Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gir mest kraft? En fjør som er strekt, og vil krympe. Eller en fjør som er krympet, og vil utvide seg?

Du tenker på to identiske fjær, en som er komprimert en gitt lengde fra likevektslengden og en som er strukket like langt som den andre er komprimert fra likevektslengden?

Svaret er ingen. De utøver en like stor kraft.

Lenke til kommentar

Hvis man fester en kloss på den. Er det bedre å dytte klossen, enn å dra den? Eller motsatt? Eller er det likt det også.

(Mente Saab hadde en reklame en gang, hvor sa noe med at (fram/bakhjuls)-strekk er bedre fordi....

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Hva definerer du som bra og dårlig?

Å dytte klossen f.eks 1 cm krever akkurat like mye energi og kraft som å strekke fjæra og klossen 1 cm.

Hvis du spør om hva som er mest skadelig for bilen av å kjøre over en fartshump i alt for stor fart og å kjøre over et tilsvarende søkk med samme fart så er nok humpen (sammenpressing av støtdemperen) skadeligst. Grunnen er at hvis støtdemperen klapper helt sammen (viklingene møtes) så vil bilen få et kraftigere slag (kraft) enn hvis støtdemperen spenner seg helt ut og tilbake til normalposisjon igjen. Gitt at man ikke kjører så sakte at bilen faller ned i dumpa og får et slag som klapper støtfangeren helt sammen når den skal opp igjen.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på ang min kommende flervalgs-eksamen på tirsdag:

Info:

- Den består av 30spm.

- Man får 3 poeng av hvert riktige spm (altså maks 90 poeng)

- Man får -1 poeng om man velger feil spm

- Man får derimot ikke minuspoeng om man velger å ikke svare på et spm.

Hva lønner seg av følgende:

1. Jeg gambler på de spm jeg ikke er sikker på, og risikerer å få -1 poeng, eller +3 poeng.

2. Jeg velger å ikke svare på de spm jeg ikke er sikker på, men poengsummen blir ikke berørt.

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvor mange svaralternativ det er, og om du kan utelukke noen av alternativene.

Gitt at det er 4 svaralternativ (som er vanligst på multiple choice), og du ikke klarer å eliminere noen av de.

Du vil da ha 25 % sjanse for å få 3 poeng, og 75 % sjanse for å få -1 poeng. Gitt den statistikken, vil du statistisk sett ende opp med 0 poeng over 4 spørsmål. (3 feil og 1 riktig)

For at det skal lønne seg å gjette, må du altså klare å eliminere noen av alternativene som totalt usannsynlig.

Lenke til kommentar

Hva definerer du som bra og dårlig?

Å dytte klossen f.eks 1 cm krever akkurat like mye energi og kraft som å strekke fjæra og klossen 1 cm.

I teorien ihvertfall. Jeg er ganske sikker på det er enklere å dra en diger kloss, enn å dytte den, men da er vi vel mer over på teknikk.

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvor mange svaralternativ det er, og om du kan utelukke noen av alternativene.

Gitt at det er 4 svaralternativ (som er vanligst på multiple choice), og du ikke klarer å eliminere noen av de.

Du vil da ha 25 % sjanse for å få 3 poeng, og 75 % sjanse for å få -1 poeng. Gitt den statistikken, vil du statistisk sett ende opp med 0 poeng over 4 spørsmål. (3 feil og 1 riktig)

For at det skal lønne seg å gjette, må du altså klare å eliminere noen av alternativene som totalt usannsynlig.

Det kommer an på.

Hvor mange valg er det per spørsmål?

Kan det være flere riktige svar per spørsmål?

Er det mulig å halvgardere? (krysse av på flere av valgene per spørsmål)

Det er fire valg per spørsmål, og ett siste valg som man velger å ikke svare. (Som gir 0 poeng)

Det er ingen valg som man kan krysse av flere enn 1 spm på.

Så det vil ikke lønne seg å satse på gambling? Hvis jeg ikke luker ut de spm som jeg absolutt ikke tror det er, dog?

Lenke til kommentar

Om du greier å eliminere to av svarene så har du 50/50 for å gjette riktig, da vil du ende opp med 2 poeng i snitt per spørsmål (3-1=2).

Har du ikke anelse så vil du gå "i 0" på langt sikt (altså at alle 4 alternativene ser "like riktige ut" for deg), men det er ikke nødvendigvis tilfellet når du skal tippe.

Tror det var en som tippa på flervalgseksamen som var for ikke så lenge siden. Personen endte opp med å få 18 feil og 2 riktige. 4p for riktig og -1 for feil, så da ble det litt minuspoeng gitt.

EDIT: omformulerte litt.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Akkurat, for det har seg slik at denne flervalgseksamen er LITT i det heftigste laget, og jeg må trå til med statistikk og mattematikk for å finne sannsynligheter her!

Men, så det anbefales da å holde seg unna å "gamble" på spm. man ikke er sikker på?

Så lenge jeg klarer å dra i havn noen rette svar, så er man kjapt oppe i poengsum. Jeg kan f.eks få 15 riktige svar = 15*3 = 45 poeng. Så har jeg kanskje ikke svart på 10, og gjettet feil på 5. Da er vi tilbake på 40 poeng, som absolutt er en ståkarakter (tror jeg)! Eller er dette helt feil tenkemåte?

Lenke til kommentar

Leses som bare det her, men vil vite litt om det lønner seg å gamble på de spm man ikke er sikre på for å kanskje sikre seg en bedre poengsum.

Flervalgeksamen er vanskelig i Makroøkonomi, det kan jeg love deg. Strykprosenten er meget høy, og jeg kunne heller ha utredet et par sider om konjunkturer i motsetning til å velge mellom 4 alternativer som er MEGET like. Men ja, om man kan faget godt, er evnen til å se rett/galt bedre selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...