Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kan man ta for mange fluor tabletter?

Og hva skjer da isåfall?

9463181[/snapback]

Fluoridforgiftning kan oppstå dersom det er spist mer enn;

• ca. 100 fluortabletter à styrke 0,25 mg fluorid
  • ca. 50 fluortabletter à styrke 0,50 mg fluorid
  • ca. 30 fluortabletter à styrke 0,75 mg fluorid
  • ca. 25 fluortabletter à styrke 1,00 mg fluorid
  • ca. 33 g tannkrem med styrke 0,075% fluorid
  • ca. 25 g tannkrem med styrke 0,1% fluorid
  • ca. 17 g tannkrem med styrke 0,15% fluorid

Ved lett forgiftning med fluorpreparater (noe over 25 mg fluorid) vil det som oftest være magesymptomer som dominerer. Dette vil f.eks. kunne være kvalme, brekninger, diaré eller magesmerter.

Dersom det er inntatt store mengder fluorid (godt over 25 mg), vil symptomer på akutt forgiftning kunne være magesymptomene nevnt over, i tillegg til spyttflod, blod i urinen, dehydrering, tørste, sløvhet, kramper, kalsiummangel, påvirkning av pust og hjertet, samt lever- og nyreskader.

Forgiftningssymptomer inntrer som oftest innen en time, men kan også komme flere timer etter inntaket.

Fluortabletter og tannkrem inneholder det kunstige søtningsstoffet sorbitol. Sorbitol i seg selv kan gi kvalme, brekninger og diaré, uavhengig av om det er inntatt en giftig mengde fluorid. Disse symptomene er ufarlige og forbigående.

Kilde: shdir

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man ta for mange fluor tabletter?

Og hva skjer da isåfall?

9463181[/snapback]

Fluoridforgiftning kan oppstå dersom det er spist mer enn;

•  
  • ca. 100 fluortabletter à styrke 0,25 mg fluorid

• ca. 50 fluortabletter à styrke 0,50 mg fluorid

• ca. 30 fluortabletter à styrke 0,75 mg fluorid

• ca. 25 fluortabletter à styrke 1,00 mg fluorid

• ca. 33 g tannkrem med styrke 0,075% fluorid

• ca. 25 g tannkrem med styrke 0,1% fluorid

• ca. 17 g tannkrem med styrke 0,15% fluorid

Ved lett forgiftning med fluorpreparater (noe over 25 mg fluorid) vil det som oftest være magesymptomer som dominerer. Dette vil f.eks. kunne være kvalme, brekninger, diaré eller magesmerter.

Dersom det er inntatt store mengder fluorid (godt over 25 mg), vil symptomer på akutt forgiftning kunne være magesymptomene nevnt over, i tillegg til spyttflod, blod i urinen, dehydrering, tørste, sløvhet, kramper, kalsiummangel, påvirkning av pust og hjertet, samt lever- og nyreskader.

Forgiftningssymptomer inntrer som oftest innen en time, men kan også komme flere timer etter inntaket.

Fluortabletter og tannkrem inneholder det kunstige søtningsstoffet sorbitol. Sorbitol i seg selv kan gi kvalme, brekninger og diaré, uavhengig av om det er inntatt en giftig mengde fluorid. Disse symptomene er ufarlige og forbigående.

Kilde: shdir

9463756[/snapback]

Det med sorbitol, kan det være slik ved vanlig bruk?

Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig fått meg basskasse i bilen, og lurer på en ting:

Hvor lenge kan jeg høre på musikk som på det høyeste er borti 120 dB?

Og hvis jeg får dårlig hørsel av dette, vil jeg ikke kunne høre dype basser så bra(hvis det er dype basser som gjør at jeg får dårlig hørsel)?

9463229[/snapback]

Any sound above 85 dB can cause hearing loss, and the loss is related both to the power of the sound as well as the length of exposure. You know that you are listening to an 85-dB sound if you have to raise your voice to be heard by somebody else. Eight hours of 90-dB sound can cause damage to your ears; any exposure to 140-dB sound causes immediate damage (and causes actual pain). See this page for an exposure "ruler."

Linky

Fant det selv.

Lenke til kommentar
Men det er vel sånn at alt vi drikker inneholder vann? Kommer ikke på noe vi drikker til vanlig som ikke inneholder vann..

9460217[/snapback]

Tran og matolje inneholder ikke vann.

Hvis du fyrer av si en kule fra et gevær i verdensrommet, vil kula fortsette i samme fart "for evig" med tanke på at den ikke har noe oksygen som motstand? Vi ser bort ifra at kula kan bli trukket inn i planeters atmosfærer.

9464375[/snapback]

Ja, forutsatt at den ikke møter noe motstand i form av små konsentrasjoner av gasser og støv så vil hastigheten forbli uforandret for evig.

Lenke til kommentar
Hva er den lille lommen som er bak den store lommen på låret på dongeribukser ment for?

9465309[/snapback]

Det er en grei lomme for mynter ;)

9465495[/snapback]

Den lille lommen er jo for liten at man kan stikke fingrene ned i den å pirke opp myntene...

9465515[/snapback]

ikke mine små lommer... :ermm: jaja, de kan nok brukes til så mangt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...