ATWindsor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvilket tall/nummer som dukker opp flest ganger i livet/verden. I alle sammenhenger Sifferet 1 er det mest vanlige. AtW Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Er urin et bra løsemiddel? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Er urin et bra løsemiddel? Nei, på ingen måte. Det er til ganske greit bakteriedrepende middel, men ikke bra som løsemiddel Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvilket tall/nummer som dukker opp flest ganger i livet/verden. I alle sammenhenger Sifferet 1 er det mest vanlige. AtW Kilde? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvor kommer dette bildet fra? Man ser det veldig ofte brukt i artikler om data, eller servere og virus og slikt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Hvor kommer dette bildet fra? http://susanstuart.me.uk/WebpagesSCATS0809/KieranSheereenInetaDaniel/page1.jpg Man ser det veldig ofte brukt i artikler om data, eller servere og virus og slikt. En av "hackers" filmene, Hackers (1995). Det er hvordan han ene karen navigerer seg rundt i filene på serveren, etter at han har hacket den. Endret 6. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Dette hørte jeg her om dagen, og lurer på om noen har noen kilder på det: At dersom du tar dine bekjene, og alle dine bekjentes bekjente, og alle dine bekjentes bekjentes bekjente (+3 ganger til, altså 6 ledd ut), så vil alle til sammen kjenne alle mennesker på jorda (selvfølgelig ikke absolutt alle, ettersom det finnes ukjente stammer og slikt, men hvis vi ser bort ifra dette). Tar jeg meg selv som eksempel, så skal det bare 4 ledd ut blant mine bekjente, så finner vi jammen meg Barack Obama og George Bush, som igjen kjenner uttallige mange. Så det virker jo som om det kan ligge noe i det. Så igjen, er det noen som har noen kilder på dette? Endret 6. juni 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Dette hørte jeg her om dagen, og lurer på om noen har noen kilder på det: At dersom du tar dine bekjene, og alle dine bekjentes bekjente, og alle dine bekjentes bekjentes bekjente (+3 ganger til, altså 6 ledd ut), så vil alle til sammen kjenne alle mennesker på jorda (selvfølgelig ikke absolutt alle, ettersom det finnes ukjente stammer og slikt, men hvis vi ser bort ifra dette). Tar jeg meg selv som eksempel, så skal det bare 4 ledd ut blant mine bekjente, så finner vi jammen meg Barack Obama og George Bush, som igjen kjenner uttallige mange. Så det virker jo som om det kan ligge noe i det. Så igjen, er det noen som har noen kilder på dette? hehe, stilig.. har ikke noen kilder på det. men det kan godt stemme matematisk hvertfall.. Jeg har sikkert 400-500 bekjent og 20% av mine bekjente har sikkert 500 nye bekjente.. Så skal man ikke gå langt ut før man er oppe på ett enormt høyt tall.. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 I nesten samme kategori; linkes alle artiklene på wikipedia til hverandre? For eksempel denne artikkelen linker til football som linker til torso som linker til heart som linker til iron osv. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Også har man jo gode gamle Oracle of Bacon, der du kan finne de utroligste linker mellom kjente folk (skuespillere eller artister eller politikere.) Jeg fant f.eks. ut at Jens Stoltenberg var på Holmgang "Æresdrap" (1992) med Carl I.Hagen som var i Mot i Brøstet (1993) med Sven Nordin, som var i The Last Place on Earth (1985) sammen med Hugh Grant som igjen var i Happy Birthday Elizabeth: A celebration of her life (1997) samme med Kevin bacon. Ved å søke "Find link between: Kevin Bacon and Jens Stoltenberg". Såklart, med mindre du har vært på TV eller i en film en eller annen gang finner de ingen linker til ditt navn der. Endret 7. juni 2010 av Bytex Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Dette hørte jeg her om dagen, og lurer på om noen har noen kilder på det: At dersom du tar dine bekjene, og alle dine bekjentes bekjente, og alle dine bekjentes bekjentes bekjente (+3 ganger til, altså 6 ledd ut), så vil alle til sammen kjenne alle mennesker