Herr Brun Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 man må kunne mattematikk for å kunne føre et regnskap, ikke sant vel? hadde du hatt enn 2`er eller 3`er i matte fra ungdomskolen så hadde du ikke komt deg inn på økonomi skolen, ikke sant vel? Ingen karakterkrav i matte for å komme inn på økonomistudier, og mange krever ikke matte ut over 2p. Du trenger definitivt ikke kunne sannsynlighetsregning for å føre regnskap. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 ikke for å sitte å føre inn i excel/word/whatever nei men en økonom handler om så mangt mere enn det da Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 ikke for å sitte å føre inn i excel/word/whatever nei men en økonom handler om så mangt mere enn det da Det er jeg klar over, det var du som dro inn regnskap. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvorfor trenger hjernen hvile? Hva er det som gjør at den må slås av mens en motor bare trenger å fores mer energi. Jeg vet at en motor og en hjerne er to forskjellige ting, men energi er energi. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Merket jeg lurte også på det når jeg så spørsmålet ditt, googlet litt og fant ut av dette: når man er våken, så produserer hjernen hormonet adenosis, dette hormonet blir sett på som en slags gift som lagrer seg i hjernevindingene.. Jo lengre ut på dagen man kommer, jo mer adenosis blir "lagret". dette fører til at man blir trøttere og trøttere.. Men når man sover, så bryter hjernen ned dette hormonet.. Så man blir uthvilt igjen.. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det forklarer bare hvorfor hjernen får oss til å sove osv. Ikke hvorfor den trenger å sove. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvorfor produserer hjernen dette hormonet? Har det en viktig funksjon? (Regner igrunn med det...) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Alle (?) dyr, fugler og fisk trenger søvn. Hvorfor er jeg usikker på, men det er i hvert fall en slags treningsprosess som får hjernen til å trimme seg selv ved å tenke (drømme) ulike situasjoner. Resultatet er at hjernen finner ut og lagrer mulige reaksjonsmønstre slik at man raskere skal takle ulike situasjoner i våken tilstand. Fugler og fisk har bare mikrosøvn (noen sekunder av gangen), mens pattedyr trenger lengre tid av gangen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Alle (?) dyr, fugler og fisk trenger søvn. Hvorfor er jeg usikker på, men det er i hvert fall en slags treningsprosess som får hjernen til å trimme seg selv ved å tenke (drømme) ulike situasjoner. Resultatet er at hjernen finner ut og lagrer mulige reaksjonsmønstre slik at man raskere skal takle ulike situasjoner i våken tilstand. Fugler og fisk har bare mikrosøvn (noen sekunder av gangen), mens pattedyr trenger lengre tid av gangen. Det har nok litt med hvile å gjøre også, tror jeg, mao mennesker hadde nok klart seg med mindre, sånn rent hjernemessig. Det viser seg nemlig at jo farligere det er å sove, jo mindre sover dyr, mens rovdyr sover ganske lenge. Så jeg tror litt søven er nødvendig, mens mye søvn er en rasemessig greie der det også er litt hvile inn i bildet. AtW Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 det å regne ut om det er verdt å gamble eller ikke på eksamen. du studerer økonomi = god i regnestykker Økonomi er for mange synonymt med regnskapsføring. Dette er desverre HELT feil, da det inngår mye mer enn det. Sannsynlighet (som mitt spm her handlet om) er jeg desverre ikke så flink i, derfor spurte jeg noen smarte sjeler her inne. Vel, de fleste som studerer økonomi må ha litt matematikk også. Det er svært få som studerer utelukkende regnskap, de fleste har en del økonomisk teori inne i bildet. Og han har jo samfunnsøkonomi, et typisk kvantitativt emne. I makroøkonomi er det hovedsakelig samfunnet vi lærer om. Hvorfor det oppstår konjunktursvingninger, hvorfor renta går opp, hvorfor vi bruker så jævlig lite av oljepenga våre osv osv. Lite mattematikk inne i bildet her, i bunn og grunn. man må kunne mattematikk for å kunne føre et regnskap, ikke sant vel? hadde du hatt enn 2`er eller 3`er i matte fra ungdomskolen så hadde du ikke komt deg inn på økonomi skolen, ikke sant vel? Jo, det hadde man. Jeg hadde 3'er i matte på ungdomsskolen. Og man søker faktisk med karakterene fra videregående når man går høyskole slik jeg gjør. Regnskap handler om pluss og minus, så jeg vil påstå at de fleste klarer å lære seg dette. Det er ikke snakk om heidundranes formler og ligninger. Så, da var det nok om det. Jeg satser ihvertfall ikke på å gamble på flervalgseksamen! Takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 det å regne ut om det er verdt å gamble eller ikke på eksamen. du studerer økonomi = god i regnestykker Økonomi er for mange synonymt med regnskapsføring. Dette er desverre HELT feil, da det inngår mye mer enn det. Sannsynlighet (som mitt spm her handlet om) er jeg desverre ikke så flink i, derfor spurte jeg noen smarte sjeler her inne. Vel, de fleste som studerer økonomi må ha litt matematikk også. Det er svært få som studerer utelukkende regnskap, de fleste har en del økonomisk teori inne i bildet. Og han har jo samfunnsøkonomi, et typisk kvantitativt emne. I makroøkonomi er det hovedsakelig samfunnet vi lærer om. Hvorfor det oppstår konjunktursvingninger, hvorfor renta går opp, hvorfor vi bruker så jævlig lite av oljepenga våre osv osv. Lite mattematikk inne i bildet her, i bunn og grunn. man må kunne mattematikk for å kunne føre et regnskap, ikke sant vel? hadde du hatt enn 2`er eller 3`er i matte fra ungdomskolen så hadde du ikke komt deg inn på økonomi skolen, ikke sant vel? Jo, det hadde man. Jeg hadde 3'er i matte på ungdomsskolen. Og man søker faktisk med karakterene fra videregående når man går høyskole slik jeg gjør. Regnskap handler om pluss og minus, så jeg vil påstå at de fleste klarer å lære seg dette. Det er ikke snakk om heidundranes formler og ligninger. Så, da var det nok om det. Jeg satser ihvertfall ikke på å gamble på flervalgseksamen! Takk for svar! Tør jeg spørre hvor du studerer? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Ang søvn, så gir jo hjernen ut Endorfiner, som deg trøtt etter f.eks en treningsøkt - dette vil jeg da si er for at du skal kunne sove lettere for å restituere muskelene dine. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvorfor produserer hjernen dette hormonet? Har det en viktig funksjon? (Regner igrunn med det...) jeg sier vist litt feil.. hjernen produserer ikke dette hormonet.. Hormonet adenosis skilles ut av hjelpeceller som heter astrocyttene. Astrocyttene regulerer kommunikasjonen mellom nervecellene og sørger for å fjerne overskytende signalstoffer. Så adenosinet samler seg i hjernen etter som dagen skrider fram, helt til konsentrasjonen når et visst nivå, deretter er søvnen uunngåelig. http://no.wikipedia.org/wiki/Gliacelle <-- litt info om Astrocyttene http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213553 Søvn bryter ned adonosis.. Har overhode ikke peiling på dette her, så klarer ikke helt og finne hva hormonet adonosis er eller gjør.. sånn utenom og få oss til å bli trøtte og redusere konsentrasjonsevnen våres.. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvis man da hadde greid å eliminere dette stoffet totalt hadde man ikke blitt trøtt. Hvor farlig er det for kroppen? Og hvorfor er det slik at etter at man har vært trøtt lenge, så plutselig blir man helt våken igjen? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Hvordan opplever en blind mann drømmer? for de fleste av oss er drømmer billedlige, men hvordan blir det for en person som aldri har kunnet se? Endret 6. juni 2010 av bruno99 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvordan opplever en blind mann drømmer? for de fleste av oss er drømmer billedlige, men hvordan blir det for en person som aldri har kunnet se? Nei. Alle drømmer er fantasi, og fantasi bygger på erfaring. Blinde personer har ingen erfaring med å se, dermed kan de ikke drømme at de ser. Hvordan blinde personer drømmer er jeg usikker på, men jeg vil tro at de drømmer slik de opplever hverdagen ellers, altså ved å føle og høre. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvordan opplever en blind mann drømmer? for de fleste av oss er drømmer billedlige, men hvordan blir det for en person som aldri har kunnet se? Det der har blitt spurt så mange ganger før. Flere besvarelser ligger i tråden 1 Lenke til kommentar
SML Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvis man da hadde greid å eliminere dette stoffet totalt hadde man ikke blitt trøtt. Hvor farlig er det for kroppen? Og hvorfor er det slik at etter at man har vært trøtt lenge, så plutselig blir man helt våken igjen? Ettersom man ikke vil merke at kroppen er trøtt, kan man lett ignorere søvnfasen fordi den ikke "trengs" der og da. Dette er skadelig for kroppen. Vet ikke med det siste spørsmålet. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvilket tall/nummer som dukker opp flest ganger i livet/verden. I alle sammenhenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå