erstattet av nye celler. Derimot er det kanskje mulig at kvantefysiske effekter kan bytte ut enkeltatomer inne i cellene uten at selve cellen blir erstattet av en ny. Mulig det er noe slikt Dawkins mener. Uansett et veldig interessant spørsmål.

Lenke til kommentar

Har hørt at enkelte celler og greier i hjernen aldri bytter seg ut.

Er slett ikke sikker på dette, men jeg tror ikke hjerneceller og enkelte hjerteceller noensinne blir direkte erstattet av nye celler.

Dette var en sannhet inntil for ganske få år siden. Nå vet man at det det stadig blir nyprodusert hjerneceller i et visst område av hjernen, og at disse nye cellene til en viss grad kan vandre rundt i hjernen og slå seg ned der de trengs.

(finner ikke kilde i farten)

Dessuten er det påvist nyproduksjon av nerveceller i ryggmargen, fra nervestamceller:

http://www.forskning.no/artikler/2003/januar/1043149679.36

Det har forresten blitt påvist at trimming kan gi økt antall hjerneceller:

http://www.forskning.no/artikler/2004/januar/1073559899.19

Lenke til kommentar

Klarte nettopp å brenne meg på fingrene når jeg lagde meg en pizza og lurer på om det finnes noe jeg kan gjør for å fjerne smertene, var noen sekunder for sen til å få fingrene i vann så det svir veldig.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Man omtaler ofte hunder og katters alder som "katteår" og "hundeår", har den noe betydning utover det at de vil bli "like gamle" som oss mennesker eller har de en annen oppfatning av tid?

Og, finnes det noen fysisk grense for hvor lenge man kan holde pusten?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er disse "hunde"- og "katteårene" ment som en pekepinn på hvilken fase av livet dyret befinner seg i.

Altså at en hund kan være bøllete når den er ett-halvannet år er fordi den da befinner seg i "tenårene". (For hunder regner man det første året som 14 år, mens de neste regnes som syv.)

Hunden kan roe seg ned når den runder to år, fordi den da har blitt mer voksen - altså i 20-årene.

Lenke til kommentar

Og, finnes det noen fysisk grense for hvor lenge man kan holde pusten?

Selvsagt, når du ikke har mere oksygen igjen i lungene/blodet...

Så klart, nå tenkte jeg mer på hvor langt man kan trene seg selv til å holde pusten.

Samme gjelder i og for seg å løpe. Hvor fort er det mulig å løpe en 100 meter? Det må være en grense, samtidig som det alltid vil være mulig å forbedre seg med 1/100 sec

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...