på jorda (selvfølgelig ikke absolutt alle, ettersom det finnes ukjente stammer og slikt, men hvis vi ser bort ifra dette). Tar jeg meg selv som eksempel, så skal det bare 4 ledd ut blant mine bekjente, så finner vi jammen meg Barack Obama og George Bush, som igjen kjenner uttallige mange. Så det virker jo som om det kan ligge noe i det. Så igjen, er det noen som har noen kilder på dette? Det er noe som kalles six degrees of separation Jeg vet ikke hvor mye hold det er i det i virkelighten, men det kan være lett å koble seg opp mot kjente personer. F.eks. statsledere: Obama var i Norge da han fikk Nobels prisen, han møtte bla. statsministeren. Da skal det ikke mye til før man har en bekjent som har en bekjent som har møtt statsministeren. Endret 7. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Hvilket tall/nummer som dukker opp flest ganger i livet/verden. I alle sammenhenger Sifferet 1 er det mest vanlige. AtW Kilde? Jeg regner med han tenker på Bedfords lov som er et spessialtilfelle av Zipfs lov. Den sier ikke noe om hvilket siffer/tall som du finner mest av, det vet jeg ikke om det er noe statisikk på, men "1" er det ledene sifferet som forekommer oftest i den store majoriteten av naturlige dataset. Endret 7. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Er urin et bra løsemiddel? Nei, på ingen måte. Det er til ganske greit bakteriedrepende middel, men ikke bra som løsemiddel Det dreper kanskje noen typer bakterier, men urin har faktisk en ganske rik bakterieflora. Noe som er ganske nylig oppdaget: http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/251602 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Skjønner ikke at BTK mordern sendte en floppy disk til purken , han burde forutsett at purken fant sporingsinfo på den (navn osv).....hadde han ikke gjort det hadde han sikkert enda vært på frifot ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hvor mange ispinner av tre får man av en gjennomsnitts trekubbe Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Tviler på at du finner noen gjennomsnits trekubbe men det blir vel en del ispinner Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Husker jeg leste noen festivaltips for litt siden. Et punkt var hvis man ville ha kald øl så kunne man surre vått avispapir rundt ølen og da ville den bli kald. Det hadde med energioverføring å gjøre, men husker ikke helt hvordan det var. Stemmer dette? Og i så fall, noen som vil forklare energioverføringa? (Litt interessant det her ) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Om du regner med at en ispinne blir først kuttet i en rektangulær form (slik at det som er til overs når man lager de runde kantene blir kastet) og har mål på 10x1x0,2cm så blir volumet av en ispinne 2cm3. Hvis du så har en trekubbe som er 40cm høy og har diameter på 50cm (altså en 40cm høy bit av en trestamme hvor alt kan brukes) så får du 39270 ispinner om du regner ut utifra volum. Noen pinner vil helt sikkert knekke og blir kastet og man får vel heller ikke utnyttet alt treet. 30 000 ispinner som er 10x1x0,2 cm er vel ikke umulig å få fra en 40cm høy trestamme med diameter på 50cm. PS: forbehold om regnefeil, klokka er 6 om morran. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Husker jeg leste noen festivaltips for litt siden. Et punkt var hvis man ville ha kald øl så kunne man surre vått avispapir rundt ølen og da ville den bli kald. Det hadde med energioverføring å gjøre, men husker ikke helt hvordan det var. Stemmer dette? Og i så fall, noen som vil forklare energioverføringa? (Litt interessant det her ) Vann har veldig høy fordampningsvarme, så når du ruller våt avispapir rundt en øl vil vannet hente energi fra omgivelsene for å fordampe. Det vil hente noe energi fra lufta rundt, men ettersom du har en ølflaske/boks som er i direkte kontakt med vannet så vil det hente mesteparten av energien derfra. (Lufta er ikke så god varmeleder, mens en ølboks vil i lettere grad overføre varmen fra ølet inne til vannet i avisen). Ølet taper energi i form av varme og blir altså kaldere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå